szerző:
Heimer György

Egy új Lexus élezi tovább a gyorsan növekvő szabadidős járművek versenyét. Környezetbarát, hibrid technikája jövőbemutató, visszafogott menettulajdonságai pedig sokban eltérnek vetélytársaiétól.

Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, akkor a közepes méretű szabadidős járművek (SUV) eladásai az elmúlt évek szakadatlan bővülése után jövőre már világméretekben elérheti az egymillió darabos szintet.

Az autósok – Európától az oroszokon át Kínáig – különösen a prémium kivitelű, összkerékhajtású turbódízelesekért, ezen belül is a piacokat uraló BMW X1/X3, az Audi Q5 és a Mercedes GLK típusokért lelkesednek. Voltaképpen ez sarkallta a Toyota luxusgyártó karját, a Lexust, hogy felvegye a kesztyűt, s a „germán dominanciát” ellensúlyozva ebben a szegmensben is kirukkoljon a maga suv-változatával.

E piaci viaskodás jegyében a Lexus a riválisoktól több tekintetben eltérő, innovatív technikával próbálja meghódítani a prémium-szabadidőautóra ácsingózókat. Így az NX vonalai már első tekintetre magára vonják a figyelmet, elvégre a piackutatások sugallata szerint a kiszemelt ügyfélkör – elsősorban, a négykerekűekben is divatot kedvelő, jómódú fiatal urbánusok – a formabontó dizájnmódira vevők. Így aztán a karosszéria-ruhán mindenütt nagy ravaszul élek és görbületek váltogatják egymást, különösen az orsóformát utánzó, méhsejt rácsozatú, méretes hűtőmaszk kölcsönöz sportos külsőt.

A formai tobozódásban láthatóan fontos szerepet játszik a hagyományos izzókat száműző, összesen 90 lámpaegységből álló LED-világítás. A funkcionális feladat persze maradt: a kristályszerűen csillogó lámpatestek elől adaptív és kanyarfényszóróként működnek, a hangulatvilágító LED-ek egyike pedig diszkrét fénycsíkként rajzolja körbe a másik csemegének szánt újdonságot, a láthatatlan zárnyílású ajtókilincseket.

Egyébiránt a prémium-műfaj szabályai szerint az NX-et is zsúfolásig megtöltötték csúcstechnikával. Ezek sorába tartozik a vezeték nélküli mobiltöltő: a két első ülés közötti középkonzolon csak rá kell helyezni az okos telefont egy tálcaszerűségre, s a mobil dugdosás nélkül feltöltődik.

Szellemes és jó szolgálatokat tehet a kocsi környezetét körbepásztázó panorámás kamera-rendszer is. Bekapcsolása után, tolatáskor, vagy egy szűk utcában a műszerfali, 4,2 colos multi-információs kijelző centire kivetíti a manőver lehetőségeit, nem kell ide-oda tekingetni, méricskélni, hogy horzsolás nélkül elfér-e az autó.

De ugyanígy, a zenerajongó lexusosok bizonyára díjazzák majd a Pioneer féle hangjavító technikát is, amely a gyártó állítása szerint az autóiparban elsőként itt alkalmazva feljavítja a digitális tömörítés során a zenei fájlokban elveszett magas hangokat. Mindezt egybefűzve a korábbi Lexus modellekből már jól ismert Mark Levinson féle kör-körös (surround) audióval úgymond maga a zenei tökéletesség.

Mindemellett persze ez a Lexus négykerekű sem nélkülözi a prémiumokban már kötelezőnek számító sokféle vezetéstámogató megoldásokat. Az NX-ben is van szélvédőre menetadatokat kivetítő head up display, holt-térfigyelő, az autó mögötti keresztirányú forgalmat figyelő technika, vagy radaros ütközésmegelőző rendszer, amely az adaptív sebességtartó automatikával együtt tartja a követési távolságot, de ha észleli a karambol kockázatát, késlekedés nélkül beletapos a fékbe.

Ám a dízeles riválisokkal szembeni „csodafegyver” a kettős üzemmódú, benzin-elektromos hajtásláncban rejlik. Az ilyen hibridekben nagymester Toyota-Lexus az NX-ben is adaptálta a már jól bevált 2,5 literes, Atkinso-ciklusú benzinmotor, valamint egy generátor, egy villanymotor és egy akkumulátor egységeiből álló, úgynevezett full hibrid hajtásrendszerét. Mindez azt jelenti, hogy elinduláskor, vagy alacsony sebességtartományokban, jellemzően városi közlekedésben az elektromotorok erejével megy a kocsi – benzinfogyasztás nélkül, zéró szén-dioxid emisszióval, jószerivel hangtalanul.

Nagyobb sebesség elérésekor, úgy 65 km/óra felett a hajtásba automatikusan bekapcsolódik a belső égésű erőforrás, szükség esetén, például erőteljes gyorsításkor még az elektromotor is besegít. A hibrid ugyanakkor a fékezés energiáját villamos áramként elraktározza, amely aztán további naftaként szolgál az autó elektromotorjához.

Az NX 300h, a fonthajtás mellett összkerék-hajtást is kínál. Ebben az esetben kiegészítő villanymotor hajtja a hátsó tengelyt, a mellsőt pedig a benzin-, illetve együttesen az elsődleges villanymotor lendíti. A gyártó ismertetőjéből kitűnik, hogy az E-Four fantázianevű rendszer a menetdinamika és az útviszonyok függvényében változtatja a hátsó kerekekre jutó nyomaték arányát. Az E-Four emellett energia- és üzemanyag-takarékos, mivel csak akkor használ összkerékhajtást, ha arra valóban szükség van. Amikor tapadásvesztést észlel az első kerekeknél, csökkenti az első hajtómotort tápláló elektromos áramot és megnöveli a hátsó tengelyt hajtó villanymotor teljesítményét. A hátsó villanymotor a regeneratív fékezés fázisában generátorként üzemel, így megnöveli a visszanyert mozgási energia mennyiségét.

A kifinomult hajtáslánc ellenére a hibrid NX-nek csupán az a szépséghibája, hogy menetdinamikájában jócskán elmard turbódízeles konkurenseitől. Hiába a 2,5 literes benzinmotor és a két elektromossal együtt számolt 197 lóerős összteljesítmény. Az NX lomha: 9,2 másodpercre van szükség, hogy elérje 100 km/óra sebességet, s a végsebesség sem több 180 km/óránál. Márpedig a dízeles prémiumok ennél sokkalta robbanékonyabbak.

Igaz, az NX műszerfali üzemmód-választó tárcsagombja a takarékos és a normál mellett két sport-állást is felkínál, de ekkor a felbúgó motorhangot nem követi számottevő többlet erő. Ráadásul a gyár által száz kilométerre ígért 5 liter körüli átlagfogyasztás a többnyire országúti próbamenet során 7 liter felett alakult. Így aztán a sportos külsejű NX 300h jobbára szelíd belsőt takar. Környezettudatos sofőrje inkább csendes suhanását, lágy rugózását és a vajpuhán működő kezelőszerveit élvezheti. Mindazonáltal a Lexus azt ígéri, hogy nem hagyja cserben a száguldás szerelmeseit sem. Jövőre jön a kétliteres, 238 lóerős, tisztán turbófeltöltős benzinmotoros változat is.

©

A Lexus mindenesetre úgy is löketet akar adni az eladásoknak, hogy az alapárakat a riválisoké alatt tartja. A 4x4-es változat 11,350 millió forinttól indul, de Kárpáti László márkamenedzser szerint a legmagasabb felszereltség esetén a közel 18 millió forintra felkúszott kocsi árelőnye milliókkal tovább nő.

Az árolló tovább is nyílhatna, ha a közlekedési kormányzat nemcsak a regisztrációs adó megfizetését engedné el, hanem sok nyugati országhoz hasonlóan bőkezűbben honorálná a hibrid környezetbarátságát. László Richárd, a cégképviselet marketingigazgatója ugyanakkor abban bízik, hogy az NX – testvérbátyját, az RX-et megelőzve – még így is húzómodellé lép elő, és a sajátos hazai értékesítési viszonyok között a céges flottavásárlók körében lesz népszerű.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Elnökválasztás Ukrajnában és Észak-Macedóniában

Elnökválasztás Ukrajnában és Észak-Macedóniában

Bíróság dönthet Kijevben Zelenszkij jelöltségének érvénytelenítéséről

Bíróság dönthet Kijevben Zelenszkij jelöltségének érvénytelenítéséről

Húsvét hétvége volt, hát lopott egy vaddisznót

Húsvét hétvége volt, hát lopott egy vaddisznót

Mindkét irányból tilos volt a behajtás, nem érdekelte, meghalt az utasa

Mindkét irányból tilos volt a behajtás, nem érdekelte, meghalt az utasa

Tejesen kiégett egy cukrászda Leányfalun

Tejesen kiégett egy cukrászda Leányfalun

Változékony idő várható

Változékony idő várható