Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e70f766b-ad60-4ce1-ba10-29b332659a96","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézmény vezetői korábban azt közölték a Tisza Párt elnökével, hogy nyitottak a látogatásra, végül mégsem engedik be. Fülöp Attila államtitkár korábban egyértelművé tette, hogy véget vetnek a viziteknek.","shortLead":"Az intézmény vezetői korábban azt közölték a Tisza Párt elnökével, hogy nyitottak a látogatásra, végül mégsem engedik...","id":"20241202_magyar-peter-pecsi-gyermekotthon-latogatas-elmarad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e70f766b-ad60-4ce1-ba10-29b332659a96.jpg","index":0,"item":"359e02fa-22fd-4d51-8bfd-d5f7f90e1563","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_magyar-peter-pecsi-gyermekotthon-latogatas-elmarad","timestamp":"2024. december. 02. 12:06","title":"Mégsem engedik be Magyar Pétert a pécsi gyerekotthonba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dán kutatók szerint egyszerűen nem igaz a Meta azon állítása, hogy a mesterséges intelligencia segítségével már a jelentés előtt kiszűrik a káros tartalmak 99 százalékát.","shortLead":"Dán kutatók szerint egyszerűen nem igaz a Meta azon állítása, hogy a mesterséges intelligencia segítségével már...","id":"20241202_meta-instagram-karos-tartalmak-terjedese-moderalas-tanulmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"3c117a5b-c998-4f9f-ab98-a2bde9545d3d","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_meta-instagram-karos-tartalmak-terjedese-moderalas-tanulmany","timestamp":"2024. december. 02. 10:03","title":"Megdöbbentő eredményre jutott egy vizsgálat: aktívan segíti az Instagram az önkárosító tartalmak terjedését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Tilda Swinton és Julianne Moore arcának minden rezdülése mesteri, milyen kár, hogy néha megszólalnak a szereplők Pedro Almodóvar új filmjében. ","shortLead":"Tilda Swinton és Julianne Moore arcának minden rezdülése mesteri, milyen kár, hogy néha megszólalnak a szereplők Pedro...","id":"20241201_Eutanazia-eperrel-kritika-Almodovar-uj-filmjerol-A-szomszed-szobarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1.jpg","index":0,"item":"c19c479c-c316-49b2-81ce-0b2840405e28","keywords":null,"link":"/kultura/20241201_Eutanazia-eperrel-kritika-Almodovar-uj-filmjerol-A-szomszed-szobarol","timestamp":"2024. december. 01. 15:30","title":"Eutanázia eperrel – kritika Almodóvar új filmjéről, A szomszéd szobáról ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf87725a-cd3f-46b6-8c90-e7942bd22ce5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A civil szervezet üdvözli a törvénymódosítást, de 4+1 pontban összegyűjtötte, mire lenne még szükség az eladósodott emberek támogatására.","shortLead":"A civil szervezet üdvözli a törvénymódosítást, de 4+1 pontban összegyűjtötte, mire lenne még szükség az eladósodott...","id":"20241202_Utcajogasz-vegrehajtasi-szabalyok-javaslatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf87725a-cd3f-46b6-8c90-e7942bd22ce5.jpg","index":0,"item":"ab87d116-d8ac-4238-b26e-f2350277fbdd","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_Utcajogasz-vegrehajtasi-szabalyok-javaslatok","timestamp":"2024. december. 02. 11:10","title":"Utcajogász: Nem elég a legszegényebbek megsegítésére a végrehajtási szabályok módosítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd3b78ac-dce8-4075-a4f9-6ed1bc29bb37","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Az uniós szabályozás megnyitja az utat a retorziók lehetősége előtt – mondja Báldi András ökológus, az MTA levelező tagja, a Hun-Ren Ökológiai Kutatóközpont munkatársa, akit a biodiverzitás hanyatlása, a fajok kihalása és a természet helyreállítása kapcsán kérdeztünk.","shortLead":"Az uniós szabályozás megnyitja az utat a retorziók lehetősége előtt – mondja Báldi András ökológus, az MTA levelező...","id":"20241202_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-okoszisztema-helyreallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd3b78ac-dce8-4075-a4f9-6ed1bc29bb37.jpg","index":0,"item":"380fec01-2a7b-450a-9519-600ddc2f4803","keywords":null,"link":"/360/20241202_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-okoszisztema-helyreallitas","timestamp":"2024. december. 02. 12:00","title":"\"Az élővilág szeretete tanítható. Valódi változást a kollektív döntésektől várhatunk\" – interjú Báldi András ökológussal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49dc692d-aa9b-4d46-b052-67a4afac7f65","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Új, innovatív lépésekkel haladunk a környezettudatos hulladékkezelés terén: az elkövetkező 10 évben összesen 82 új, modern hulladékudvart létesítenek országszerte, míg a meglévők használata folyamatosan egyszerűbbé, gyorsabbá és átláthatóbbá válik. A MOHU fejlesztéseivel még nagyobb hangsúly kerül a fenntarthatóságra és a szelektív hulladékgyűjtésre, ami nemcsak a környezetvédelem, de a nemzetgazdaság szempontjából is jelentős előrelépést jelent. Az első új, lakosságbarát hulladékudvar 2024 májusában nyílt meg Esztergomban, és prototípusnak tekinthető a következő években felépítendő létesítmények számára.","shortLead":"Új, innovatív lépésekkel haladunk a környezettudatos hulladékkezelés terén: az elkövetkező 10 évben összesen 82 új...","id":"20241028_Hulladekudvar-fejlesztes-letrehozas-mohu-ujrahasznositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49dc692d-aa9b-4d46-b052-67a4afac7f65.jpg","index":0,"item":"85f9e664-b1c9-473a-81a9-bbb041a69845","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241028_Hulladekudvar-fejlesztes-letrehozas-mohu-ujrahasznositas","timestamp":"2024. december. 01. 11:30","title":"Hatékonyabb, jobb és nagyobb hulladékudvar-hálózat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49c4f22a-0b7a-4d48-a727-c39acf8c7149","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy miután az étrend hatással van az egészségre, vajon a megélt stressz befolyásolható-e azzal, ha valaki előnyben részesít bizonyos ételeket. Ismét csak két nagy ellenlábast, a mediterrán és a nyugati étrendet hasonlították össze.","shortLead":"Amerikai kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy miután az étrend hatással van az egészségre, vajon a megélt stressz...","id":"20241201_mediterran-es-a-nyugati-etrend-hatasa-a-stresszre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49c4f22a-0b7a-4d48-a727-c39acf8c7149.jpg","index":0,"item":"9857ad87-e8fb-4133-b73e-97eac10d1973","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_mediterran-es-a-nyugati-etrend-hatasa-a-stresszre","timestamp":"2024. december. 01. 16:03","title":"Érzi a stresszt? Úgy tűnik, hogy egy népszerű étrenddel csökkenthető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48eb247f-15ad-45c5-87a5-d8627f97f454","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A jelenség rányomja bélyegét a közelgő ünnepi szezonra, a költéseink jelentős részét az elöregedett szerkezetek pótlására fordítjuk majd a Mastercard előrejelzése szerint.","shortLead":"A jelenség rányomja bélyegét a közelgő ünnepi szezonra, a költéseink jelentős részét az elöregedett szerkezetek...","id":"20241202_korona-karanten-fogyasztas-mastercard","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48eb247f-15ad-45c5-87a5-d8627f97f454.jpg","index":0,"item":"7b1b5b4e-0f77-4e82-98a3-18d570dcebd1","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_korona-karanten-fogyasztas-mastercard","timestamp":"2024. december. 02. 11:04","title":"Most kezdenek el tönkremenni a koronakarantén alatt vásárolt gépeink","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
75 éves a KRESZ-szabály, ami az ön közlekedésére is hatással van
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be az új közlekedési rendet.
Az európai kontinensen napjainkban magától értetődő, hogy a közutakon a jobb oldalon közlekednek, ennek megfelelően balról előznek, és balra néznek először, ha lelépnek az úttestre. A Brit-szigeteken és az egykori brit gyarmatokon azonban ennek fordítottja, azaz bal oldali közlekedés van érvényben. A hajózásban világszerte a jobb oldali kikerülési irány lett a meghatározó, a repülőgépek tömeges elterjedésével egy időben szintén a jobb felé való kikerülést határozták meg. Magyarországon a vasúti közlekedésben már az egészen korai időktől, 1855-től alkalmazták a jobb oldali közlekedést, természetesen csak ott, ahol két sínpálya volt kiépítve.
Fortepan / Négyesi Pál
Régészeti eredmények és a történeti források alapján megállapítható, hogy az ókori görögök és rómaiak az út bal oldalán közlekedtek. Így maradt ez a középkorban is, a bal oldali közlekedésre utaló első írásos anyag a 12. században keletkezett. Magyarázatul azt szokták felhozni, hogy a világban mindig is a jobbkezesek voltak többségben, ők pedig biztonságosabbnak érezték, ha az út bal oldalán haladnak, s így a rosszindulatú szembejövőkre gyorsabban kardot ránthattak. Más magyarázat szerint a bal oldalon lógó kard miatt logikus volt balról a nyeregbe szállni, s akkor már az út bal oldalán is maradni. A fogatolt járművek nagyobb mértékű elterjedése után is megmaradt a bal oldali hajtási irány, a gyalogosok a járművekkel szemben, az út jobb oldalán közlekedtek.
Az észak-amerikai brit gyarmatok többségében az 1700-as évek második felében olyan helyi törvényeket fogadtak el, amelyek a jobb oldalon hajtást tették kötelezővé, a függetlenségi háború után pedig egységesen ezt a módot vezette be az új államszövetség.
A köztudottan balkezes Napóleon a 18. század vége felé az általa elfoglalt országokban bevezettette a jobb oldali közlekedést. Döntésében talán az is szerepet játszhatott, hogy az ősellenség Angliában kötelező volt a bal oldali forgalmi rend. Akármi volt is az indíték, a jobbra tartás a birodalmának összeomlása, a francia seregek kivonulása után is számos országban megmaradt. A szokás elterjedt Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, Spanyolországban és Svájcban is, Oroszország az első világháború végén tért át a jobb oldali közlekedésre, az Osztrák-Magyar Monarchia területén viszont továbbra is a "balra tarts" volt érvényes. Nem volt ez másként Magyarországon sem, ahol a közutakról és vámokról szóló 1890. évi I. törvény 107. paragrafusa értelmében "minden járművel balra kell hajtani, szembejövő járműnek balra kell kitérni, az előtte haladónak pedig jobbról kell eléje kerülni".
Fortepan / Négyesi Pál
Az 1930-as évek második felében az egységesítésre törekvés és a német befolyás erősödése nyomán a környező országok közútjain is megváltoztatták a hajtási irányt. Az elszigetelődéstől és az idegenforgalom visszaesésétől tartó magyar közlekedési kormányzat 1939 júniusában a jobb oldali közlekedésre való áttérésről döntött, de a második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották. Előre látható volt, hogy az átállás tetemes összegeket fog felemészteni: az autóbuszok átépítésére, a buszmegállók és a várócsarnokok áthelyezésére, a jelzőtáblák cseréjére az előzetes számítások szerint 9 millió pengőt szántak, végül 12 millió pengőre rúgtak a költségek.
A KRESZ-t a legtöbb pontban módosító végrehajtási utasítás 1941. június 26-án - a második világháborúba való belépéshez ürügyül szolgáló kassai bombázás napján – jelent meg, és július 6-án, nem egészen két héttel később lépett érvénybe. Az ország lakosságának felkészítése már áprilisban megkezdődött: az országos lapokat az MTI útján felkérték, hogy a "Jobbra hajts ABC-je" füzet megjelentetésével támogassák az átállási kampányt. A rádióban is napi több alkalommal figyelmeztették a hallgatóságot az áttérésre, az iskolákban a gyerekeket az új közlekedési rendre tanították.
Fortepan / Négyesi Pál
Július 6-án hajnali három órakor Budapest és környékének kivételével az egész országban áttértek a jobb oldali közlekedésre. A főváros közelében a kijelölt határon útburkolati jelekkel, táblákkal terelték a járműveket a megfelelő sávokba. Az előkészületek és a szervezés sikeres volt, a baleseti statisztika alig romlott. Egy tragédia mégis történt: egy székesfehérvári buszon a kalauz a bal oldali lezárt ajtónak támaszkodott, amely véletlenül kinyílt, s ő kiesett.
Budapesten a közlekedési vállalatok és a hatóságok hosszabb haladékot kaptak a váltásra, a Széll Kálmán téren, amelyet ekkor építettek ki forgalmi csomóponttá, már a jobb oldali közlekedés szabályai szerint folytak a munkálatok. November 8-án 23 órakor aztán leállt a tömegközlekedés, hogy elvégezhessék a szükséges műszaki átalakításokat, s 1941. november 9-én hajnal 3 órától hazánkban mindenütt jobb oldali közúti közlekedés lépett érvénybe. A jobbkormányos gépkocsik persze továbbra is közlekedhettek, de új forgalmi engedélyt már csak balkormányos autók kaphattak. A zártpályás rendszereknél még sokáig megmaradt a bal oldali közlekedés, jelenleg már csak a gödöllői HÉV vonalán van így.
Magyarország a kontinensen utolsó előttiként tért át a jobb oldali közlekedési rendre, utolsóként ezt Svédország tette meg, 1967-ben. A világ csaknem egyharmadában mind a mai napig a bal oldali közlekedés a kötelező, Európában Cipruson, Írországban, Máltán, Nagy-Britanniában, miként – többek közt – Japánban, Indiában, Hongkongban, Szingapúrban, Thaiföldön, Ausztráliában, Új-Zélandon, a Dél-afrikai Köztársaságban, Kenyában és Tanzániában is.