szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Setra buszokhoz fejlesztett Predictive Powertrain Control (PPC) alkalmazással átlag 9,2 százalékkal csökken a fogyasztás. Újságírók tesztelték.

Öt napon át három Setra csúcsmodell turistabuszt nyúztak Németországban szakújságírók. 3120 km-t buszozva azt próbálták ki, hogy a távolsági buszokhoz fejlesztett Predictive Powertrain Control (PPC) vezetéstámogató rendszer valóban hozza-e a fejlesztő Mercedes-Benz által ígért 4 százalékos fogyasztáscsökkenést. A tét nem kevés, hiszen ezek a járművek 30 liter körül fogyasztanak száz kilométerenként.

És ez nem sok a kategóriájukban. A tesztjárművek háromtengelyes Setra TopClass 500 turista buszok voltak, 21,5 tonnás tömeggel. Osztályukban igen kiemelkedő járművek, alacsony fogyasztással, köszönhetően a 0,33-as légelenállási alaktényezőnek, a Mercedes-Benz hathengeres OM 471 jelű 476 lóerős motornak és a nyolcfokozatú automataváltónak: gyári átlagfogyasztásuk 31.7 liter száz kilométerenként utazó körülmények között (tehát nem városban).

Setra

A teszt alatti átlagfogyasztása 28,7 liter lett a járműveknek, ez 9,2 százalékos fogyasztáscsökkenést jelent. Persze az eredmények a sofőrtől is függenek: a legtakarékosabb stílusú tesztelő 27,1 liter átlagfogyasztást ért el, a legügyetlenebb 30,7 litert. Tehát a fogyasztáscsökkenés 5,9-11,7 százalék közötti értéket mutatott.

A Predictive Powertrain Control (PPC) a jráművek sebességtartó automatikájával dolgozik együtt. Az elektronika a GPS adatok alapján folyamatosan követi merre jár a busz, és a motor-, valamint a váltó vezérlésénél figyelembe veszi az útvonal topográfiai jellemzőit. Így felkészül az emelkedőre, a lejtőre. A kaptatók kezdete előtt már visszavált, a motort a legkedvezőbb fordulatszámtartományban üzemelteti, és mielőtt felérne az emelkedő tetejére, már elveszi a gázt. Tehát úgy tesz, mint egy ügyes, tapasztalt sofőr. A PPC együtt dolgozik az EcoRoll rendszerrel, amely egy szabadonfutó technológia. Így lejtőn hagyja gurulni a buszt, a motorféküzemet csak szükség esetén kapcsolja.

Setra

A Predictive Powertrain Control (PPC) rendszer topográfiai térkép lefedettsége Európa főutjait figyelembe véve 100 százalékos. A rendszer idén év közepén lesz elérhető elsőként a teszten szereplő Setra csúcsmodellekben. Az év végétől pedig a Mercedes-Benz Travego és Setra ComfortClass 500 típusokhoz is kérhető lesz.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!