szerző:
Tetszett a cikk?

Jól néz ki, meglepően gyors, ízléses a luxusa és még terepen sem fog cserbenhagyni. Van, akinek mindenből a jó jut. Nyolc év alatt több mint 415 ezer példányban kelt el a Range Rover Sport, a márka pénzcsináló modellje, amelyből most itt az új változat.

A leköszönő modellhez képest szinte minden téren gyökeresen megújult a jómódú angolok népautója. Nőtt a mérete (+67mm), nőtt a tengelytávja (+178 mm), nagyobb lett a fejtér hátul (+18mm), tágasabb a hátsó térdtér is (+24 mm).

Ahol valami csökkent az sem negatívum, a súlya, már-már szürreális 420 kilogrammal lett kevesebb. Egy ilyen 17 százalékos fogyást az orvosok már az egészségre károsnak tartanának. A közvetlen jelenlegi vetélytársaknál jelentősen kevesebbet nyom az Range Rover Sport – a BMW X5-nél 35 kilóval, az Audi Q7 jelenlegi modelljénél nem kevesebb, mint 185 kilóval. Fontos megjegyzés azért, hogy mindkét rivális modellből gyakorlatilag megérkezett az új generáció, ennek nyomán a jelenlegi előny jelentősen csökken majd.

D.P.

A személyre szabhatóság, vagyis a pénztárca vaskossága alapján négy felszereltségi szinten vásárolható meg az új Range Rover Sport. Az S,SE, HSE, Autobiography csomagok  választéka 19 féle színt, kilencféle kerékméretet ( max. 22 col), hétféle műszerfal-kombinációt és kétféle ülésrendszert ölel fel.  

A motorválaszték európai vonala két dízel erőforrásból áll. A hathengeres 3.0 literes dízelek közt a TDV6 jelű mostantól 258 lóerős, közel 50 lóerővel erősebb elődjénél, a nyomatéka kereken 600 Nm, amely 15 százalékos fejlődés az elődhöz képest. A jobban kihegyezett SDV6 kereken 300 lóerős (a korábbi 255 LE) a nyomatékban itt nem történt változás. A fenti adatokból a menetteljesítmények is komolyan profitálnak, a gyengébb modell 7,1 mp alatt van százon, míg a sportosabb 6,8 alatt. Mindezt úgy, hogy bőven két tonna feletti autókról beszélünk.

D.P.

A benzines változatok közt aztán ott van az igazán nagykutya. A csúcs 5.0 literes V8-as 510 lóerős teljesítménnyel és gigászi 625 Nm-es nyomatékkal kereken 5.0 másodperces százra gyorsulással. Van persze egy kisebb motor is a palettán a 3.0 literes V6-os, amelyik lényegi újdonság, mert leváltotta a korábbi V8-ast, de ezzel sem fog senki szégyenben maradni a 6,9 mp-es százas sprinttel, ami jobb adat, mint az elődé volt és 340 lóerős motorteljesítmény sem szerény.

A Range Rovereknek persze nem csak terepen, presztízs-rendezvényeken vagy vontatáskor kell tökéletesnek lennie. Minden helyzetnek megvannak a maga követelményei, mind alvázmagasságot mind a futóműbeállítást illetően. A Range Rover Sport hasmagassága ennek megfelelően légrugók segítségével 50 milliméterrel leültethető, vagy akár 135 milliméterrel megemelhető. Ezen emelési értékek mellett a másik fontosabb paraméter az osztóművek nyújtotta erőátvitel megfelelő szétosztása. Az új Range Rover Sportban kétféle állandó összkerékhajtási rendszer van. Az egyszerűbb megoldás egy Torsen rendszerű differenciálmű, amely alapból 42/58 arányban osztja a motor nyomatékerejét, de képes az arányokat akár 63 százalékban előre, illetve 77 százalékban hátra is koncentrálni.

A még komolyabb rendszer 16 előremeneti és két hátrameneti fokozattal rendelkezik, alapból 50/50 százalékos nyomatékosztással, amelyet akár 100 százalékban is átterhel a rendszer a hátsó futóműre, ha úgy hozza jó sorsunk. Érdekes újdonság a vízmélység figyelő is terepen, amely a külső tükrökben lévő szenzorok révén hasonlítja össze a vízszint magasságát a kocsi helyzetével és ezek alapján ad visszajelzést a sofőrnek. A maximális gázlómélység 850 milliméter.

D.P.

A hazai sajtóbemutatón a zsámbéki Driving Camp off-road környezetében ugyan gázlón áthajtás nem volt, de az épített siratófalakon megmutatták, hogy egy divatos terepjáró a Range Rover esetében sem viccelheti el a terepképességeket. Az oldaldőlés esetében 37-45 százalékos kaptatót a pályája végén lévő 80 százalékos (vagyis 36 fokos) siratófalat is lényegében utcai autós biztonsággal abszolválja a kiválasztott dízel, még úgy is, hogy nyári gumikkal és hol szemerkélő, néhol rendes esős időben tette. A rendszer lelke az új fajta Terrain Response 2-rendszer, ami szinte mindent elintéz helyettünk a hegymenet vezérlésen keresztül.

Egy 20 millió forint feletti Range Rovertől ugyanakkor nem is várható más, még akkor sem, ha nyilvánvaló, hogy ezek a járművek szinte kizárólag ilyen ügyféltalálkozókon fognak hasonló helyzetekkel találkozni. A tulajdonosoknak pedig ígéretet kéne tenniük, hogy ezt nem hagyják ki. Lássák mire képesek ezek a járművek, nem csak az elitkerületek lakóinak biztonságot adó páncélautói.

D.P.

A luxust persze technológiában is illik kiszolgálni, ezért felemás módon, de a fogyasztási adatokra is egyre inkább figyel a rendszer, ennek értelmében folyamatosan tájékoztat közli a gazdaságos autózáshoz szükséges feltételeket. Csodát persze csak ebben a viszonylatban kell várni, de a dízeleknél írt 7,3-7,5-ös fogyasztás vagy a benzines csúcsmodell 12,9 literes vegyes fogyasztása legalább papíron nagyon szépen mutat. A további fejlesztések közt a színes head-up display megjelenése a legfontosabb újdonság, de jön a sávelhagyás figyelmeztetés, a közúti tábla felismerő a körpanorámás távolság ellenőrzés, sőt még kiparkolást segítő rendszer is bekerül hamarosan. És talán ide tartozik, hogy a V6-os dízelmotor hibrid változatban is megjelenik hamarosan 6,4 literes és 169 g/km CO2 kibocsátás ígéretével.

A versenytársak a BMW X5, a Mercedes M-osztály, az Audi Q7, a Porsche Cayenne és idesorolható tágabb értelemben a BMW X6, az Infiniti FX, a VW Touareg, és a Lexus RX között az új Range Rover Sportnak szikla szilárd helye van. A hazai árak 18,5 millió forinttól indulnak, ezért a gyengébbik dízel jár, míg a csúcson már 30,7 millió forint az alapár.

Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!