szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az első személyautó orrú kisteherautó a Ford Ute ötvözte a személykocsik kényelmét a haszonjárművek kapacitásával.

Az ausztrál Ford készítette el a világ első pickupját, az akkor furának tűnő koncepciót, amely szerint Ford személykocsit alakítottak át félig kisteherautóvá, a hátsó rész platóssá alakításával. Akkor még nem gondolták, hogy új autó kategóriát teremtenek ezzel. Az 1933-as év közepe táján a Ford Motor Company ausztrál kirendeltségének vezetője, Hubert French levelet kapott egy farmer feleségétől.

Az asszony ezt írta: „Nekünk sajnos nem telik egy személyautóra és egy teherautóra is, de mégiscsak szükségünk lenne egy olyan járműre, amivel vasárnap elmehetünk a templomba; ugyanakkor egy teherautó is kellene, amivel elszállíthatjuk a malacainkat a hétfői vásárra. Tudna nekünk segíteni?” A vásárló tehát egy olyan járművet akart, ami egy személyautó kényelmét egy haszonjármű szállítókapacitásával ötvözi.

Ford

French továbbította a levelet Lewis Bandtnak, az akkor 23 éves tervezőmérnöknek. Bandt ötlete, a személyautóból kialakított haszonjármű akkoriban forradalmian újszerű dolognak számított. Ötlete abban különbözött a többi megoldástól, hogy az ő haszonjárműve kupé-jellegű utasfülkét (kétszemélyes, acélelemekből épített, üvegablakos kabint) és egy ezzel egybeépített, acéllemezekből kialakított platót kapott.

Bandt egy 10 méteres rajztáblára vázolta fel az 545 kilogramm hasznos teherbírású és 2845 milliméteres tengelytávú haszonjárművet. A tervek 1933 októberére készültek el, és hamarosan két prototípust is megépítettek. 1934. január 23-án véget értek a tesztek, s az utolsó simítások után már kezdődhetett is az új Ford Ute – vagy ahogyan Bandt elnevezte, a ’kupé-haszonjármű’ – sorozatgyártása. Amikor az első autók legördültek a szerelőszalagról, kettő közülük 1934-ben Kanadába került, ott az új modellváltozat Henry Ford figyelmét is felkeltette.

Ford
Ford

Bandt tervrajzát ma Ausztráliában őrzik, és egy ennek alapján újraépített Bandt kupé-haszonjármű ma is megtekinthető Melbourne közelében, a Victoria állambeli Cewton város múzeumában. Akkoriban a Ford kupé-haszonjárművét V8-as motor hajtotta, amihez háromfokozatú manuális váltót illesztettek, az első futóműbe fordított laprugókat és lengéscsillapítót építettek be, a hátsó felfüggesztés pedig nagy teherbírású, félelliptikus laprugókból és lengéscsillapítóból állt.

A kabin megegyezett a négyajtós "Model 40" utasterével, a csomagtartó (illetve a kihajtható pótülés) helyére tervezte Bandt a favázas platót, amit oldalról a kupé karosszériájához hegesztett acéllemezekkel burkolt be, így az autó oldalfala egységes maradt. A jól sikerült modell olyan népszerűvé vált a vásárlóközönség körében, hogy 1940 és 1954 között 22 000 darabot értékesítettek. Ráadásul Lewis Bandt kupé-haszonjárműve volt a Ford Ausztrália első saját tervezésű modellje. A sors fintora, hogy Bandt 1987-ben autóbalesetben, egy restaurált Ute volánja mögött hunyt el.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!