Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","shortLead":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","id":"20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248.jpg","index":0,"item":"af1adabf-225c-4cae-b566-b105d6f6ef90","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","timestamp":"2024. november. 29. 09:02","title":"Rekordot döntött a magyar szolgáltatás-külkereskedelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93ab72e1-99c6-42cc-b781-4d1620ad25a2","c_author":"Herman Bernadett","category":"elet","description":"December 7-én nyitják újra a 2019 áprilisában leégett Notre Dame-ot. A felújítás eredeti, középkori technológiával is zajlott. Évente 14-15 millió látógatóra számítanak.","shortLead":"December 7-én nyitják újra a 2019 áprilisában leégett Notre Dame-ot. A felújítás eredeti, középkori technológiával is...","id":"20241130_notre-dame-ujjaepites-acs-atado-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93ab72e1-99c6-42cc-b781-4d1620ad25a2.jpg","index":0,"item":"32eee1d7-9eb4-4b25-8cd5-ddb463774df8","keywords":null,"link":"/elet/20241130_notre-dame-ujjaepites-acs-atado-parizs","timestamp":"2024. november. 30. 12:05","title":"Az sem volt biztos, hogy megmarad, most régi fényében ragyog: egy hét múlva adják át a Notre Dame-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0837eab-025c-4980-93d9-581ba9b769c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A turistalátványosságként is ismert falfestmény egy bristoli szexuális egészségügyi klinika falán látható.","shortLead":"A turistalátványosságként is ismert falfestmény egy bristoli szexuális egészségügyi klinika falán látható.","id":"20241129_banksy-mu-elado-epulettel-egyutt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0837eab-025c-4980-93d9-581ba9b769c5.jpg","index":0,"item":"34f5568d-8471-481a-be22-8ba6aac2beb7","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_banksy-mu-elado-epulettel-egyutt","timestamp":"2024. november. 29. 11:46","title":"Eladó egy Banksy-mű, de egy egész épületet is meg kell venni hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz Roszkoszmosz űrügynökség két űrhajósa kipakolta azt a háromtonnányi élelmiszert és egyéb ellátmányt, amit a Nemzetközi Űrállomásra szállított a Progressz teherűrhajó. A NASA már sejti, mi okozhatta a szivárgást.","shortLead":"Az orosz Roszkoszmosz űrügynökség két űrhajósa kipakolta azt a háromtonnányi élelmiszert és egyéb ellátmányt, amit...","id":"20241129_nemzetkozi-urallomas-orosz-teherurhajo-progressz-nasa-mergezo-szag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515.jpg","index":0,"item":"a216268e-f30d-4229-a515-9d2fb48b7561","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_nemzetkozi-urallomas-orosz-teherurhajo-progressz-nasa-mergezo-szag","timestamp":"2024. november. 29. 10:03","title":"Eltűnt a mérgező szag az orosz teherűrhajóról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84418bdd-2968-4097-bc38-b8d1d934c0d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Zavart volt, többmilliós a kár.","shortLead":"Zavart volt, többmilliós a kár.","id":"20241129_tatabanya-zavart-ferfi-szetvert-bolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84418bdd-2968-4097-bc38-b8d1d934c0d4.jpg","index":0,"item":"e1ea69cc-7db4-4037-9fc3-c696baec0507","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_tatabanya-zavart-ferfi-szetvert-bolt","timestamp":"2024. november. 29. 14:04","title":"Poroltóval vert szét egy élelmiszerüzletet egy férfi Tatabányán – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Egy korszak véget ért.","shortLead":"Egy korszak véget ért.","id":"20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea.jpg","index":0,"item":"26e00806-e659-4c58-a2bd-b062eec36b87","keywords":null,"link":"/kkv/20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","timestamp":"2024. november. 30. 16:57","title":"Itt a vége, a Piaggio elviszi Indiába a legendás háromkerekűjének a gyártását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0da8f0f6-80b9-4342-8bc4-2251f231e8f6","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.","shortLead":"Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg...","id":"20241130_Europa-budzse-katonai-kiadas-USA-NATO-Ukrajna-EU-katona-koltsegvetes-dollar-hadiipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0da8f0f6-80b9-4342-8bc4-2251f231e8f6.jpg","index":0,"item":"a59b25df-a312-4019-a7fb-5900d50fc5d3","keywords":null,"link":"/360/20241130_Europa-budzse-katonai-kiadas-USA-NATO-Ukrajna-EU-katona-koltsegvetes-dollar-hadiipar","timestamp":"2024. november. 30. 07:00","title":"Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc1b18d1-5c1f-473f-a6d6-b10494ce24e2","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Az új szabály a jövő évtől érvényes.","shortLead":"Az új szabály a jövő évtől érvényes.","id":"20241129_szalloda-vendeglatoipar-24-honapos-munkaidokeret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc1b18d1-5c1f-473f-a6d6-b10494ce24e2.jpg","index":0,"item":"90162457-5958-44a3-a125-3083ff484d47","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_szalloda-vendeglatoipar-24-honapos-munkaidokeret","timestamp":"2024. november. 29. 09:18","title":"A szálloda- és vendéglátóiparban is bevezetik a 24 hónapos munkaidőkeretet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezek az autók segítették az 1956-os forradalmárokat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kevés autó volt az utakon, a nagy részét ráadásul az állampárt birtokolta. A forradalom kitörésekor azonban az emberek elkobozták tőlük.
Ma már elképzelhetetlennek tűnik, de volt idő, amikor Magyarországon 917 emberre jutott egy autó. Míg a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2014 végéig 3,1 millió személyautó volt az utakon, addig 1956-ban ez a szám csupán 10.681 volt, ráadásul ennek közel háromnegyedét, 8188 darabot az állami apparátus birtokolta.
A Magyar Nemzeti Levéltárban őrzött dokumentumokból az is kiderül, a magántulajdonosoknál lévő 2493 személyautó nagy része régi, még a második világháború előtt készült konstrukció volt, ami már jócskán megérett a cserére - az általános hiány miatt azonban erre nem volt esély. Ennek fényében az is reménytelen vállalkozásnak tűnt, hogy egyhamar elérjük az 1938-as szintet, vagyis azt, hogy legalább 18.896 autó legyen az utakon. Mindezt nehezítette, hogy a KGST-megállapodás értelmében Magyarországon nem letett autókat gyártani.
A statisztikai adatokból egyértelműen kitűnik, hogy 1956 után a helyzet némiképp változott, és ha lassan is, de a korábbinál nagyobb ütemben növekedett az autók száma Magyarországon. Ám amilyen kevés autó volt az utakon, annyira színes volt a felhozatal, a forradalom évében közel 200 különböző típus volt forgalomban. A forradalom kitörésekor a tömeg azonnal elvette az autókat az állami apparátustól, hogy azokat is csatasorba állítsák. Íme néhány ezek közül.
Skoda 1101 Tudor
Az akkor Csehszlovák Skoda 1946 és 1952 között gyártotta a 1101-es és 1102-es sorozatszámmal ellátott Tudort, amiből összesen 71.591 darabot készített a gyár. Az 1100 köbcentis, négyhengeres motorja 32 lóerős volt, a súlya pedig 1 tonna körül mozgott. A maximális sebessége a gyári adatok szerint 100 km/h-ra volt. A forradalom idején minden jármű jól jött, egyet például orvosi autónak fogtak be Budapesten.
Fortepan/Nagy Gyula
Mercedes-Benz W180
Szintén a sebesültek mentésére használták a német Mercedes gyár autóját. A járművet valószínűleg a pártállami vezetéstől szerezték meg a forradalmárok, az ugyanis meglehetősen újnak számított. A Mercedes 1954 és 1959 között gyártotta, összesen 84.645 darabot készítettek belőle. A hathengeres motor 84 lóerős volt.
Fortepan/Nagy Gyula
Gaz M20 Pobjeda
Érthető módon minden rendelkezésre álló autó jól jött az 1956-os forradalom idején, így a szovjet Pobjedát is a sérültek mentésére fogták be. Az 1946 és 1958 között gyártott járművet Magyarországon taxiként és az ÁVH-nál is alkalmazták.
Fortepan
Skoda 1200
A forradalom előtti képek egyikén a Csehszlovák gyár egy másik autója, a Skoda 1200 is feltűnik. Az 1952 és 1956 között gyártott autó már valamivel erősebb volt a Tudornál. Az 1,2 literes motorja 36 lóerős volt, maximális sebessége pedig 105 km/h-ra körül alakult.
Fortepan/Nagy Gyula
Simca Aronde
A hazai utakon egy francia autó is futott 1956-ban. A Simca 1951 és 1964 között gyártotta az Aronde nevű autóját, ami három generációt is megélt. A franciák 1,4 millió darabot gyártottak le belőle. A magyar kormány épp 1956 nyarán kezdett el tárgyalni az Aronde behozataláról, és sokáig úgy tűnt, Magyarországon egy összeszerelő gyárat is létrehoznak majd. A bizonytalanságok miatt azonban a Simca úgy gondolta, jobb kihátrálni az üzletből.
Fortepan/Nagy Gyula
Chevrolet Fleetmaster
Bármennyire is meglepő, az 1950-es években volt amerikai autó is hazánkban. A Chevrolet Fleetmastert 1946 és 1948 között gyártották, a “ferde hátú” karosszériából 2 ajtós és 4 ajtós változat is készült. A 3,5 literes hathengeres motorjához egy 3 sebességes manuális váltó tartozott.
Út volt. Autó nem.
Fortepan/uvaterv
Fortepan/Pesti Srác2
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.