A Hungária-körgyűrű terhelése a budapesti dugódíj tervezett bevezetésével tovább növekedhet, de erre is megoldást kínálhatna a többszintes aluljárók építése – írta a Napi Gazdaság a Tandem Mérnökiroda Kft. tanulmányára hivatkozva.
E szerint az egyes csomópontok kapacitását jelentősen növelheti, ha szétválasztják a forgalmi irányokat. Az elemzés egyúttal arra a következtetésre is jut, hogy a haladási szabályok összehangolása mellett a járműveket méretük szerint is érdemes kategorizálni, vagyis az ilyen aluljárók bizonyos emeleteire kizárólag személyautók hajthatnának be.
Többszintű aluljáró kialakítására jelenleg nincs példa Magyarországon, de Európában – ha eltérő formában is – ismert az emeletes közlekedési csomópontok alkalmazása.
A mérnökiroda a Csüka (Csökkentett Űrszerelvényű Közúti Aluljáró) nevet adta a projektnek, amellyel úgy válhatna akadálymentessé a közlekedés, hogy a nagy fogalmú útpályák kereszteződéseiben, lámpás forgalomirányítással kiegészítve az erre a célra kialakított aluljárókba terelnék az autókat, eközben a más méretű járművek a felszínen maradva hagyhatják el a kereszteződést.
Az aluljárótól megállási látótávolságra magasság- és szélességkorlátozó jelzőtáblákat állítanak fel, amelyekre ultrahangos vagy infravörös jeladót is kihelyeznének.
A Hungária körúton mindez a gyakorlatban úgy nézhetne ki a beszámoló szerint, hogy a háromsávos részeken a belső sávokat a föld alá vezetnék, így az egyenes továbbhaladó forgalom nem ütközne akadályokba, de a gyalogosok föld alá terelésére sem lenne szükség.
Az iroda számításai szerint a csomópontok bekerülési költségei alacsonyak, a 4-es metró megépítésére fordított mintegy 500 milliárd forintból csaknem 350 ilyet lehetne kialakítani.