Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7965a354-d582-4a01-a509-22c65df6d757","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A törökök ráijesztettek a magyarokra, de végül kijött a két csapat közötti különbség.","shortLead":"A törökök ráijesztettek a magyarokra, de végül kijött a két csapat közötti különbség.","id":"20241128_kezilabda-eb-debrecen-magyarorszag-torokorszag-valogatott-csoportmeccs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7965a354-d582-4a01-a509-22c65df6d757.jpg","index":0,"item":"80167ed6-abaa-48fc-9b2c-963205419eda","keywords":null,"link":"/sport/20241128_kezilabda-eb-debrecen-magyarorszag-torokorszag-valogatott-csoportmeccs","timestamp":"2024. november. 28. 19:38","title":"Kézilabda-Eb: ideges kezdés után hozta a kötelezőt a magyar válogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"add02f73-0afe-4a6f-b393-a78962825b21","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az évtized végéig marad a V8. ","shortLead":"Az évtized végéig marad a V8. ","id":"20241129_A-kovetkezo-Lamborghini-Urus-meg-biztosan-nem-lesz-elektromos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/add02f73-0afe-4a6f-b393-a78962825b21.jpg","index":0,"item":"d5c03d70-02f7-4590-a81e-2740eef50f46","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_A-kovetkezo-Lamborghini-Urus-meg-biztosan-nem-lesz-elektromos","timestamp":"2024. november. 29. 08:21","title":"A következő Lamborghini Urus még biztosan nem lesz elektromos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A műsorvezető arra biztatja a követőit, hogy segítsenek a nélkülözőkön.","shortLead":"A műsorvezető arra biztatja a követőit, hogy segítsenek a nélkülözőkön.","id":"20241129_Sebestyen-Balazs-Nagyon-nagy-a-baj-az-orszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99.jpg","index":0,"item":"3ce26b06-5f0f-4374-91e6-e721463b417b","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Sebestyen-Balazs-Nagyon-nagy-a-baj-az-orszagban","timestamp":"2024. november. 29. 08:48","title":"Sebestyén Balázs: „Nagyon nagy a baj az országban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter volt barátnője arról nem akar beszélni, hogy ő szivárogtatja-e ki a hangfelvételeket, arról azonban már igen, hogy elgondolkodott egy másik párt megalapításán is.","shortLead":"Magyar Péter volt barátnője arról nem akar beszélni, hogy ő szivárogtatja-e ki a hangfelvételeket, arról azonban már...","id":"20241129_vogel-evelin-interju-magyar-peter-penz-fidesz-tisza-partalapitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f.jpg","index":0,"item":"9ccdd26d-ec73-470d-ba3a-459c5295f2eb","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vogel-evelin-interju-magyar-peter-penz-fidesz-tisza-partalapitas","timestamp":"2024. november. 29. 07:35","title":"Vogel Evelin: Péter simán ki tudna fizetni a saját pénzéből, amit a Fidesztől kapott éveken át a semmire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy vizsgálat aggasztó megállapítást tett a montelukast nevű készítménnyel kapcsolatban, mely tapadhat egyes agyi receptorokhoz – ez pedig a mentális egészséget érintő mellékhatásokhoz vezethet.","shortLead":"Egy vizsgálat aggasztó megállapítást tett a montelukast nevű készítménnyel kapcsolatban, mely tapadhat egyes agyi...","id":"20241128_asztma-gyogyszer-montelukast-mellekhatasok-agy-mentalis-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"c1496f34-4802-47bc-a374-910d1dec08f0","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_asztma-gyogyszer-montelukast-mellekhatasok-agy-mentalis-problemak","timestamp":"2024. november. 28. 20:03","title":"Súlyos dolog derült ki az egyik népszerű asztmagyógyszerről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68cb4fb8-ed1a-4680-8b96-abd6e9b9ae42","c_author":"Medvegy Gábor","category":"vilag","description":"Keith Kellogg már nyáron előállt egy tervvel, ami mielőbb tárgyalásra ösztönözné a feleket.","shortLead":"Keith Kellogg már nyáron előállt egy tervvel, ami mielőbb tárgyalásra ösztönözné a feleket.","id":"20241127_trump-ukrajna-kulonmegbizott-keith-kellogg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68cb4fb8-ed1a-4680-8b96-abd6e9b9ae42.jpg","index":0,"item":"634962d3-b91e-4f58-9578-1b783c4ca0f1","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_trump-ukrajna-kulonmegbizott-keith-kellogg","timestamp":"2024. november. 27. 19:52","title":"Trump az ukrajnai háborúval foglalkozó különmegbízottat nevez ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49e74aed-c1a3-499c-9902-3ed735937059","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már kész van, de még nem indíthatják el – a Microsoft szerint ezért nincs még mindig androidos Xbox-áruház.","shortLead":"Már kész van, de még nem indíthatják el – a Microsoft szerint ezért nincs még mindig androidos Xbox-áruház.","id":"20241129_microsoft-xbox-alkalmazas-jatekok-letoltese-android-google-play-aruhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e74aed-c1a3-499c-9902-3ed735937059.jpg","index":0,"item":"241a2d19-33fa-4e78-bc80-357947f64af4","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_microsoft-xbox-alkalmazas-jatekok-letoltese-android-google-play-aruhaz","timestamp":"2024. november. 29. 09:03","title":"Novemberre ígérték, de még mindig nem indult el az androidos Xbox-áruház – a Microsoft szerint nem az ő hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"355356a4-e647-4b3f-a788-ea1899d17522","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A TikTok-sztár Călin Georgescu előretörése a választáson felkeltette a román legfelsőbb védelmi tanács figyelmét is és lépéseket vár a hatóságoktól.","shortLead":"A TikTok-sztár Călin Georgescu előretörése a választáson felkeltette a román legfelsőbb védelmi tanács figyelmét is és...","id":"20241128_roman-nemzetbiztonsag-TikTok-elnokvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/355356a4-e647-4b3f-a788-ea1899d17522.jpg","index":0,"item":"880ea3f7-5855-45ba-88a9-7b8ddd85045f","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_roman-nemzetbiztonsag-TikTok-elnokvalasztas","timestamp":"2024. november. 28. 20:34","title":"Román nemzetbiztonság: a TikTok kivételezett az elnökválasztáson az egyik jelölttel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Úrvezetőként elég nehéz szavakban visszaadni a KTM X-Bow menetélményét. Ez a motorkerékpár és az autó keresztezéséből született fura szerzet leginkább egy Formula istállóból kiszabadult versenyautóra emlékeztet.
Felszerelése spártai, vezetéséhez ajánlatos bukósisakot felvenni, a sofőr és utasa jószerivel csak cipőkanállal tudja magát bepréselni a szűk „cockpitbe”, a négypontos biztonsági öv pedig valósággal lepányvázza a bent ülőket. A jobb vezetési pozíciót legfeljebb az segíti, hogy a pedálok zsámolyszerűen tologatva a vezető lábaihoz állíthatók. Ebben a nyitott, kétüléses minimalista járgányban nincs szervokormány, elektronikus menetstabilizáló, légzsák, rádió vagy más efféle autósflanc.
KTM/Balázs Viktor
KTM/Balázs Viktor
Helyette viszont ott van a ragadozó kinézetű, lapos szénszálas felépítmény, a betonkemény futómű és hátul, a középen elhelyezett motor, amely mind-mind a szélsebes repesztést szolgálja. És ha a némileg komplikáltabb önindítózás után felhörög a felpiszkált kétliteres Audi turbómotor, az X-Bow kevesebb, mint 4 másodperc alatt kilőhet százra, s felgyorsítható 230 km/óra végsebességre is, feltéve, ha közúton az egyáltalán valahol is lehetséges. Ennél talán mellbevágóbb a jármű stabilitása. A szikár műszaki adatok helyett legyen elég annyi, hogy a KTM-verda az alpesi szerpentin hajtűkanyarjaiban felfelé, 80-90 km/órás sebességnél is szilárdan tapadt az aszfalthoz – mindenekelőtt a fordított repülőgépszárnyakra emlékeztető aerodinamikai elemeknek, az úgynevezett diffuzoroknak köszönhetően.
Az alkalmi X-Bow tesztet voltaképpen annak köszönhettem, hogy a KTM meghívására az osztrák motorkerékpár-gyár eldicsekedett látványos eredményeivel. Mindenekelőtt azzal, hogy a röpke két évtizeddel ezelőtt még a pénzügyi csőd szélén bukdácsoló cég tavaly Európa legnagyobb motorgyártójává lépett elő. Maga mögé utasította a BMW Motorradot és az Audi érdekeltségébe tartozó olasz Ducatit is. A főként offroad sportsikereiről ismert motoros cég egyik „vadhajtása” az X-Bow.
KTM
Salzburg mellett, a mattighofeni KTM-központ körül kanyargó alpesi szerpentinen először Thomas Kuttruf sajtófőnök és mellékesen „civil tesztpilóta” mutatta be az extravagáns járgány szédítő menetteljesítményeit. Úrvezetőként, nekem először szokni kellett a motor-autó öszvért: be- és kiszálláskor a kis kormány levehető és a néhány kezelőgomb többsége, így az irányjelző annak közepén van (magyarán keresgéltem).
A járgány, mint a versenyautók esetében, kis kormánykorrekciókkal könnyen irányítható, de szervo híján, lassúbb, nagy kanyarvétel esetén keményen kell forgatni a volánt. Csak a bot-sebességváltókar emlékeztet a hagyományos kocsikéra, no meg a hatásos Brembo-fékek, amelyekkel a pedálra taposva pillanatok alatt lehet megszelídíteni a vad jószágot. Igaz, a gázpedál a legkisebb pöccintésre a kocsi nekiiramodik, de mi tagadás, a demo-száguldásokhoz képest én csak vánszorogva mertem bevenni az alpesi hajtűkanyarokat.
Az X-Bow még 2007-ben debütált, konstrukcióját a KTM mérnökei és a Kiska stúdió formatervezői ötölték ki, végső elkészítésében pedig a pehelykönnyű szénszálas karosszéria-mester, az olasz Dallara cég és a motorokat szállító Audi segédkezett.
A legenda szerint a közúti bestia ötlete a KTM salzburgi dizájnpartnerének, a Kiska stúdió embereinek a fejéből pattant ki, amikor egy olyan quadon kezdtek meditálni, amely megtestesíti a KTM „ready to race” (versenykész) filozófiáját. A versenyautóból évente legfeljebb száz darab készül a KTM grazi üzemegységében. Motorteljesítménytől és felszereltségtől függően három féle változatot kínálnak. Az utcai csúcsmodell 300 lóerős, de a „puhány” vevő kérhet még szélvédőt és (ablak)fűtést is. Annyi azonban bizonyos, aki leszurkolja a több mint 20 millió forintos vételárat, nem sétakocsikázni akar: az X-Bow a száguldás pénzes szerelmeseinek négykerekűje.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.