Lehetett-e újabb pilóta-öngyilkosság az Air India júniusi tragédiája?
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
Pontosan az ellenkező eredményt hozzák azok a vezető nélküli járművek, amelyeket elsősorban azért fejlesztettek ki, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma: kétszer olyan magas náluk az ütközési arány, mint az emberek vezette kocsiknál.
A fő ok az, hogy, a vezető nélküli járművek mindig betartják a szabályokat, s bár ez első látásra jó ötletnek tűnik, amikor fel kell hajtani a túlzsúfolt főutakra, az óvatosság és a szabálykövetés sokszor ütközéshez vezet. A michigani Közlekedéstudományi Intézet felmérése szerint az egy járműre eső balesetek aránya az önjáróknál kétszer akkora, mint az emberi sofőrrel közlekedő autóknál, s bár ezek az ütközések leginkább csak apró koccanások, a leálló kocsik feltartják a forgalmat.
Az is igaz, hogy a baleseteket mindig az ember vezette kocsik okozzák: vagy a türelmetlen, előzni akaró gyorsan hajtó sofőrök, vagy azok, akik figyelmetlenségből szaladnak bele a határozottan fékező robotautóba. A vezető nélküli autóknak ugyanis sokkal jobbak a reakció idői, mint az embereké, és így villámgyorsan fékezik le a magukat.
A közelmúltban egyébként Kaliforniában már megtörtént az első olyan eset, amikor egy rendőr egy robotautót állított meg. Az ok az volt, hogy a jármű túl lassan – 55 kilométer helyett 35-tel – ment és ezzel akadályozta a forgalmat. A rendőr végül csak figyelmeztette a kocsiban tartózkodó két technikust, hogy veszélyes, amit az autójuk csinál.
A fejlesztők most azon gondolkodnak, hogyan csökkenthető a vezető nélküli kocsik túlzott óvatossága, és már az is felmerült, hogy a baj elkerülése érdekében beprogramozzák az apróbb szabálytalanságok elkövetésének a lehetőségét is. A Google, amely úttörő szerepet játszik a vezető nélküli autók fejlesztésében agresszívabbá kívánja tenni járműveit, azt szeretné, ha a robotkocsik vezetési stílusa jobban hasonlítana az emberekéhez. „Az kell, hogy az önjárók beleolvadjanak a forgalomba, az autóvezetés ugyanis társadalmi tevékenység” – magyarázta Dmitri Dolgov, a fejlesztőcsoport egyik vezető mérnöke.
Közben a tudósoknak erkölcsi problémákkal is foglalkozniuk kell: például azzal, hogy kit próbáljon inkább menteni egy elkerülhetetlen baleset esetén a robotkocsi: az utast, vagy a vele szembe jövő buszon ülő tucatnyi gyermeket?
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.