szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Aligha véletlen, hogy a Honda PCX sorozata Európa-szerte favorit a robogók tengernyi kínálatában. Az idei évjárat, a 150 köbcentis motorral szerelt típus igazi városi cikázó: takarékos, könnyű vezetni, kivitele pedig japánosan minőségi.

Kevésbé ismert, hogy a Honda már évről évre nem kevesebb, mint 15 millió kismotort és robogót ad el Ázsiában. E tetemes értékesítési mennyiség bázisán a japán gyártómű az európai robogópiacon is egyre kifinomultabb típusokkal terjeszkedik; az elmúlt évek kereslet-eltolódása nyomán a nyolcad-literes robogók kategóriájában is.

A PCX125 két évvel ezelőtt tűnt fel Európában, az idei, erősebb, 150 köbcentis modell a mai, divatos robogódizájn vonalait követi. Ám a kis kétkerekűben sokkal inkább az innovatív technika, mindenekelőtt az „eSP” (enhanced Smart Power) fantázianevű alacsony súrlódású motorblokk a figyelemreméltó. Mindez azt jelenti, hogy a folyadékhűtésű, négyütemű erőforrás egy sor, a súrlódás csökkentését célzó technikát kombinál. A 13,6 lóerős motor az önindítózás után csendesen berreg, s menet közben sem válik sokkal hangosabbá. Ereje a városi közlekedés viszonyai között elegendő: kellőképpen gyorsul, óránkénti 100 kilométer feletti sebességre is képes, de kényelmes biztonsággal inkább 60-70 között lehet vele repeszteni.

Képgaléria.
D.P.

Ám a kis Hondában nem is a (vég)sebesség, hanem takarékossága a nagy szám. A csökkentett belső súrlódású blokk, párosulva a LED-lámpák jóvoltából az alacsony áramfelvétellel, valamint az alacsony gördülési ellenállású kerekekkel parádésan alacsony fogyasztási értéket eredményez: száz kilométerenként megelégszik két liter körüli szuperrel, egy feltöltéssel a nyolc literes tank közel 400 kilométeres táv megtételéhez elegendő.

A robogót start/stop rendszerrel is felszerelték, amely 3 másodperec alapjárati működés után automatikusan leállítja a motort, s minden késlekedés nélkül újraindít, amikor a motoros meghúzza a gázkart. Igaz e technika érdemben aligha járulhat hozzá a fogyasztáscsökkentéshez, inkább a gyártó környezetvédelmi elkötelezettségét hivatott jelképezni. Persze, akit idegesít a magától leálló motor, az a kormány jobboldalán lévő billenő kapcsolóval kiiktathatja a rendszert, s azt is érdemes megjegyezni, hogy a start/stop elektronika gyenge akku esetén be sem kapcsol.

Ahogy más Honda motorokból már ismert, a PCX fékrendszere is kombinált (Combined Brake System). A CBS a nagyobb biztonságot hivatott szolgálni. Ha meghúzzuk a hátsó fék karját, akkor az elsőre is jut a fékerőből, azaz: rövidülhet a féktáv, gyorsabban lehet megállni, ami különösen vészhelyzetben, a tapasztalatlanabb motorosok számára előnyös. Elöl egyébként tárcsás, hátul pedig dobfék dolgozik.

Mindemellett több más szerelvény is emeli a robogós komfortérzethez. A kettős led-fényszóró – a dizájnos küllemen túl – a hagyományosoknál jobban bevilágítja az utat. A hátsó és az indexlámpák is nagyobb fényerőt adó led-alapúak, s vészvillogó is van a motoron. A központi műszeregység minden cifrázás nélkül ugyancsak racionális kialakítású. Analóg óra mutatja a sebességet, az lcd panel pedig a megtett út, az üzemanyag, a fogyasztás, a napi kilométerek, valamint az időmérő óra adatairól ad tájékoztatást. Szellemes a gyújtás zárhelyének kialakítása is. Ha a slusszkulcs elfordításával reteszeljük a motort, egy kis fémlapocska lefedi kulcslyukot, amelyet nyitáskor először a kulcs hátsó végével lehet feloldani.

Képgaléria.
D.P.

A homlokidom belső baloldalán található rekeszben már elfér egy palack üdítő, és itt kapott helyet egy 12 voltos csatlakozó a mobiltelefon töltéséhez vagy a navigáció üzemeltetéshez. És ahogy a mai robogókban általános, az ülés alatt jókora, egy bukósisakot is befogadni képes csomagtartó található. Apró ötlet, de a lépcsőzetes kialakítású ülés nyitva tartását egy rugós kitámasztó is segíti, megakadályozza az ülés véletlenszerű lecsapódását.

A PCX legnagyobb hátránya, hogy nagyon nem szereti a hepe-hupás pesti aszfaltot. Már kisebb egyenetlenségek esetén is nagyokat zökken, kátyús utakon nem árt alacsonyabbra venni a tempót.

Mindemellett a PCX150 igazi városi cikázó, könnyen vezethető, elmegy két személlyel is. Akinek motorra is van jogsija, elfelejtheti a BKV-t, leteheti autóját. Így aztán már csak azt kell tisztázni: kinek éri meg a 900 ezer forint közeli vételár a dugókerülő városi szaladgáláshoz, sőt akár városközi ingázáshoz?

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!