szerző:
hvg.hu

A használtautó, amolyan szalonképtelen kifejezés a cégautók világában. Nem véletlen: jól eladni, és vásárolni sem egyszerű, így kockázati tényezőt jelent. Továbbá a beszerzés és az eladás is elvonja a munkaerőt a lényegi feladatától. Azonban a témával így is úgy is törődni kell, legalábbis azoknak a vállalkozásoknak, amelyek saját tulajdonú autót használnak.

Eladáskor most könnyebb a helyzet. Ugyanis az újautó-eladások tartós mélyrepülése miatt kevés a 3-4 éves a használt autó, megnőtt irántuk a kereslet, így felment az áruk. Lényegében a kikopott nagykategóriás benzinmotoros autókon kívül minden típus hamar megtalálja a vevőjét. Az ok, hogy a vásárlóknak mindenképpen szükségük van autóra, ám kerülik a hiteles vásárlásokat, így szűkül számukra az új autóhoz való jutás lehetősége. A megbízható forrásból származó 100-150 ezer kilométert futott autókra nagy az igény.

Ez azt is jelenti, hogy a tulajdonlás teljes idejére számított költséget (TCO – total cost of ownership) mérsékli a jó használtkori eladási ár, a korábbiakhoz képest magasabb maradványérték. Az operatív lízinget nyújtó vállalkozások és ügyfeleik is profitálhatnak ebből. Jakus László, a LeasePlan pénzügyi vezetője megjegyezte, hogy a magas maradványértéknek is nagy a szerepe abban, hogy az általuk kínált gépkocsik havi bérleti díja mérséklődött.

©

Operatív lízing esetén az autót használó cégnek nincs gondja az értékesítéssel. A szerződés futamidejének a lejártakor leadják a járművet – ekkor a flottakezelő szemlézi az autót. Ezután a flottakezelők dolga az értékesítés. Ők igyekeznek a garancia lejárta előtt eladni a gépkocsikat, ugyanis a még élő garancia értéknövelő. Az eladáshoz többféle módszert használnak, közvetlenül is hirdethetik a kocsit, vagy csomagban vaklicitálással adják el hivatásos autókereskedőknek – a kereskedők ajánlatot tesznek az autó(k)ra, mindezt úgy, hogy a többiek ajánlatait nem ismerik, a legnagyobb árat ajánló viheti el a portékát.

©

A vásárlók is szeretik az ex-céges autókat, mivel ezeket rendszeresen szervizelik, a múltjuk ismert, a szervizkönyvük veztetett, még magasabb futásteljesítménnyel is bizalmat keltőbbek más, szabadpiaci használtautónál. A nagy flottakezelők és a jól működő vállalkozások az eladáson túl nemigen foglalkoznak használtautókkal. Kivételek persze lehetnek, például, ha egy új ügyfél részbne- vagy egészében hozza a meglévő flottáját. Vagy, ha idő előtt felmondanak egy-egy szerződést (például munkahelyet vált a kocsit addig használó kolléga), ekkor az autóját újra kiadhatják. Az is előfordul, hogy egy új kocsi megérkezéséig egy új munkaerő kap használtautót, mert hát addig is járni kell valamivel.

A használatautó-árindex folyamatosan nő. Ez egy töretlennek látszó trend, mert még a nagy számú, használt importautó megjelenése sem befolyásolja. A bejövő autókból persze látszik, hogy az más piaci szegmens, nagyobbrészt tíz év körüli autókat hoznak be, ezek a kocsik elégítik ki a lakossági tömegigényeket. Ha átbújjuk a statisztikákat azt láthatjuk, hogy az importált használtautók körülbelül 11-18 százaléka kerül cégtulajdonoshoz, jellemzően a KKV (kis és középvállalkozói) szektorból. Erdélyi Péter, az MGE (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete) elnöke megjegyezte, hogy a KKV szektorbeli új személyautóvásárlások egy hányada igazán családi célú vásárlás, a kedvezőbb adózás okán választják a céges tulajdonlási formát a használók. Vélhetően ez a cégesként nyilvántartásba vett használtautók esetén fokozottabban igaz.

Persze teherautót nem vesz senki családi használatra. A cégtulajdonba vett használt járművek toplistáját az Iveco Daily kisteherautó vezeti. Mindez már jelzi, hogy a vállalkozásoknak sokszor gond a kishaszonjármű beszerzése. Az újak sok vállalkozásnak drágák, a hitelre vásárlás, vagy akár az operatív lízing kockázatos egy kis költségvetésű vállalkozásnak, így marad a használtjármű. Tavaly jó ötezer használt haszonjárművet állítottak a cégek forgalomba.

A statisztikát vezető top tízből négy típus haszonjármű. A személyautóknál a népszerüségi lista nagyrészt átfedi a lakossági kedveltségi sorrendet. Első a BMW hármas sorozat, második a magánvásárlsoknál csupán hetedik helyet elérő BMW ötös sorozat. Hiába a presztizs megkopottan is jelentéshordozó. Harmadik legnépszerűbb céges használt személyautó a VW Passat, amelyet a Ford Focus, az Opel Astra és a Ford Fiesta követ. Tehát a prémium jellegű vezetői autókat a gazdaságosan fenntarthatók követik.

A cikk a HVG Cégautó 2015 különszámban jelent meg. A kiadványhoz kapcsolódó konferencia idén június 3-án lesz a zsámbéki Driving Campben.
©

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Neki fog ütközni a galaxisunknak egy másik, ez elkerülhetetlen

Neki fog ütközni a galaxisunknak egy másik, ez elkerülhetetlen

Sokkoló videót adott ki a magyar rendőrség, fókuszban a mobilozó zombik

Sokkoló videót adott ki a magyar rendőrség, fókuszban a mobilozó zombik

Megjött az első gólya

Megjött az első gólya

Melyik navigációs app a legjobb? Melyik mennyi mobilnetet fogyaszt?

Melyik navigációs app a legjobb? Melyik mennyi mobilnetet fogyaszt?

Járhatatlan az út Pécsen, tíz éve csak a kockaköveket cserélgetik

Járhatatlan az út Pécsen, tíz éve csak a kockaköveket cserélgetik

Pence: Irán új holokausztra készül

Pence: Irán új holokausztra készül