szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Két ülés, négy – időnként három – kerék, parányi motor, s karakteres egyéniségek – így konferálja fel a BBC az ötvenes évek törpeautóit, amelyekből egy magánkézben lévő amerikai autómúzeum, a Georgia állambeli Madisonban mondhatta magáénak a világ legnagyobb gyűjteményét.

Azért a múlt idejű fogalmazás, mivel a kollekciót nemrégiben árverésre bocsátották, s azok összesen 8 millió dollárért mind elkeltek. A ma már jószerivel műtárgynak tekintett mikroverdák a pusztító második világháború utáni Európában az újrakezdést szimbolizálták.

Ahogy hiány volt szinte mindenből, az autógyártáshoz sem volt elegendő nyersanyag, energia, ám a tehetséges mérnökök – nem egyszer az épségben maradt hadipari termékekből, így például repülőgép-kerekekből – megtalálták a módját, hogy ismét mozgásba hozzák a még romos gyártóműveket, no meg a mobilizálásra vágyó népeket. A robogók mellett ekkor sorba születtek meg a buborékautók is. Íme, néhány klasszikus modell a múlt század hatvanas éveinek végére lecsengett törpedivatból. 

1. BMW Isetta

A kétméteres, tojásformájú törpében az elől nyíló egyetlen ajtóval együtt mozog a kormánymű és a műszerfal. A 236 köbcentis, kétütemű motor 9,5 lőerős, ami egy mai, jobbfajta fűnyíró teljesítményével azonos. A talán „legikonikusabb” törpe még a német rendőrség kötelékében is szolgált.

2. Fiat Topolino

A törpeautók előfutárának is tekintett „kisegér” – ahogy orrkiképzése folytán becézték – méretéhez képest a maga nemében málhás csoda is volt. Két személlyel, s csomagokkal megpakolva 85 km/óra sebességgel is „száguldott”. A tolóablak és a ponyvatető extra felszerelésnek számított, népszerűségét jelzi, hogy közel 20 évig gyártották.

3. Messerschmitt Kabinroller

A hírhedt német háborús vadászgépgyár egyik mérnökének háború utáni szüleménye. A háromkerekű KR 200 típust, amelyben az utasok egymás mögött ültek egy kétütemű egyhengeres motor hajtotta. A repülőgépes géneket a plexi kocsitető-kiképzés is erősíti.

4. Peel P50

A brit Peel Engineering Co gyártmánya a törpék között is világ legkisebb járgánya. Az egyszemélyes, egyhengeres, kétütemű háromkerekű másfél méternél is rövidebb, soha nem került sorozatgyártásba. Az üvegszálas karosszéria végén lévő fogantyúnál csomagként lehetett megragadni a kocsit, „hátrameneti” fokozat helyett.

5. Inter 175 A Berline

A repülőgép formájú kocsi egy korabeli francia aviatikai társaság gyártmánya. A meghökkentő dizájn része a háromkerekű elején trónoló egyetlen fényszóró, az utasfülkébe a kabintető kibillentésével lehet bepréselődni. A Berline-ből mindössze 280 darab készült, de az akkori ipari színvonalra utal, hogy nem akadt két egyforma darab.

6. Scootacar

A német BMW Isetta brit párja. A felépítmény üvegszálas anyag, a 197 köbcentis motor az ülések alatt kapott helyet, a két utas pedig tandemben utazhatott.

 7. Reyonnah

Ennek a francia gyártmányú „tandemkabirónak” egyik innovációjaként az első kerekeket be lehetett hajtani a kocsi alá, ha tulaj netán be akarta vinni az utcáról házába a kocsiját. Ugyanakkor az első kerekek nyomtávja szélesebbre is állítható a stabilitás érdekében. A kor divatja szerint a tető itt is repülőgépes, tömörgumi kerekei a Fiat Topolino francia versenytársától a Simca Clinqből származik. Az egyhengeres, 175 köbcentis négyütemű erőforrás 8,5 lóerőt produkált.

8. Goggomobil Dart

Talán ez volt az egyik legismertebb német mikró modell, a német posta is alkalmazta az ötvenes években. A 345 kilós kocsiból készült szedán és kupé is, a képen látható ajtónélküli Dart egy ausztrál mutáns.

9. Paul Vallée

Ez a mai szemmel kicsit bumfordira sikerült ponyvatetős francia háromkerekű átmenet a robogók és a törpeautók között. A félbevágott, d alakú volán a beszállást hivatott megkönnyíteni. Karosszériája üvegszálas, egyhengeres 125 köbcentis motorját helikopterből származó önindító keltette életre.

10. Champion 400

A csupa kupolás, ponyvatetős, kétüléses kocsiban egy 398 köbcentis, kéthengeres motor dohogott – hátul, az VW akkori farmotoros-elrendezés mintájára. A gyártási költségek folyamatos növekedése miatt azonban a „Bajnok” nem volt hosszú életű.

11. Smart

Napjaink mikro-túlélője, a Swatch modellből lett Mercedes Smart már élő klasszikus. A New York-i Modern Művészetek Múzeumában állandó kiállítási darab.

 Az összeállítás a BBC anyaga alapján készült.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!