szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autók irányban tartását segítő elektronikus menetstabilizáló rendszernek mostantól még a legolcsóbb új kocsiban ott kell lennie. Legalábbis az EU-ban.

1997 és 1992 között dolgozta ki a Bosch, a Continentallal, a BMW-vel és a Mercedes-Benzzel összefogva az elektronikus menetstabilizáló rendszert (Electronic Stability Program).(ESP).

Huszonkét évvel később az EU regulává emelte a rendszer beépítését az új autókba. Ennek értelmében, 2014 november elsejétől már csak olyan személyautó illetve kishaszonjármű (3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű jármű) kerülhet forgalomba, amelyben van ESP.

Adatok szerint, mára az autók 84 százaléka Európában ezzel felszerelve kerül ki a gyárakból. Világszinten a helyzet lényegesen rosszabb, 59 százaléka az autóknak van felszerelve ESP-vel.

VW

Az ESP másodpercenként 25-ször vizsgálja meg a kerek fordulatszámát, a kormányállást, a jármű keresztgyorsulását, majd szükség szerint, meg-meg fékezve a kerekeket segít irányban tartani az autót, megakadályozva annak alul vagy túlkormányzottá válását.

Egy kutatás szerint, az ESP a második legfontosabb biztonsági összetevő egy autóban. Fontosabb, mint a légzsák példának okáért. A 2011-es kutatás szerint az ESP 1995-ös első megjelenése óta 190 ezer balesetet előzött meg és több, mint 6000 életét mentette meg ezzel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!