szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Ha a VW Bogár népautó, akkor a Mazda Miata MX-5 alighanem néproadster. Különbség, hogy a legendás német farmotorost már nem, a kis japán kétüléses nyitott sportkocsit viszont még javában gyártják. Olyannyira, hogy a lassan egymillió felé araszoló szériával a Mazda verda a világ legnagyobb számban gyártott sportkocsijának számít. Sőt, a japán gyártómű most egyfajta újabb rekorddöntésre készül: monstre-rendezvényként hirdeti az MX-5 rajongók újabb, a hollandiai Lelystadban, június 15-re trombitált világtalálkozóját.

Bárhogyan is végződik majd a Mazda-jamboree, tény, a Miata-mánia egy év híján immár negyedszázada tart. Története még a nyolcvanas évekre nyúlik vissza. Ekkorra a roadstert elindító hírneves brit márkák, a Triumph, a Lotus vagy az MG, az egész önálló angol autóipar összeomlásával együtt, már lehúzták a rolót.

A Mazda legendárium azonban emleget egy autós újságírót, bizonyos Bob Hallt, aki akkortájt felvetette a mind nagyobb sebességre kapcsoló Mazda főnökének: szabad a pálya, miért ne ők folytatnák tovább a brit sportkocsi-hagyományokat? A japánok nem sokáig teketóriáztak. Az 1989-évi chicagói autókiállításon debütált vászontetős MX-5 egy csapásra világsikert aratott. A sportautók szerelmesei – az amerikai yuppiktól (young urban professional) a sportkocsi-bolond briteken át a magyarokig – ma is ugyanúgy rajonganak érte, mint megjelenésekor.

Idén Guinness-rekordra készülnek Hollandiában.
©

A Miata titka alighanem a jól eltalált roadster konstrukcióban, s a vonzó formatervben rejlik, ami a japános megbízhatósággal és nem utolsó sorban az elfogadható árral párosul.

A Mazda mérnökei kezdettől fogva a vezetői élményre, nem pedig a minél nagyobb végsebesség hajszolásra törekedtek. Igaz, az első széria 120 lovas teljesítményű erőforrása mára a két literes benzinmotorral szerelt csúcsváltozatban 160 lóerőre emelkedett, de a kocsi megőrizte alapvonásait: maradt a frontmotor és a hátsó hajtás, a harmonikus karosszéria-arány, a hosszú motorháztető, s rövid far. Magassága mindössze 124 centiméter, így a vezető és utasa az „aszfalton ül”, nem is részletezve a többi vezetési élményt fokozó technikát, így a ravaszul kieszelt motorhangolást, a sportautós külcsinyt, vagy a driftelésre csábító menettulajdonságokat.

Ám a nyitott kétüléses egyúttal arra is bizonyíték, hogy a sikerhez nem feltétlenül kell csúcstechnikájú lóerőgyár. Bár a hirosimai szalagokról már a harmadik nemzedék darabjait gördítik ki, a kocsi formaterve és technikája csak annyit változott, hogy az izgalomba tartsa a roadster-publikumot. Annak idején nem kis felzúdulást keltett, hogy a tervezők elhagyták a kezdeti széria bukólámpáit, a most futó modelleken pedig – a hajtáslánc többszöri áthangolása után – a dizájnt fogták divatosabbra, többek között elől a széles hűtőráccsal és a kihívóbb hátsóval.

Weiler Péter festőművész és a netes habostorta.hu kiadvány főszerkesztője a magyar Miata-tulajdonsok egyike hét év hajtás után is állítja: semmi pénzért nem válna meg 1,8-as vászontetősétől. Mint mondja, az akkucserén kívül eddig semmihez sem kellett hozzányúlni, „ahányszor csak behuppanok a volán mögé, tetszéssel tölt el a lapos forma, a sallangmentes, de ésszerű műszerfal. A tetőt – akár piros lámpánál is – egy mozdulattal ki tudom nyitni és hátralökni. Még csúszós úton is stabilnak érzem a hátsó hajtást, s bár nem vagyok driftelős fajta, bizonyos manőverek alkalmával bizsergető, ahogy az autó riszálja fenekét. És hát meglehet, hogy a BMW Z4 vagy a Porsche Cayman jobban száguld, de kétszer annyiba kerülnek, s ha ilyenekkel járnék, irigyeim százszor jobban utálnának.”

©

Hírek szerint a Mazda már javában készül a negyedik nemzedék kibocsátásra. Megjelenését 2015 elejére ígérik, miközben a szaksajtó vadul találgatja: vajon az eddig kizárólag benzines motorok mellé felkínálják-e majd a 130 lóerős 1,3-as Skyactiv dízelt? Azt viszont már hivatalosan megerősítették, hogy az Alfa Romeóval kötött egyezség alapján az új MX-5 ruháját az Alfa Romeo Spider is megkapja.

A Mazda gyártja majd a közös karosszériát, viszont mindkét márka saját motorjait használja majd. De az is biztos, hogy a sportduó nem marad versenytárs nélkül. A Mini Roadster már tavaly megjelent, jön az újabb Mitsubishi Eclipse Spyder, s állítólag a Kia is kirukkol majd a maga kétüléses változatával.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
400 lóerő 3 hengerből: nagyon megvadul a Toyota GR Yaris

400 lóerő 3 hengerből: nagyon megvadul a Toyota GR Yaris

A magyar kormány és az OTP után az MLSZ is Közép-Ázsiában lát nagy lehetőséget

A magyar kormány és az OTP után az MLSZ is Közép-Ázsiában lát nagy lehetőséget

A beoltottak már a jövő héttől karantén nélkül utazhatnának Görögországba

A beoltottak már a jövő héttől karantén nélkül utazhatnának Görögországba