Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dede350a-3b24-409f-96c1-dde84c9824f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kihasználást, átverést emleget számos művész, akiket „tesztelésre” kért fel a mesterséges intelligencia fejlesztésének egyik legnagyobb neve, az OpenAI. Nem mindennapi módon fejezték ki az elégedetlenségüket, elérhetővé tettek egy egyelőre még kiadatlan, viszont meglehetősen izgalmas mesterséges intelligencia eszközt.","shortLead":"Kihasználást, átverést emleget számos művész, akiket „tesztelésre” kért fel a mesterséges intelligencia fejlesztésének...","id":"20241130_mesterseges-intelligencia-muveszek-kiszivarogtatas-openai-sora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dede350a-3b24-409f-96c1-dde84c9824f5.jpg","index":0,"item":"bac43a6c-e797-4eec-b027-d14cd52ecbdc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_mesterseges-intelligencia-muveszek-kiszivarogtatas-openai-sora","timestamp":"2024. november. 30. 10:03","title":"Felháborodott művészek bosszúja: ingyenessé tettek egy igen izgalmas, de még kiadatlan mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93ab72e1-99c6-42cc-b781-4d1620ad25a2","c_author":"Herman Bernadett","category":"elet","description":"December 7-én nyitják újra a 2019 áprilisában leégett Notre Dame-ot. A felújítás eredeti, középkori technológiával is zajlott. Évente 14-15 millió látógatóra számítanak.","shortLead":"December 7-én nyitják újra a 2019 áprilisában leégett Notre Dame-ot. A felújítás eredeti, középkori technológiával is...","id":"20241130_notre-dame-ujjaepites-acs-atado-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93ab72e1-99c6-42cc-b781-4d1620ad25a2.jpg","index":0,"item":"32eee1d7-9eb4-4b25-8cd5-ddb463774df8","keywords":null,"link":"/elet/20241130_notre-dame-ujjaepites-acs-atado-parizs","timestamp":"2024. november. 30. 12:05","title":"Az sem volt biztos, hogy megmarad, most régi fényében ragyog: egy hét múlva adják át a Notre Dame-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f871d68c-ad70-4c8b-9a02-b8e2f5d94bb4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A dulakodás miatt a rendőrség eljárást indított.","shortLead":"A dulakodás miatt a rendőrség eljárást indított.","id":"20241129_mercedes-futar-gazolas-dulakodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f871d68c-ad70-4c8b-9a02-b8e2f5d94bb4.jpg","index":0,"item":"eef776d4-4df3-4582-8776-60e76fa455d5","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_mercedes-futar-gazolas-dulakodas","timestamp":"2024. november. 29. 13:16","title":"Elismerte a futár, hogy betörte a szélvédőjét az őt szándékosan elütő Mercedesnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"Oroszi Babett","category":"360","description":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot jegyeztettek be. Matolcsy György csak márciusig az MNB elnöke, 12 év után nem újrázhat, mert összeveszett Orbán Viktorral. Kérdés, mi lesz a fia üzleti körénél felhalmozódott vagyonnal.","shortLead":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot...","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"f0bf4189-8f32-4efd-8c25-7d89120816e3","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","timestamp":"2024. november. 29. 06:30","title":"A Matolcsy-klán menti a vagyont, mert nem akar úgy járni, mint Simicska","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","shortLead":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","id":"20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753.jpg","index":0,"item":"999f57d5-a7ce-443f-9a96-26c3abe31bbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","timestamp":"2024. november. 29. 20:20","title":"Közel 7000 jármű van már a brunei szultán autógyűjteményében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A napelemes rendszerek működtetése közben felmerülő problémákat több újfajta módszerrel lehet kezelni – állítja szerzőnk, Szabó László, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont vezetője.","shortLead":"A napelemes rendszerek működtetése közben felmerülő problémákat több újfajta módszerrel lehet kezelni – állítja...","id":"20241130_hvg-fenntarthato-fejlodes-napelem-napelemes-rendszerek-pv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773.jpg","index":0,"item":"adbb2914-656e-48f6-b111-c9bf09ffe1ae","keywords":null,"link":"/360/20241130_hvg-fenntarthato-fejlodes-napelem-napelemes-rendszerek-pv","timestamp":"2024. november. 30. 15:30","title":"Egyszerre siker és probléma a napelemes rendszerek gyors felfutása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3cb871a-5bd3-48be-8ea2-23541c9e4149","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Új zöld pénzügyi termék terjed világszerte. A biodiverzitás-kredit (biokredit) segíthet előteremteni a pénzt a biodiverzitás megőrzése érdekében. Sok a csalás és a trükközés, de jó projektek is vannak.","shortLead":"Új zöld pénzügyi termék terjed világszerte. A biodiverzitás-kredit (biokredit) segíthet előteremteni a pénzt...","id":"20241129_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-biokredit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3cb871a-5bd3-48be-8ea2-23541c9e4149.jpg","index":0,"item":"436b76ef-d6a7-4028-badf-7fea40f081eb","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-biokredit","timestamp":"2024. november. 29. 15:15","title":"Mire elég egy egység koala? Új pénzügyi eszközzel védenék a veszélyeztetett fajokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b92c921-0dd5-4e96-97a7-ee003d9c7a0a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A két vitázó politikus között az SZGYF főigazgatója állt, de ő sem akarta átvenni a Magyar által az önkénteseknek hozott ajándékokat.","shortLead":"A két vitázó politikus között az SZGYF főigazgatója állt, de ő sem akarta átvenni a Magyar által az önkénteseknek...","id":"20241129_magyar-peter-bicske-gyermekotthon-csizi-vita-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b92c921-0dd5-4e96-97a7-ee003d9c7a0a.jpg","index":0,"item":"c8d375e9-b574-4916-bc77-f0abd95cf093","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_magyar-peter-bicske-gyermekotthon-csizi-vita-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 09:35","title":"Magyar Péter megpróbált bejutni a bicskei gyermekotthonba, de szócsatába keveredett a helyszínre siető államtitkárral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Itt a Faraday Future nagy dobása: jön a bővíthető akkumulátoros autók kora
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kedd hajnalban végre hivatalosan is bemutatta első koncepcióautóját a Faraday Future. A korábbi hírek igaznak bizonyultak, az Amerikában székelő, de kínai pénzek által finanszírozott cég egy 1000 lóerős elektromos autót épített. A legérdekesebb viszont nem is ez, hanem maga a technológia, amire az egész épül.
Az autóiparban ma mindenki Apple akar lenni – pontosabban az, amivé az amerikai cég 2007-ben, az első iPhone bemutatásakor vált. A helyzet valóban nagyon hasonlít ahhoz, ami 9 évvel ezelőtt a telekommunikációs iparban lezajlott, azzal az "apró" különbséggel, hogy az okostelefon helyére az önvezető és tisztán elektromos meghajtással rendelkező autókat kell behelyettesíteni. És persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy míg az iPhone-ok megalkotásának egyik célja a piac megreformálása volt, addig az elektromos autók megjelenése a klímaváltozás miatt lassan létkérdéssé válik.
Az iPhone-os hasonlatnál maradva jelenleg a Tesla az a cég, amit az autóipar Apple-jeként emlegetnek – joggal. A cég hosszú évek alatt készítette el saját elektromos autóját, és a legutóbbi eladási adatokat látva úgy tűnik, Elon Muskék egyre nagyobb piacot szereznek maguknak. Nem véletlen, hogy a vegasi CES fogyasztói elektronikai kiállításon debütáló Faraday Future is folyamatosan a Teslához igyekezett hasonlítani magát, érthető módon úgy, hogy a cég fölé, vagy legalábbis egy szintre pozicionálja magát vele. Ez bizonyos szempontból sikerült is, de erről később.
A nagy titok az akkuban rejlik
Szóval ezzel a lendülettel vetette bele magát a Faraday Future is a CES-be, hogy aztán a közel egyórás bemutató végén lerántsák a leplet az első koncepcióautójukról, az FFZERO1-ről. Már a lepel formája alapján sejteni lehetett, a bemutató előtt alig fél nappal valóban sikerült lelőni a poént, a gép ugyanis egy véletlenül publikált, majd gyorsan törölt mobilalkalmazásnak köszönhetően egy rövid ideig látható volt. Kérdés persze, hogy ilyen esetben mennyire léteznek véletlenek.
Faraday Future
Az autót 1000 lóerősre tervezték, aminek a cég szerint 3 másodpercre sincs szüksége ahhoz, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsuljon. A végsebessége nagyjából 320 km/h-ra körül lehet, így gyakorlatilag bármelyik jelenlegi szuperautóval fel tudja venni a versenyt.
Persze ahhoz, hogy valódi innovációról beszéljünk, valami olyasmit is nyújtaniuk kell, amire eddig nem volt példa. A tervek alapján úgy tűnik, ez sikerült. A cég elsősorban az akkumulátorokra fókuszált, és a nagy és nehézkes csomag helyett az úgynevezett "battery strings" technológiát alkalmazzák, amit a legjobban talán a soros akkumulátor kifejezés tud leírni. Ez egy moduláris akkumulátorcsomagot takar, melynek lényege, hogy a padlólemezbe süllyesztett akkuk soronként alkotnak egy-egy egységet, így azt sokkal könnyebb helyettesíteni, vagy még egy sort hozzáadni, mint a jelenleg kapható elektromos autók esetében.
Faraday Future
Ennek köszönhetően nőhet, vagy épp csökkenhet az autó tengelytávolsága, ám a fejlesztők szerint az egész alvázat és karosszériát úgy alakították ki, hogy ez ne jelentsen problémát a stabilitásban.
Nyugalom, nem ilyen lesz
A most bemutatott FFZERO1 összkerékmeghajtást kapott, a Faraday Future által kifejlesztett technológia azonban azt is lehetővé teszi, hogy többféle változatban kínálják majd az autóikat. A tervek szerint lesz majd első, hátsó és összkerék-meghajtású változat is attól függően, hogy az adott modellbe hány elektromotort szerelnek a cégnél.
Faraday Future
A vállalat jelenleg crossoverben és kompakt városi autóban is gondolkodik, nyilvánvalóan attól függően, hogy épp mekkora akkumulátorcsomagot kap az autó.
Faraday Future
Vagyis a most debütáló koncepcióautó valóban csak koncepció, és nem kell attól tartani, hogy a cég elektromos szuperautók építésébe fogott.
Az a bizonyos pozicionálás
A bemutató alatt végig nagyon ügyeltek arra, hogy a céget rögtön a Tesla szintjére emeljék, és nem csak az általuk fejlesztett autó miatt. A cég képviselői többször is párhuzamba állították a Faraday Future-t az amerikai céggel, kiemelve azt, hogy a 18 hónapja alapított vállalat máris letette az első terméket az asztalra, míg a Teslának ez hosszú évekbe telt. Nem véletlenül, a cég ugyanis olyan riválisoktól tudott elcsábítani szakembereket, mint a BMW és a Volvo, de még a Teslától is volt, aki átnyergelt a riválishoz.
Mindez elég jó névjegynek tűnik, főleg úgy, hogy az alig másfél éve működő vállalat már most 750 embert foglalkoztat, a Las Vegas mellé tervezett 335 millió dolláros (kb. 97,1 milliárd forint), 900 hektáros gyár megépítésével pedig további 4500 főt foglalkoztatnak majd.
A bemutató végére azonban mégis egy kis hiányérzete támadt az embernek, a cég ugyanis sem időpontról nem beszélt, hogy mikorra lehet működőképes autó a tervekből, sem arról, hogy ezt milyen árra lőnék be. Ha viszont a 18 hónapos ütemtervből indulunk ki, akkor azért okkal bízhatunk benne, hogy 2018 közepére már gurulni fog az első modell.
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.