Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"59aad9b2-3f03-49d7-be97-bb4b182f2961","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A nyertes jelölt a közvéleménykutató szerint több mint 30 százalékot kapott.","shortLead":"A nyertes jelölt a közvéleménykutató szerint több mint 30 százalékot kapott.","id":"20250504_Exit-poll-a-szelsojobbos-George-Simion-nyerte-a-roman-elnokvalasztas-elso-fordulojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59aad9b2-3f03-49d7-be97-bb4b182f2961.jpg","index":0,"item":"37d517d5-cfe7-4103-8a9a-50718fb1d0b6","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Exit-poll-a-szelsojobbos-George-Simion-nyerte-a-roman-elnokvalasztas-elso-fordulojat","timestamp":"2025. május. 04. 21:19","title":"Exit poll: a szélsőjobbos George Simion nyerte a román elnökválasztás első fordulóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f4eeb45-e352-4ba9-b47a-72542217793e","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A HVG fotósa, Veres Viktor munkája hír- és eseményfotó kategóriában nyert, emellett az Escher Károly-díjat is elhozhatta a legjobb Magyarországon készült hírképért.","shortLead":"A HVG fotósa, Veres Viktor munkája hír- és eseményfotó kategóriában nyert, emellett az Escher Károly-díjat is...","id":"20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Kiallitas-sajtofoto-dij-Capa-Kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f4eeb45-e352-4ba9-b47a-72542217793e.jpg","index":0,"item":"c9e15aed-72a5-48c0-85b6-2725aac32c7a","keywords":null,"link":"/kultura/20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Kiallitas-sajtofoto-dij-Capa-Kozpont","timestamp":"2025. május. 06. 10:00","title":"Kihirdették a Magyar Sajtófotó Pályázat győzteseit, kollégánk, Veres Viktor képe a legjobb hírkép díját kapta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d778b0e-20ae-42c9-b07b-973fb18596f1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A teljesen új Jeep Compass hivatalos leleplezésére várhatóan néhány héten belül kerül majd sor.","shortLead":"A teljesen új Jeep Compass hivatalos leleplezésére várhatóan néhány héten belül kerül majd sor.","id":"20250505_ido-elott-kiszivargott-fotokon-a-jeep-compass-vadonatuj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d778b0e-20ae-42c9-b07b-973fb18596f1.jpg","index":0,"item":"da6c1af2-53b9-4969-9746-bf9b5a695865","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_ido-elott-kiszivargott-fotokon-a-jeep-compass-vadonatuj-villanyauto","timestamp":"2025. május. 05. 07:21","title":"Idő előtt kiszivárgott fotókon a Jeep vadonatúj villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"996c89f0-dcfe-46b7-bab0-ad670186df0b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A második forduló Simion és Bukarest volt független főpolgármestere, Nicusor Dan között fog eldőlni.","shortLead":"A második forduló Simion és Bukarest volt független főpolgármestere, Nicusor Dan között fog eldőlni.","id":"20250505_roman-elnokvalasztas-reszeredmeny-98-szazalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/996c89f0-dcfe-46b7-bab0-ad670186df0b.jpg","index":0,"item":"23cb00ae-1ba1-44d0-962a-074fdaff31df","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_roman-elnokvalasztas-reszeredmeny-98-szazalek","timestamp":"2025. május. 05. 08:37","title":"Változtak a román elnökválasztás eredményei, a széljobbos Simion növelte az előnyét, Antonescu a harmadik helyre csúszott vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","shortLead":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","id":"20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7.jpg","index":0,"item":"63040071-9eed-4303-937a-7eab846025fe","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","timestamp":"2025. május. 06. 09:46","title":"Fiatalok manővere miatt borult árokba egy vétlen autós, akit ott hagytak segítség nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0685e9b-7a08-47f8-92a5-59c55fe37d80","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség vizsgálja az ügyet.","shortLead":"A rendőrség vizsgálja az ügyet.","id":"20250506_balaton-zamardi-nyil-kacsa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0685e9b-7a08-47f8-92a5-59c55fe37d80.jpg","index":0,"item":"0849e031-9524-43e6-b9a9-2b5e912d89fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_balaton-zamardi-nyil-kacsa","timestamp":"2025. május. 06. 05:50","title":"Nyíllal átlőtt fejű kacsa úszkált a Balatonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1961e0-26ba-4cbf-ba4d-a48d2c8236e5","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"A Magyar Tudományos Akadémia 165. közgyűlésén a jelek szerint nem emlékeznek meg a Duna-parti épületben fél évszázada történtekről, arról, hogy a tudomány és a tudósok intézményesített függetlenségét 1949 őszén szinte ellenállás nélkül számolhatta fel a kommunista hatalom. Mivel a szerteágazó hadművelet dokumentumai szinte hiánytalanul fennmaradtak, az elmúlt években több kutatónak alkalma volt feldolgozni az Akadémia behódoltatásának fordulatos és tragikomikus elemeket sem nélkülöző történetét. Cikkünk először a HVG 1999. december 4-i számában jelent meg, az MTA körüli mostani események fényében ma is tanulságos, ezért is közöljük újra.","shortLead":"A Magyar Tudományos Akadémia 165. közgyűlésén a jelek szerint nem emlékeznek meg a Duna-parti épületben fél évszázada...","id":"20250504_Az-Akademia-egypartositasa-1949-ben-hvg-1999-december-4","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1961e0-26ba-4cbf-ba4d-a48d2c8236e5.jpg","index":0,"item":"e58a9e5c-216d-414c-b483-fed4ec19204b","keywords":null,"link":"/360/20250504_Az-Akademia-egypartositasa-1949-ben-hvg-1999-december-4","timestamp":"2025. május. 04. 18:45","title":"Rákosiék 1949-ben megmutatták, hogyan gyűrheti uralma alá egy párt az Akadémiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af3fb597-edfe-4c11-a291-b237c3dcd1ce","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Erkel Színház új igazgatója elmondása szerint arra szeretne kísérletet tenni, hogy politikamentes színházat csináljon.","shortLead":"Az Erkel Színház új igazgatója elmondása szerint arra szeretne kísérletet tenni, hogy politikamentes színházat...","id":"20250505_Szente-Vajk-1800-szek-van-a-nezoteren-itt-nem-szabad-politizalni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af3fb597-edfe-4c11-a291-b237c3dcd1ce.jpg","index":0,"item":"38ea9b5c-e2e3-4f9e-9bc3-c60d18d5d047","keywords":null,"link":"/kultura/20250505_Szente-Vajk-1800-szek-van-a-nezoteren-itt-nem-szabad-politizalni","timestamp":"2025. május. 05. 13:41","title":"Szente Vajk: 1800 szék van a nézőtéren, itt nem szabad politizálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Időről időre felröppennek hírek, hogy a letűnt szocialista világ autógyártmányai közül néhányat felélesztenének modern változatban. Az elkészült dizájnváltozatok többnyire lenyűgözőek, kár, hogy ott a gazdasági realitás.
Persze a régi idők sikerautóinak feltámasztása van, akinek jó üzlet. A VW Bogár, a Mini sorozat, vagy a Fiat 500-as darabjait – korszerű műszaki tartalommal, illetve az eredetinél méretesebb karosszériával – viszik, mint a cukrot, Európától Amerikáig. A hírek arról szólnak, hogy mások, köztük a Renault és a Citroen is vérszemet kaptak: egyre-másra tervezgetik egykori, milliós példányban gyártott népautóik, így a lágy rugózású R4-es, vagy a rút kiskacsának becézett 2CV retrováltozatát.
Mostanában viszont arról is fel-felröppennek kósza híresztelések, hogy a letűnt szocialista világ lassan feledésbe merült négykerekűinek némelyike ugyancsak újjászülethet. Ami azért is különös, mivel azok a járgányok finoman szólva már megjelenésük idején sem számítottak az autótechnika élenjárói közé, nem is beszélve hitvány minőségükről, elérhetőségük keserveiről.
Ám a mai ötvenes, hatvanas nemzedéknek a Trabant és akkori négykerekű társai jelentették a motorizációt. Alighanem az autó az a jószág, amely legplasztikusabban érzékelteti a megboldogult szocialista gazdaság krónikus betegségét, a hiányt. Akkoriban nem értékesítés, hanem elosztás folyt. Az összes velejáró nyavalyával, főként a korrupcióval, amely ugyanúgy a rezsim része volt, mint ma a csökevényként megmaradt egészségügyben a hálapénz.
A rendszerváltás előtti évtizedekben a Merkur nevű autóelosztó-vállalat egy-két helyen fellelhető pesti szalonjaiba nem azért látogattak a népek, hogy megcsodálják a KGST autóiparának remekeit. A szocialista összeköttetés nélküli autóra vágyók sokkal inkább az előjegyzési sorszámokra vetettek nyugtalan pillantásokat. 1979 elején – a hiány csúcsévében – Trabantra 7,2, a Wartburgra 4,8, a Ladára 6 év volt a várakozási idő. Azt is feljegyezték, hogy 20 ezer forint felárért (ami akkor 10 havi átlagbérnek felelt meg) meg lehetett szerezni egy közelebbi időpontra szóló autó-kiutalást. Régi szép idők: 1976-ban a Trabant 46 ezer, a Zsiguli 80 ezer, a Skoda S-100 74 ezer, a Dacia 90 ezer forintba került.
Lehet tippelni, mely modellek utódai?
A megpróbáltatások azonban nem értek véget, miután a földi halandó végre beülhetett álmai autójának volánja mögé. Az átvétel után az első utak egyike alvázvédő kisiparoshoz vezetett, aki jó pénzért valamilyen kátrányszerű trutymóval lekente a kocsik alját, mivel gyári rozsdavédelem nem létezett. Az egykori autós ugyanakkor azon sem lepődött meg különösebben, ha menet közben kezébe maradt a Zsiguli sebváltó botja, vagy elment új Wartburgjának fékje. A leghírhedtebb történetek azonban az akkori (egyébként 1969-től gyártott) Dacia 1300-ast lengték körül: közkeletű vélemény volt, hogy átvétel után a legjobb rögtön újból összerakatni a kocsit.
Álmodjunk Dáciát
Furcsa módon talán az ilyen és ehhez hasonló generációs élmények is hozzájárultak ahhoz, hogy nemrég egy vállalkozó kedvű román, bizonyos Alexandru Maris elkészítette a Dacia 1300-as mai formatervét. És a közétett képek alapján ez a Dacia már a nyugati prémiumokra hajaz. De csak ennyi: a hozzávaló V8-as, vagy elektromos motor jámbor óhaj, magyarán ebből egyhamar aligha válik szériamodell.
Dacia 1300
Alexandru Maris
Dacia 1300
Alexandru Maris
Mint ahogy a jó öreg Trabant felélesztésére szőtt tervek is elhalni látszanak. Pedig a 2009-es frankfurti autószalon egyik szenzációjaként tálalták, hogy két német cég újjáfazonírozta a 1957-től 1991-ig gyártott műanyag karosszériájú kétüteműt, amelynek műszaki alapjai még a háború előtti DKW-ősig nyúlnak vissza.
Trabant nT
trabant-nt
Trabant nT
trabant-nt
A Trabant nT névre átkeresztelt járgány ötletadója a csecsebecse modellautóiról ismert Herpa, amely az alkatrészgyártó IndiKarral lelkesen összeállva egy elektromos Trabiról lelkendezett. Azt állították, hogy az egykori NDK-s papírtigris lítium-ionos akkuval felszerelve egyhuzamban 160 kilométert tud majd lefutni, és ehhez a nyolcórás feltöltés – akkori német árakkal számolva – alig kerül többe egy kemény eurónál.
Úgy tűnik azonban, hogy a nagyra törő tervek csak nem akarnak bejönni. Hiányzik a tőkeerős befektető, valószínűleg azért, mivel az elektromos Trabant láthatóan még kis sorozatban sem üzlet. Így jobb híján marad az egykori endékás pöffentyű, s az olajköpködők szép számmal megmaradt példányai továbbra is ontják a füstöt, de színesítik az utcaképet. Különösen Berlinben és Drezdában van ez így, ahol külön Trabi-szafarikat szerveznek az odalátogató lelkes turistáknak.
Volga V12 coupé
Facebook
Volga V12 coupé
Facebook
Vörösluxus
De az egykori szocialista autónyomorúság ellenére akadtak luxusnak minősített verdák is – kizárólag a kiváltságos politikai elitnek. Ebből a szempontból külön történet a csehszlovák Tatra személyautói. A merészen áramvonalas, csőkeretes alvázú, farmotoros Tatra Plan, vagy a Tatra Dynamik típusokat még a második világháború előtt a legmenőbbek között jegyezték. Olyannyira, hogy a zseniális Tatra-konstruktőr, Hans Ledwinka megoldásaiból Ferdinand Porsche is jócskán merített a Bogár megalkotásakor, a cseh gyártómű pedig 1957-ben, a korábbi sikermodellek alapján kirukkolt a 603-as típussal.
Tatra T8 Concept
behance.net
Tatra T8 Concept
behance.net
Ez az ugyancsak farmotoros, léghűtéses, elől a jellegzetes, egybeépített fényszórójú reprezentatív kocsi jóval 100 km/óra felett tudott repeszteni, s nem mellékesen a főelvtársak autóparkjához tartozott. Ez utóbbiról bizonyára kevesebbet tud az a maláj-indiai formatervező, Sasank Gopinathan, aki felskiccelte, hogyan is nézne ki ma a 603-as. A rajzokból ítélve mutatósan, valószínűleg az ő tervei is a rajzasztalon maradnak. Ki lenne például a gyártó, elvégre a koprovnicei cég már a rendszerváltás előtt rég felhagyott a személyautókkal, tehergépkocsikra szakosodott.
És mi van a fekete Volgával?
A fejleményekből ítélve az exszovjet nagy testvérnél sem jutottak többre az egykori presztízsmárkák feltámasztásában.Igaz ugyan, hogy egy kis orosz tuningcég levágta a jó öreg Volga tetejét és kupét csinált a GAZ gyár M21 jelű nagyvasából, de a motorháztető alá már egy 5,6 literes, V12-es BMW motort szereltek. Az exkluzivitáshoz ezúttal sem fér semmi kétség, de mint nyilatkozták: mindez passzió, nem profitra alakítottak.
Ehhez hasonlóan eddig a ZIL erejéből is csak helyben járásra futotta. Az 1916-ban alapított Lihacsov autógyár – amely 1944-ben az amerikai Packard Super E licence alapján gyártásba vette a szovjet nomenklatúra országúti cirkálóját, a ZISZ-t – évtizedeken át a szovjet vezetés udvari szállítója volt. Az egyedi gyártású ZIL-ek 60 millió forint körüli összegbe kerülnek, jelenleg az 5,76 méter hosszú ZIL 41041 Sedant és a 6,33 méteres Limuzint lehet megrendelni, mindkettőt páncélozott változatban.
Marussia Concpet
carscoops.com
A 7,7 literes, 315 lóerős, limo csúcssebessége 191 km/óra, de meglehetősen iszákos, fogyasztása száz kilométerenként 22-26 liter. Korábban arról szóltak a hírek, hogy Vlagyimir Putyin elnök újabb, korszerűbb típust követelt. A gyár el is készítette a szuperluxus ZIL újabb változatát, de a Kreml ura elégedetlen volt vele, s már sokkal inkább díjazta az újabb pályázati fordulóba beszállt orosz Marussia tervezőcég munkáit. Addig is, amíg elkészül az új orosz elnöki limuzin, Putyin továbbra is a 300 millió forintra taksált páncélozott Mercedes Pullmanjával kénytelen furikázni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.