Román csapat készül a Forma-1-be?

Hosszú hónapok óta hallani arról, hogy román csapat készülődik a Forma-1-be: érdemi lépések az utóbbi időben nem történtek, ám a Caterham csődeljárása kapcsán kiderült, hogy a terv továbbra is valósnak tűnik és az ötletgazdák nem tettek le az indulásról.

  • hvg.hu hvg.hu
Román csapat készül a Forma-1-be?

Mint ismeretes, az FIA tavaly decemberben adott közre egy csapattoborzó felhívást, amelynek jelentkezői közül az autós szervezet két potenciális formációnak szavazott a bizalmat. Az egyik a NASCAR-guru Gene Haas kezdeményezése, egy amerikai projekt, amely azóta már gőzerővel készülődik a 2016-os bemutatkozására és már egy gyárlétesítményt is felhúzott Észak-Karolinában, a másik pedig egy román szerveződés, amelyet eleinte a Daciával hoztak összefüggésbe, ám azóta kiderült, hogy az ország korábbi egészségügyi minisztere, az azóta már az autóiparban utazó Ion Bazac áll a háttérben.

Román csapat érkezhet a Forma-1-be?
Caterham

Bazac Európa több országában működtet Ferrari- és Lotus márkakereskedéseket: bukaresti ferraris szalonját például Forza Rossa néven fut, így a kiszivárgott hírek szerint lenne a majdani Forma-1-es alakulat neve is. A március magasságában elterjedt információk szerint Bazac és a befektetők élvezik a román állam támogatását is, a csapatot bevonnák az országimázs építésébe és ennek egyik biztos jele, hogy az év elején tartott párizsi FIA-meghallgatáson a sportminiszter is korteskedett a szövetségtől elméletileg zöld utat kapott kezdeményezés mellett.

Míg Haasékról rendszeresen hallani és az amerikai csapat szépen lassan összeáll, addig a románokról az utóbbi hónapokban egyáltalán nem esett szó, ám a Caterham ellen a múlt héten leindult csődeljárás egyik mellékszála rávilágított: a tervek nem haltak el. Arról, hogy Bazac és társai dolgoznak a terv megvalósításán, egy Constantin Cojocar nevű román üzletember vallott a brit hatóságoknak a leafieldi zöldek ügye kapcsán. Cojocar egyébként furcsa szerzet: a szigetországi sajtó szerint egykoron a Steaua Bucharest profi labdarúgója volt, de sportolói karrierje után elszegényedett és Nagy-Britanniába ment szerencsét próbálni, ahol a Caterhamnél előbb takarítóként alkalmazták, majd a csapat övező kaotikus körülmények között a versenygépeket tervező és gyártó Caterham Sports tulajdonosa lett.

Caterham

Vallomásában Cojocar rámutatott: „Érdekelt voltam egy román befektetőkből álló konzorciumban, amely látott lehetőséget a Casterham Sports felvásárlására, a tartozások rendezésére, és ezt követően versenyzéssel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtott volna a Forza Rossa istállónak.” Noha a különös románt sokfelé egyszerű hazudozónak, szerencsevadásznak állítják be, sztorija több mértékadó Forma-1-es forrás szerint is hiteles, amelyből a sportággal foglalkozó szaksajtó annyit legalább leszűrt, hogy immáron Kelet-Európában is lehetnek olyan privát gazdasági társaságok, amelyek képesek lehetnek életre hívni és működtetni egy Forma-1-es istálló.

Mivel az utóbbi napokban az F1 a Caterham mellett a Marussiát is elveszítette, a Forza Rossára akkor is nagy szüksége lenne a sportágnak, ha a Haas F1 Teamhez hasonlóan csak 2016-tól tudnák vállalni az indulást. Spekulálni korai lenne, ám a két csapat csődje a Bazac-társaság számára ajtó-ablak helyzetet eredményez: amennyiben a két gárda közül valamelyikbe invesztálnának, talán már jövőre is lehetne román csapat a legelitebb autós versenysorozatban…