szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az egyre emelkedő platina- és palládiumárak miatt drágulhatnak az autók a jövőben, mivel szűkül az autókatalizátorok gyártásához használt platina és palládium kínálata a világpiacon, viszont a nemesfémek kereslete folyamatosan nő - közölte az árupiaci befektetésekkel foglalkozó Conclude Befektetési Zrt. az MTI-vel.

A platina hosszú éveken át a levegőszennyeződést csökkenteni képes autókatalizátorok elsődleges fém alapanyaga volt. Ám az utóbbi két évben kevesebbet bányásztak belőle, mint amennyit ipari célokra felhasználtak, és a szakértők az idén is a kereslettől elmaradó kínálatra számítanak. Mindenekelőtt azért, mert Dél-Afrikában - amely 2013-ban a világ  5,7 millió unciás platinatermelésének 72 százalékát adta - hónapok óta áll a bányászat a fizetésükkel elégedetlen munkások sztrájkjai miatt. (1 uncia=31,1035 gramm)

A Conclude elemzése rámutat: ha a munkáltatók engednek a követeléseknek, akkor megnőnek a bérkiadások, amelyek a legnagyobb részét teszik ki a platina termelési költségeinek, emiatt a bányatársaságok emelhetik az áraikat. Ha pedig a termelők nem lennének hajlandók a drágításra, akkor vissza kellene fogniuk a termelésüket, ami a kínálatot még jobban szűkítheti, és szintén  áremelkedéshez vezethet.

Az autógyártók a platinát csak palládiummal helyettesíthetik, ám ez a fém a dízelmotorokban magasabb hőmérsékletnél kevésbé hatékony, mint a platina. 

A palládium ráadásul még a platinánál is jobban drágul. A tavalyi 6,4 millió unciás globális termelés 42 százalékát adó Oroszország bányáiból származó palládium minősége évek óta romlik. Így a felhasználó ipari cégeknek többet kell ebből beépíteniük termékeikbe, hogy ugyanazt a hatást érjék el.  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!