szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hét közepére már ízelítőt kaphatunk a harminc fok körüli nyári időjárásból, célszerű tehát mielőbb lecserélni az esetleg mostanáig az autón hagyott téli gumikat. A nálunk leggyakrabban hivatkozási pontnak tekintett német/osztrák autóklubok tesztje mellett érdemes a magyart is átböngészni.

15-20 százalékkal hosszabb fékúttal számolhat, aki akár száraz, akár nedves aszfalton a nyári szezonban is téli, illetve négy évszakos gumival közlekedik – derült ki többek között az idén áprilisban harmadszor megrendezett egyetlen nagyszabású hazai nyárigumi-teszten, melyet a nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu közösen szervezett a Hungaroring célegyenesében. (Tájékozodásképpen az idei, osztrák autóklubos, ÖAMTC-teszt itt olvasható.)

A 17-féle tesztelt gumiszett között nem csupán nyári, hanem egy téli-, illetve két négy évszakos változat is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot. A 20 °C körüli levegőhőmérsékleten végzett teszt során mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgálták különböző sebességek (60, 100, illetve 120 km/óra) mellett. Ezen kívül sor került a kanyarsebesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt, a kopásállóság mérésére is.

hasznaltauto.hu

Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője elmondta, míg a legjobb nyári gumik 120 km/órás sebességről fékezve 54-55 métert tettek meg a megállásig, a téli gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 63, míg a négy évszakosakkal közlekedőnek 64, illetve 66 méterre volt szüksége.

Ahol a legjobb nyári gumival szerelt autó már állt, ott a leggyengébb négy évszakost hordó még 49 km/órával haladt 120 km/óráról fékezve. Hasonló különbségű, 15-20 százalékkal rosszabb eredmények születtek ezekkel az abroncsokkal a kisebb sebesség mellett mért, száraz és nedves aszfalton egyaránt végrehajtott próbákon is, de a kanyarsebesség mérésekor is a négy évszakos gumik kerültek a lista aljára.

Sok autós tehát igen kockázatos stratégiát követ akkor, amikor a 4 milliméter alatti profilmélységű téli gumit nyáron kívánja „lejárni”. A jelentősen hosszabb fékút mellett arra is fény derült, hogy egy nagyobb fékezés a melegben valósággal ledarálja a téli gumi felületét, vagyis egy használt téli gumi nyáron néhány ezer kilométernyi futással teljesen tönkre is tehető. A négy évszakos, a gyártók által kompromisszumos megoldásként megálmodott gumikról pedig újfent az bizonyosodott be, hogy valójában helyesebb nullévszakos termékeknek nevezni őket.

A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg száraz úton – különböző sebességeknél eltérő sorrendben – a Goodyear és a Taurus (a Michelin egyik budget almárkája) végzett az élen, vizes fékezésnél a Taurus, a Michelin és a Bridgestone bizonyult a legjobbnak. Kigurulás szempontjából messze a Hankook volt az első, a legjobb kanyarsebességgel a Barum, a Firestone és a Pirelli büszkélkedhetett, míg kopásállóság tekintetében általában a prémiumkategóriás gumik bizonyultak jóval tartósabbnak olcsóbb versenytársaiknál. Mindez rámutat arra, hogy lényegesen hosszabb futásteljesítménye miatt valójában egy drága prémiumszett olcsóbb megoldás lehet, mint egy alacsonyabb árú, de gyorsabban kopó gumitípus.

A magyar átlagos nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30 százalékos, a nedves aszfalton mért fékutak 20 százalékos, a kopásállóság 15 százalékos, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10 százalékos, míg a zajszint 5 százalékos súlyozásával értékelték a kapott eredményeket. Ennek alapján így alakult a hazai Nyárigumiteszt 2015 sorrendje:

hasznaltauto.hu

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!