szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Új rendelkezésekkel egészülhet ki a KRESZ, amelyek új fényjelzéseket engedélyeznek, illetve egységesítik a közlekedési táblák képét is – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A közigazgatási és társadalmi egyeztetés alatt álló javaslat enyhítené a teherautók alsóbbrendű utakon való közlekedésének korlátozását is.

A gyorsforgalmi utakon torlódáshoz érkező autósok a ráfutásos balesetek elkerülése érdekében az irányjelzők kötelező működtetésével figyelmeztethetik lassításukra a körülöttük haladókat – írta közleményében az NFM. A forgalomirányító lámpák piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon számláló mutathatja a váltásig hátralévő időt. A tervezett módosításokkal egységes formában jelenítheti meg a jogszabály a közúti jelzéseket.
 
Balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A jelentős sebességcsökkentést a jövőben a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével rendelheti kötelezően jelezni a KRESZ a megállásig vagy a lassítás megszüntetéséig. A bevált gyakorlathoz igazodó előírás bevezetésével kevesebb lehet az ütközés a gyorsforgalmi utakon.
 
A módosításban a KRESZ megújítását célzó lakossági felmérésben felmerült javaslat is helyet kapott. Az előírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon csökkenő számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévő időtartamra.
 
A KRESZ a megalkotása óta eltelt közel negyven évben több mint harminc alkalommal változott. A hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különböző stílusú közúti jelzés található. Az akár 1975-ben rajzolt jelzésképeket egységes szemléletben kiszerkesztett táblák válthatják fel a rendeletben – tette hozzá a minisztérium.

A tanulóvezetők így a hatályos KRESZ-ből pontosan azokat a táblaképeket sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak. A rendelkezések néhány, jogszabályban rögzített eltérést megengedhetnek, így például kimondhatják, hogy városképi okokból más közúti jelzésekkel össze nem téveszthető egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat.
 
Több uniós tagállamban kialakult gyakorlat átültetésével új jelzőtábla adhat tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévő egyházi létesítményről. Felirat utalhat a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások időpontjára. Az információknak különösen olyan idegenforgalmi és üdülőövezetekben lehet jelentősége, ahol az odalátogatók kevesebb helyismerettel rendelkeznek.

A műszaki előírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelző lámpa szabályszerű használatának lehetőségét a motorkerékpárosok előtt. Az 5-6 centiméter átmérőjű pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármű elektronikai rendszereit.
 
A KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejűleg hatályba lépett módosítása megtiltotta a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbbrendű úthálózaton. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján azonban az előzetesen becsülttől jelentősen elmaradó, kismértékű átterelődés mutatható ki a díjköteles szakaszokról a mellékutakra egyes térségekben.

A jogalkotó ezért a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében a megyén belüli célforgalomban enyhíti a korlátozást. A súlyhatár általánosságban 12 tonnára nő, ezzel gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre bekerül a kedvezményezettek közé. A pontosabban körülhatárolt tilalom lehetővé teheti, hogy a kijelölt szervek a jelenleginél is hatékonyabban lássák el ellenőrzési feladataikat.
 
A kormányzati honlapon társadalmi véleményeztetésre közzétett rendelettervezetben foglaltak végleges elfogadásáról várhatóan egy-két hónapon belül döntés születik. Az új előírások a kihirdetést követő napon lépnek majd hatályba.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!