Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6e393dc6-3f42-460d-b6bc-12de81233802","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az influenszer szerint Orbán Viktor megint szerénykedett.","shortLead":"Az influenszer szerint Orbán Viktor megint szerénykedett.","id":"20241227_pottyondy-edina-50-leggazdagabb-magyar-meszaros-tiborcz-duplazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e393dc6-3f42-460d-b6bc-12de81233802.jpg","index":0,"item":"3eff698f-1f82-4699-aea3-3ca1c7410a13","keywords":null,"link":"/elet/20241227_pottyondy-edina-50-leggazdagabb-magyar-meszaros-tiborcz-duplazas","timestamp":"2024. december. 27. 10:40","title":"Pottyondy reagált Mészáros és Tiborcz gyarapodására: ő is duplázott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát, ami miatt nem hajlandó azokat aláírni, hanem visszaküldte őket a törvényhozásnak. ","shortLead":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát...","id":"20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946.jpg","index":0,"item":"43b117c7-f058-4113-b70f-46c5be7e6c3e","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:53","title":"Sulyok Tamás bekeményített, egy nap alatt két törvényt is visszadobott a Parlamentnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A muani repülőteret határoló falnak csapódott a Boeing.","shortLead":"A muani repülőteret határoló falnak csapódott a Boeing.","id":"20241229_Leszallas-kozben-szenvedett-balesetet-egy-del-koreai-utasszallito-179-en-halhattak-meg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53.jpg","index":0,"item":"854fdb2d-2f39-47ed-adf1-ed1df4546e4b","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Leszallas-kozben-szenvedett-balesetet-egy-del-koreai-utasszallito-179-en-halhattak-meg-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 06:50","title":"Leszállás közben szenvedett balesetet egy dél-koreai utasszállító, 179-en halhattak meg - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"938856c9-e316-413d-a6c8-a3a7e0a13d6a","c_author":"Nemes Nikolett","category":"elet","description":"Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat fogyasztunk. Többek között savanyú káposztát is készíthetünk ezzel a módszerrel – elmondjuk, hogyan érdemes csinálni lépésről lépésre, mit kell tudni a sózásról, fűszerezésről, hogyan kombináljuk az alapanyagokat, és mire figyeljünk különösen az erjesztés során. ","shortLead":"Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat...","id":"20241228_Fermentalas-hazilag-savanyu-kaposzta-mikrobiom-belflora-Kiraly-Agnes-Egyszeruen-fermentalj-workshop-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/938856c9-e316-413d-a6c8-a3a7e0a13d6a.jpg","index":0,"item":"4214a568-a1c5-4089-9110-c9d2b4104db5","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Fermentalas-hazilag-savanyu-kaposzta-mikrobiom-belflora-Kiraly-Agnes-Egyszeruen-fermentalj-workshop-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 18:00","title":"Pisszeghet, sípolhat, szisszenhet és pöföghet a befőttesüveg, de pont ez a jó: így fermentáltunk savanyú káposztát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.","shortLead":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést...","id":"20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229.jpg","index":0,"item":"76781c53-d9cb-442f-87d0-f16927a554bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","shortLead":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","id":"20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c.jpg","index":0,"item":"61f1b685-391f-427d-b323-d99458f632e2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"A brazil hatóságok szerint rabszolgasorban tartják a BYD gyárát építő kínai munkásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","shortLead":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","id":"20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a.jpg","index":0,"item":"bde01886-04e7-4723-bd74-18d9c509b62a","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","timestamp":"2024. december. 28. 09:58","title":"Felkérték a Máltai Szeretetszolgálat új elnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c28eae6b-97fa-408f-ba4e-8552bd40c586","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Frank-Walter Steinmeier utat nyitott az előrehozott választásnak.","shortLead":"Frank-Walter Steinmeier utat nyitott az előrehozott választásnak.","id":"20241227_bundestag-feloszlatas-frank-walter-steinmeier","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c28eae6b-97fa-408f-ba4e-8552bd40c586.jpg","index":0,"item":"19fe8c97-dcc4-493b-b5f9-b55beb791d06","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_bundestag-feloszlatas-frank-walter-steinmeier","timestamp":"2024. december. 27. 11:54","title":"Feloszlatta a törvényhozást a német államfő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bakancslista: 10 klasszikus autó, amit egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az autógyártás több mint 100 éves történetében számtalan klasszikus modell született. Most mutatunk 10 olyat, ami minden autót szerető embernek ki kell próbálnia egyszer.
1. 1908 Ford T-modell
Nem is kezdődhetne mással a Carophile felsorolása, mint az egyik legnagyobb klasszikussal, a Ford T-modelljével. Az autót 1908-tól kezdve gyártották, a magyar vonatkozását pedig mindenki fújja, hiszen a tervezésében Galamb József és Farkas Jenő is jelentős szerepet vállalt. A Bádog Böske (Tin Lizzy) becenévre hallgató autó eredetileg egy 2,9 literes, négyhengeres 20 lóerős motort kapott, ami 65-70 km/h-s csúcssebességre volt képes.
The Henry Ford
2. 1955 Mercedes-Benz 300 SL
Az utóbbi időben többször is megemlítettük már ezt az autót: egyrészt az ajtajának nyitási technológiájával egy egészen illusztris listára is felfért, másrészt a stuttgarti közlekedési és ipari formatervező Matthias Böttcher ez alapján készítette el a jövő Mercedesét, ami annyira jól néz ki, hogy most azonnal akarjuk. Mindemellett kora leggyorsabb autója volt a maga 258 km/h-s végsebességével, amit egy V12-es, 215 lóerős motornak köszönhetett. A gyűjtők körében 1 millió dollárnál, vagyis kb. 280 millió forintnál kezdődik az ára.
Mercedes
3. 1964 Ford Mustang
Ennél amerikaibb autót nem nagyon lehet találni, ráadásul hatással volt a konkurenciára is: a Chevrolet Camaro, a Pontiac Firebird vagy a Dodge Challenger mind ennek köszönhetően készült el. Az igazi ismertséget a klasszikus James Bond-film, a Goldfinger hozta el számára, ekkor ismerték meg a kocsik az USA-n kívül is. A Mustang eredeti ára csupán 2368 dollár volt – ennek hatására 3 hónappal a piacra dobás után már 100 ezer darabot adtak el belőle.
Chad Horwedel
4. 1931 Bugatti type 41 – Royal
Az autót maga Ettore Bugatti tervezte, és nem spórolt az anyaggal: a 6,4 méter hosszú jármű 2600 kilogarmmot nyom, így egyike a világ legnagyobb személyautóinak. A nevéből is adódóan a Royalt luxusautónak szánták, így mindössze 25 darabot terveztek belőle készíteni. Az 1929-es gazdasági világválság miatt azonban még a leggazdagabbak sem voltak hajlandók kifizetni érte a 30 ezer dolláros árat. Ez ugyanakkor rendkívül egyedivé és értékessé tette, összesen ugyanis 6 darab készült el, ebből pedig csupán 3 talált gazdára. A 15 literes motorja 275 és 300 lóerő közti teljesítményre volt képes.
The Henry Ford
5. 1938 Delahaye 165 kabrió
Az 1938-as Párizsi Autószalonon bemutatkozó jármű egy gyönyörű szuperautó volt. Egy másik változatát New Yorkban is kiállították, de az motor nélkül állt a francia pavilon standjánál. A második világháború kitörésekor tulajdonjogi vita alakult ki a franciák és az amerikaiak között, amit végül az 1980-as évekre sikerült végleg tisztázni.
MrBlack9mm
6. 1938 Alfa Romeo 8C 2900B
Az 1930-as évek igen jót tettek az autóiparnak, számos remek darab született akkoriban. Ilyen volt az Alfa Romeo 8C 2900B is, ami a 2900A-s jelzésű sportkocsi utcai változatát jelentette. A kényelem és a megbízhatóság miatt csökkentették a motor teljesítményét, így "csak" 180 lóerő leadására képezték ki. A kocsi kétféle tengelytávval került piacra: egy 2,8 és egy 3 méteres változattal. A járműből összesen 32 darab készült, 10 1937-ben, és további 22 egy évvel később. Néhány évvel ezelőtt egy kaliforniai árverésen több mint 4 millió dollárért, vagyis nagyjából 1,14 milliárd forintért cserlét gazdát az egyik példány.
SOCIALisBETTER
7. 1958 Ferrari 250 TR
A klasszikus (és gyönyörű) Ferrari 250 TR-t 1957-58-ban gyártották, ez a második legértékesebb Ferrari a 250 GTO után. Összesen 21 darab Testa Rossas készült. Az autó meglehetősen szokatlan külseje miatt igazi csemegének számít a márka iránt rajongók körében.
Ferrari250GTO
8. 1959 Facel Vega HK500
A franciák által gyártott autó igazi különlegesség – eredetileg egy 335 lóerős, 5,8 literes V8-as motort kapott, majd nem sokkal később megkapta a 360 lóerős, 6,3 literes Chrysler V8-ast, így a végsebessége 235 km/h volt. A panoráma szélvédő és a szervókormány mellett igazi luxus belsőt kapott a kocsi. A műszarfalat egy repülőgép konzola ihlette meg, a hátsó ülés lehajtásával pedig a csomagteret is növelni lehetett. Összesen 842 darab készült belőle, mielőtt felváltotta a Facel Vega II.
Smallmind
9. 1925 Rolls-Royce Phantom I.
A királyi autót 40/50 Phantomnak is nevezték, az 1925-ben elkészített modell ugyanis 40-50 lóerős motorral rendelkezett. A jármű természetesen a luxuskategóriába tartozott. A motor dugattyúi eredetileg vasból készültek, de 1928-ban alumíniumra kellett őket cserélni, mert túl gyorsan korrodálódott. Az autóból összesen 3509 darab készült, amiből 2269 darabot az Egyesült Királyságban, 1240-et pedig az Egyesült Államokban értékesítettek.
USautos98
10. 1961 Jaguar E-type
A Jaguar 1961 és 1975 gyártotta ezt a remek autót, ami tökéletes ötvözete volt a szépségnek, a teljesítménynek és a versenyképes árnak. Az akkoriban népszerű dobfékek helyett tárcsafékeket használt. Az E-type a versenyzésre szánt D-type alapjaira épült, így az első modelleket 3,8 literes, 265 lóerős motorral szerelték fel, a végsebessége így 240 km/h-ra körül alakult. Az utastérbe bőr sportüléseket szereltek, a műszerfalat pedig alumíniummal díszítették. A választható extrák között szerepelt a krómozott küllős kerék, valamint egy levehető tető is. Az autóból összesen 38.419 darabot gyártottak.
Pete Edgeler
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.