szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Már csak a Ferrari adós a Forma-1-be jövőre visszatérő turbós erőforrás első hangmintájával: pénteken, a Renault után másodikként a Mercedes is ízelítőt adott a 2014-es regulák alapján épített hajtómű hangjából.

Mint ismeretes, jövőre a 2,4 literes, V8-as, atmoszférikus hajtóműveket 1,6 literes, V6-os, turbós, fordulatszám-korlátozott egységek váltják az autósport csúcsosztályában.

A szabálymódosítás bejelentése óta mind a szakma, mind a rajongók részéről egyértelműen megfogalmazódott az aggodalom amiatt, hogy az új motorformula életbe lépésével túlságosan megváltozik majd a hanghatás, amely ahhoz vezethet, hogy a Forma-1 veszít a piaci értékéből. Bernie Ecclestone tűzzel, vassal, vérrel, veszedelemmel próbált kerékkötője lenni az új irányvonalnak, de kísérletei rendre kudarcba fulladtak, miközben a mérnökök rendre állították: képesek lesznek úgy megspékelni a hangot, hogy a szakág nem veszít majd az élvezeti értékéből.

Júniusban a Renault már közreadott egy tesztpados hangmintát, amely nem győzte meg a fanatikusokat, s most a Mercedes is eljutott odáig, hogy nyilvánosságra hozták a készülő egység hangját. A csillagosok egy monzai szimulátoros körre editálták fel a kis híján végig padlógázos pálya tesztpados hangját: elájulni ettől sem lehet, azonban Andy Cowell, a márka motorokért felelős főnöke jelezte, hogy mivel a gyári tesztpad nem hangstúdió, a valóságban másképp szól majd az erőforrás.

Cowell rámutatott: mivel az új előírások szerint a kipufogógázokból, valamint a motor által generált hőből is lehet energiát előállítani, majd eltárolva újrahasznosítani, a megvalósításhoz szükséges rendszerek csökkentik a zajt. „A jelenlegi szabályok mellett négy-négy henger egy-egy kipufogóba van vezetve, míg a jövő évi előírások mellett mind a hat henger egy kipufogóra lesz követve. A frekvencia nagyjából olyan lesz, mint jelenleg 18 ezer fordulaton, a hangerő viszont csökken valamelyest a kipufogógázokból származó energia újrahasznosítása miatt” – fogalmazott a szakember.

A dolgok jelenlegi állása szerint 2014-ben három istálló használja majd a Mercedes V6-osát, a gyári csapat mellett a McLaren, a Force India és új csatlakozóként a Williams versenyez ilyen hajtóművekkel. A Renault ügyfélkörében tartozik majd a Red Bull, a Lotus, a Caterham és az évad végén váltó Toro Rosso, míg a Ferrari egységeit a maranellói csapat mellett a Marussia és a Sauber használhatja. A jelenlegi beszállítók közül a Cosworth távozik, míg a Honda már bejelentette: 2015-ben motorszállítóként visszatérnek és a McLarennel szövetkezve próbálnak meg újra csúcsra jutni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!