szerző:
Mészáros Sándor

Amikor a Seat bejelentette, hogy sportos, háromajtós változatot készít a Leonból, szinte mindenki letudta annyival, hogy két ajtóval kevesebb lesz és kész. A spanyolok azonban rácáfoltak az előzetes véleményekre, s erről a hvg.hu is meggyőződhetett a Barcelona környékén tartott menetpróbán.

Nincs túl rózsás helyzetben a Seat, a Volkswagen-csoporton belül szinte árválkodó spanyol szárnynál nemrég az ügyvezető igazgatót is lecserélték. Mivel James Muirt Jürgen Stackmann váltotta fel, aki korábban az egész VW-konszern marketingtevékenységéért felelt, aligha lehet kétséges, hogy az anyacég a Seat megítélésén igyekszik változtatni, a Leon SC megjelenése pedig a folyamat újabb lépése lehet.

Már a menetpróbát megelőző prezentáción is bőszen hangoztatták a Seat gurui, hogy a Leont a háromajtós változat érkezésével immáron modellcsaládnak kell tekinteni. Az előzetes jóslatokkal ellentétben nem csak a két ajtó tűnt el: a tengelytávot 35 milliméterrel rövidebbre szabták, az autó teteje 13 milliméterrel alacsonyabbra került, jócskán faragtak a súlyból és az aerodinamikai hatékonyságot 10 százalékkal javítva egyéb különféle csinosításokat hajtottak végre. A végeredmény már az első pillantásra is meggyőző, így az SC jó esélyekkel indul harcba a háromajtós kompaktok kategóriájában, ahol például olyan testvérmodellek várnak rá, mint az Audi A3 vagy épp a Golf, amelyek szintén a VW MQB-platformjára épülnek.

Galéria a Seat Leon Sport Cupe-ról.
©

Noha mindkét wolfsburgi kötődésű konkurenssel erős a hasonlóság, a Leon SC mégis más, jóval virgoncabb, energikusabb. Nem véletlenül számítanak arra a Seatnál, hogy a típus a 24-35 év közötti, egyedülálló, a sportokért és a technológiáért rajongó fiatalok egyik kedvence lehet. Csak erősíti ezt az érzést az extrémre szabott, aerodinamikailag agyonoptimalizált visszapillantó tükör, a hátsó lámpa környékén megfigyelhető ránc (emiatt a dizájnerek állítólag nagy csatákat vívtak a mérnökökkel, mert egy ilyen formájú elem préselése roppant nehéz feladat), továbbá az opcionálisan választható, szigorú LED-fényszóró, amely a szegmensben először az SC-n jelenik meg.

Míg az autó küllemének összhatása talán egy picit túlságosan is hajaz az A3-asra, addig belül Golf-érzése támad az embernek. Ugyan a króm jóval kevesebb, az anyaghasználatra és az összeszerelés minőségére nem lehet panasz, ráadásul az elrendezés is perfekt: kellően letisztult és logikus, minden kézre áll, a kormány fogása kiváló. A navigációs rendszer érintőképernyős, jól szól a ’Seat Sound’ hifi és a klíma is megteszi a magáét, így az egész együttvéve képes feledtetni azt az apró kellemetlenséget, hogy a középkonzol oldala kissé nyomhatja a sofőr térdét.  A jelenséget több kolléga is tapasztalta, ám akadt olyan, akinek ez csak az után tűnt fel, hogy a téma szóba került.

A háromajtóshoz a Seatnál előre és hátulra is új üléseket alkottak, amelyek olyannyira jól sikerültek, hogy ezt az autó egyik erősségének lehet nyilvánítani: sportosak, kényelmesek, tempósabb kanyarodásnál is jól tartanak, így a hosszabb utak is sokkal kevésbé lesznek megterhelőek. Panasz nem lehet a hátsó térre sem: táncra perdülni biztosan nem fognak az utasok, de a termetesebbeknek sem kell nagyon összehúzódva gubbasztaniuk. Jól felszerelték a Leont tárolórekeszekkel is, ezek közül öt zárható: ilyen például a középkonzol kapcsolói alatt található rekesz, ahol az USB, SD és egyéb csatlakozások megbújnak. Nem spóroltak a csomagtérrel sem: akárcsak az ötajtós változatban, a sportosabb SC-ben is 380 liternyi tér jut a csomagoknak, így bőven van hová pakolászni.

Barcelona környékén, a kellemes, tavaszias időben, aprócska falvakon átvezető hegyi utakon tartott próbán arról is meggyőződhettünk, hogy az SC-t igazán élvezetes vezetni. A hvg.hu az 1,8 literes, 180 lóerős, az őszre várható Cupra érkezéséig csúcsfelszereltségűnek számító FR-változatot próbálta ki manuális és DSG váltóval egyaránt. Az 1093 kilogramm körüli súlyhoz a 180 lóerő tökéletesen elégnek tűnt, az autó bármilyen fordulatról jól gyorsult, a DSG váltó pedig  a kormány mögötti fülecskékkel vezérelve káprázatosan gyors, alkalmazása igazi élményt nyújt. Az SC dinamikusságához kétségkívül jobban passzol ez a változat.

Galéria a Seat Leon Sport Cupe-ról.
©

Az alapmodellhez képest 15 milliméterrel leültetett FR futóműve kellően feszes, az autó a tempósabban bevett hegyi kanyarokban is maximálisan stabil maradt. Ebben fontos szerep jutott a többlengőkaros, független hátsó futóműnek, ami viszont csak 150 lóerő felett jár: a kisebb teljesítményű motort választóknak a kényelmesebb, könnyedebb rugózást biztosító hátsó futómű jut, amely a hazai utak állapotának ismeretében nem feltétlenül jelent hátrányt…

Motorok frontján egyébként bőséges a kínálat: benzinesből az 1,2 literes erőforrás 86 és 105 lóerős változatát, az 1,4-es 122 és 140 lóerős változatát, valamint az általunk is próbált 1,8-as, 180 verzióját lehet választani, míg a dízeleknél az 1,6-os 90 és 105 lóerős változatban, a 2 literes pedig 150 és 184 lóerős változatban érhető el. Utóbbi jelenleg a család legerősebb variánsa. Bár a DSG-váltó a preferált, nem minden motorváltozat esetén érhető el: a dízeleknél az 1,6-os, 105 lóerős és a 2 literes, 150 lóerős kérhető ilyennel, míg a benzinesek közül az 1,2-es, 105 lovas és az 1,8-as, 180 lóerős változat tehető élvezetesebbé ilyen váltóval.

Azt, hogy a Leon SC mennyit lendít a Seat szekerén, hamarosan megtudhatjuk, de tapasztalataink szerint riválisai ellen jó esélyei vannak. Sokat nyomhat a latba az a tény is, hogy a tervek szerint az SC az egyre inkább jellemző trenddel ellentétben olcsóbb lesz az ötajtós változatánál. A pontos árakat csak később közlik majd, míg azt már elárulták: nálunk szeptember-október magasságában kezdődik a forgalmazás.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Nagy a baj: már az űrből is látni az amazonasi erdőtüzeket

Nagy a baj: már az űrből is látni az amazonasi erdőtüzeket

Így kaphat kártérítést, ha késik a gép, vagy eltűnik a poggyász

Így kaphat kártérítést, ha késik a gép, vagy eltűnik a poggyász

Miért várjuk meg mindig, amíg tragédia történik?

Miért várjuk meg mindig, amíg tragédia történik?

Probléma merült fel Corvinus mögötti alapítvány bejegyzésekor

Probléma merült fel Corvinus mögötti alapítvány bejegyzésekor

Meghalt Szaxi Maxi

Meghalt Szaxi Maxi

Van, ahol következménnyel jár, ha valaki befotóz egy nő szoknyája alá

Van, ahol következménnyel jár, ha valaki befotóz egy nő szoknyája alá