szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autógyártás több mint 100 éves történetében számtalan klasszikus modell született. Most mutatunk 10 olyat, ami minden autót szerető embernek ki kell próbálnia egyszer.

1. 1908 Ford T-modell

Nem is kezdődhetne mással a Carophile felsorolása, mint az egyik legnagyobb klasszikussal, a Ford T-modelljével. Az autót 1908-tól kezdve gyártották, a magyar vonatkozását pedig mindenki fújja, hiszen a tervezésében Galamb József és Farkas Jenő is jelentős szerepet vállalt. A Bádog Böske (Tin Lizzy) becenévre hallgató autó eredetileg egy 2,9 literes, négyhengeres 20 lóerős motort kapott, ami 65-70 km/h-s csúcssebességre volt képes.

The Henry Ford

2. 1955 Mercedes-Benz 300 SL

Az utóbbi időben többször is megemlítettük már ezt az autót: egyrészt az ajtajának nyitási technológiájával egy egészen illusztris listára is felfért, másrészt a stuttgarti közlekedési és ipari formatervező Matthias Böttcher ez alapján készítette el a jövő Mercedesét, ami annyira jól néz ki, hogy most azonnal akarjuk. Mindemellett kora leggyorsabb autója volt a maga 258 km/h-s végsebességével, amit egy V12-es, 215 lóerős motornak köszönhetett. A gyűjtők körében 1 millió dollárnál, vagyis kb. 280 millió forintnál kezdődik az ára.

Mercedes

3. 1964 Ford Mustang

Ennél amerikaibb autót nem nagyon lehet találni, ráadásul hatással volt a konkurenciára is: a Chevrolet Camaro, a Pontiac Firebird vagy a Dodge Challenger mind ennek köszönhetően készült el. Az igazi ismertséget a klasszikus James Bond-film, a Goldfinger hozta el számára, ekkor ismerték meg a kocsik az USA-n kívül is. A Mustang eredeti ára csupán 2368 dollár volt – ennek hatására 3 hónappal a piacra dobás után már 100 ezer darabot adtak el belőle.

Chad Horwedel

4. 1931 Bugatti type 41 – Royal

Az autót maga Ettore Bugatti tervezte, és nem spórolt az anyaggal: a 6,4 méter hosszú jármű 2600 kilogarmmot nyom, így egyike a világ legnagyobb személyautóinak. A nevéből is adódóan a Royalt luxusautónak szánták, így mindössze 25 darabot terveztek belőle készíteni. Az 1929-es gazdasági világválság miatt azonban még a leggazdagabbak sem voltak hajlandók kifizetni érte a 30 ezer dolláros árat. Ez ugyanakkor rendkívül egyedivé és értékessé tette, összesen ugyanis 6 darab készült el, ebből pedig csupán 3 talált gazdára. A 15 literes motorja 275 és 300 lóerő közti teljesítményre volt képes.

The Henry Ford

5. 1938 Delahaye 165 kabrió

Az 1938-as Párizsi Autószalonon bemutatkozó jármű egy gyönyörű szuperautó volt. Egy másik változatát New Yorkban is kiállították, de az motor nélkül állt a francia pavilon standjánál. A második világháború kitörésekor tulajdonjogi vita alakult ki a franciák és az amerikaiak között, amit végül az 1980-as évekre sikerült végleg tisztázni.

MrBlack9mm

6. 1938 Alfa Romeo 8C 2900B

Az 1930-as évek igen jót tettek az autóiparnak, számos remek darab született akkoriban. Ilyen volt az Alfa Romeo 8C 2900B is, ami a 2900A-s jelzésű sportkocsi utcai változatát jelentette. A kényelem és a megbízhatóság miatt csökkentették a motor teljesítményét, így "csak" 180 lóerő leadására képezték ki. A kocsi kétféle tengelytávval került piacra: egy 2,8 és egy 3 méteres változattal. A járműből összesen 32 darab készült, 10 1937-ben, és további 22 egy évvel később. Néhány évvel ezelőtt egy kaliforniai árverésen több mint 4 millió dollárért, vagyis nagyjából 1,14 milliárd forintért cserlét gazdát az egyik példány.

SOCIALisBETTER

7. 1958 Ferrari 250 TR

A klasszikus (és gyönyörű) Ferrari 250 TR-t 1957-58-ban gyártották, ez a második legértékesebb Ferrari a 250 GTO után. Összesen 21 darab Testa Rossas készült. Az autó meglehetősen szokatlan külseje miatt igazi csemegének számít a márka iránt rajongók körében.

Ferrari250GTO

8. 1959 Facel Vega HK500

A franciák által gyártott autó igazi különlegesség – eredetileg egy 335 lóerős, 5,8 literes V8-as motort kapott, majd nem sokkal később megkapta a 360 lóerős, 6,3 literes Chrysler V8-ast, így a végsebessége 235 km/h volt. A panoráma szélvédő és a szervókormány mellett igazi luxus belsőt kapott a kocsi. A műszarfalat egy repülőgép konzola ihlette meg, a hátsó ülés lehajtásával pedig a csomagteret is növelni lehetett. Összesen 842 darab készült belőle, mielőtt felváltotta a Facel Vega II.

Smallmind

9. 1925 Rolls-Royce Phantom I.

A királyi autót 40/50 Phantomnak is nevezték, az 1925-ben elkészített modell ugyanis 40-50 lóerős motorral rendelkezett. A jármű természetesen a luxuskategóriába tartozott. A motor dugattyúi eredetileg vasból készültek, de 1928-ban alumíniumra kellett őket cserélni, mert túl gyorsan korrodálódott. Az autóból összesen 3509 darab készült, amiből 2269 darabot az Egyesült Királyságban, 1240-et pedig az Egyesült Államokban értékesítettek.

USautos98

10. 1961 Jaguar E-type

A Jaguar 1961 és 1975 gyártotta ezt a remek autót, ami tökéletes ötvözete volt a szépségnek, a teljesítménynek és a versenyképes árnak. Az akkoriban népszerű dobfékek helyett tárcsafékeket használt. Az E-type a versenyzésre szánt D-type alapjaira épült, így az első modelleket 3,8 literes, 265 lóerős motorral szerelték fel, a végsebessége így 240 km/h-ra körül alakult. Az utastérbe bőr sportüléseket szereltek, a műszerfalat pedig alumíniummal díszítették. A választható extrák között szerepelt a krómozott küllős kerék, valamint egy levehető tető is. Az autóból összesen 38.419 darabot gyártottak.

Pete Edgeler

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!