szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szokásához híven ezúttal sem puffogtat nagyratörő célkitűzéseket Michelisz Norbert, aki ezen a hétvégén, az argentínai Termas de Rio Honda versenypályán megkezdi a Túraautó-vb (WTCC) 2015-ös szezonját. A Honda-kontingens magyar kiválósága tudja, hogy a tavalyi 4. helyezéssel magasra tette a lécet, ugyanakkor bízik abban, hogy az idei évre kibővült lehetőségeknek meglesz a hozadéka.

Mozgalmas hónapokon van túl a legnépszerűbb magyar sportoló azóta, hogy a 2014-es WTCC-szezont pályafutása eddigi legjobb összetettbeli eredményével, egy 4. helyezéssel zárta le. Már az évadzáró előtt is nyílt titok volt, hogy Norbit vaskos ajánlattal csábítgatja a Honda gyári csapata, a korábbi privát világbajnok azonban hosszas merengés után más utat választott: maradt nevelőegyesületénél a Zengő Motorsportnál, amelytől a kiszivárgott hírek szerint jóval kisebb fizetést kap majd, mint gyári hondásként kapott volna, élvezheti ugyanakkor annak előnyeit, hogy a Zengő Zoltán vezette alakulat sokkal szorosabbra fűzte a szálakat a gyári csapattal, mint korábban.

Michelisz Norbert
FIA WTCC

Norbi többet tesztelt az idei holt szezonban, mint korábban bármikor, így minden jel arra utal, hogy jóval felkészültebben kezdheti meg a menetelést. Az elvárásokkal és a célkitűzésekkel ennek ellenére szokásához híven csínján bánik, azt ugyanakkor nem titkolja, hogy szeretne élni azokkal a lehetőségekkel, amelyeket a jelenlegi felállás kínál.

„Pontos célkitűzéseket nehéz megfogalmazni az erőviszonyok ismerete nélkül, talán a jelenlegi legkonkrétabb cél az, hogy a márkatársak között tudjak újra a legjobb lenni” – nyilatkozta hivatalos honlapján a magyar pilóta. „Már ezzel is magasan van a léc, hiszen tavaly ehhez szerencse is kellett, és nem tudom, hogy ez a szerencsefaktor idén melyik irányba billen majd. Ugyanakkor a bővülő lehetőségeinknek köszönhetően felkészültebben kezdhetjük ezt a szezont, mint bármelyik korábbi évben. Ezért jelen pillanatban úgy érzem, csalódott lennék, ha nem végeznék az első ötben az év végén.”

Tavaly csak az elsöprő fölénnyel debütáló háromautós Citroen-armada tagjai végeztek Michelisz előtt a pontvadászatban. Idén még több C-Elysée lesz a mezőnyben, de bővült a Honda tábora is: a gyári csapat két versenyzője, Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro mellett három privát Civic lesz a mezőnyben, Norbi mellett ilyen versenygéppel indul a Citroenre váltó Mehdi Bennani kocsiját átvevő Dusan Borkovics, valamint a Nika Racing kötelékében visszatérő Rickard Rydell is. A Hondánál a tavalyi küszködés után keményen dolgoztak: a Civic WTCC-n változott a hátsó szárny, az autó motorja erősebb lett, illetve megújult a felfüggesztés és a kipufogórendszer is. 

„Szezon előtt optimistának kell lenni, és nagyon optimista vagyok, de egyben realista is. Hiszek benne, hogy egyszer összejöhet a világbajnoki cím, de a szezon előtti információk birtokában azt mondom, nem valószínű, hogy erre már idén sor kerülhet. Ez persze nem azt jelenti, hogy ha úgy alakulnak a dolgok, ne tennék meg mindent ennek érdekében!” – fogalmazott Michelisz, aki a szabályváltozásoknak köszönhetően 2012 után ismét elhódíthatja a privát vb-címként emlegetett Yokohama-trófeát, de mint megjegyezte: nem ezt tartja a legfontosabb szempontnak.

„Hacsak az utolsó fordulóban nem lesz még lehetőségem megnyerni, idén egyáltalán nem foglalkozom a Yokohama Trophyval” – mondta Norbi. „A 2012-es elsőség és a tavalyi év végi negyedik hely után nekem sokkal értékesebb lenne megjavítani a negyedik helyet úgy, hogy nem nyerem meg a Yokohama-kupát, mintha megnyerném, de közben csak hatodik lennék az év végi elszámolásnál. 2012-ben sokszor előfordult, hogy egy verseny adott pillanatában első voltam a privát értékelésben, de magán a futamon mondjuk csak a hetedik, és ilyenkor nem vállaltam plusz kockázatot az előrelépéshez. Ilyen idén nem lesz, nem fogom a Yokohama-kupának alárendelni a pontversenyt.”

Az évad rajtja előtt Michelisz beszélt annak a döntésnek a hátteréről is, amely szerint a gyári Honda ajánlata helyett a Zengő-gárdát választotta. Mint elárulta: szüleire, a menyasszonyára, Johannára és Zengő Zoltánra támaszkodva tette a garast a váltás helyett a folytatás mellé.

„Elsősorban a szüleimre és Johannára támaszkodtam” – mondta a magyar pilóta. „Tudom, hogy ők mindentől függetlenül azt mondják nekem, ami a saját érdekem is, és ebből kifolyólag velük beszéltem a legtöbbet a döntésről. De legtöbbször szeretem saját magam átgondolni a lehetőségeimet, így általában akkor fordultam hozzájuk, amikor éppen elbizonytalanodtam. Mellettük persze ott volt Zoli is, akivel van annyira őszinte a viszonyunk, hogy a kényes kérdéseket is meg tudjuk beszélni egymással. Nem volt könnyű döntés, de én büszke vagyok arra, hogy vállaltuk azt a plusz erőfeszítést, aminek köszönhetően kialakulhatott a jelenlegi helyzet.”

Michelisz idei Civic WTCC-je
Zengő Motorsport

Norbi azt természetesen nem tartja kizártnak, hogy a jövőben meglépi azt, amit most nem tett meg: „Az biztos, hogy jelenleg nagyon jól érzem magam a Zengő Motorsportnál, és amíg tudunk együtt fejlődni, addig nem szeretnék váltani. Ugyanakkor azt is tudom, hogy egyszer ez a közös út véget érhet, mert elérjük azt a pontot, amikor a csapatnak és nekem is szükségem lesz az új impulzusokra. Hozzá kell tenni, csábító, hogy egy napon kipróbáljam magam egy gyári csapatban, és nem is azért, mert az szakmailag olyan óriási előrelépés lenne, hanem azért, mert azt érzem az elérhető maximumnak, amit kihozhatok a pályafutásomból.”

A magyar pilóta a hétvégi, argentínai évadnyitó helyszínét jól ismeri: 2013-ban először a hetedik majd az ötödik helyen ért célba, tavaly pedig – miután repülőjáratának törlése miatt kénytelen volt kihagyni a pénteki tesztelést -  az első futamon a második helyen intették le, a következőn pedig a hetediken.

„Nagyon vártam már, hogy elkezdődjön a szezon” - fogalmazott a hétvégi futammal kapcsolatban a magyar versenyző. „Bár többet vezettem a holtszezonban, mint az elmúlt években, egy versenyhétvége hangulata már hiányzik. A legutóbbi teszteredményekből látszik, hogy a Citroenekkel nehéz lesz felvenni a versenyt, ugyanis még mindig egy lépéssel a mezőny előtt járnak. A tavalyi jó eredmények után, azonban bizakodhatunk Argentína előtt. Az autó fejlődött a tél folyamán ráadásul, ami összességében javít a helyzetünkön. Mindent összevetve az első 5 közé várom magunkat, ami kis szerencsével jelenthet majd dobogós helyezést valamelyik futamon Argentínában.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!