Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"gazdasag","description":"Több hónapnyi utalgatás után a miniszterelnök a Kossuth rádióban fedte fel Matolcsy György utódját.","shortLead":"Több hónapnyi utalgatás után a miniszterelnök a Kossuth rádióban fedte fel Matolcsy György utódját.","id":"20241129_orban-viktor-magyar-nemzeti-bank-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c.jpg","index":0,"item":"6c1a405d-7ea2-4d1b-9f7b-39d0c61d13ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_orban-viktor-magyar-nemzeti-bank-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 07:49","title":"Orbán Viktor: Varga Mihály lesz az új jegybankelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792edec-d03a-4ec4-8fda-15c2be3a4d12","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csak pénteken dől el, hogy érvényes-e egyáltalán az első forduló eredménye, így egyelőre a kampány is szünetel. ","shortLead":"Csak pénteken dől el, hogy érvényes-e egyáltalán az első forduló eredménye, így egyelőre a kampány is szünetel. ","id":"20241128_Georgescu-Romania-alkotmanybirosag-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792edec-d03a-4ec4-8fda-15c2be3a4d12.jpg","index":0,"item":"f8e11033-cfcb-4e08-9109-8cfe73f37258","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_Georgescu-Romania-alkotmanybirosag-valasztasok","timestamp":"2024. november. 28. 16:14","title":"Újraszámolják a szavazatokat Romániában, miután váratlanul győzött egy szélsőjobbos jelölt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik. ","shortLead":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges...","id":"20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3.jpg","index":0,"item":"fdc0316a-b0b3-4071-9f3d-d9d3c175b606","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","timestamp":"2024. november. 28. 17:21","title":"A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a1a8d4e-1566-4300-ba9e-bef4f2672ab8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az adást pár nappal később meg is ismételte a csatorna.","shortLead":"Az adást pár nappal később meg is ismételte a csatorna.","id":"20241128_TV2-hatosagi-eljaras-Mediatanacs-NMHH-kamaszok-ongyilkossag-zenes-musor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a1a8d4e-1566-4300-ba9e-bef4f2672ab8.jpg","index":0,"item":"a2d4e102-41c1-45c2-83a5-68492f4b3c7b","keywords":null,"link":"/elet/20241128_TV2-hatosagi-eljaras-Mediatanacs-NMHH-kamaszok-ongyilkossag-zenes-musor","timestamp":"2024. november. 28. 11:44","title":"Kamaszöngyilkossággal fűzte össze Tóth Gabi táncos műsorának reklámozását a TV2, hatósági eljárás indult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6737227-a1f5-4da8-abec-a16c444e3081","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A Magyar Posta kisebbségi tulajdonos marad, illetve hosszú távú megállapodást kötött a Waberer’s-csoportba került Posta Biztosítókkal.","shortLead":"A Magyar Posta kisebbségi tulajdonos marad, illetve hosszú távú megállapodást kötött a Waberer’s-csoportba került Posta...","id":"20241129_tiborcz-waberers-posta-biztositok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6737227-a1f5-4da8-abec-a16c444e3081.jpg","index":0,"item":"030043a9-2acc-4d0a-8e19-5c2f75f0f00d","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_tiborcz-waberers-posta-biztositok","timestamp":"2024. november. 29. 11:00","title":"Tiborcz érdekeltségébe került a Posta Biztosítók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51985762-f3ab-4890-8e49-5157bcbcae53","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi a magas eladósodás és az abból eredő kamatterhek.","shortLead":"A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi...","id":"20241127_GKI-Egyre-durvabbak-az-allamhaztartasi-kiadasok-azokat-az-EU-atlagot-tuluto-koltsegvetesi-hianybol-finanszirozza-a-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51985762-f3ab-4890-8e49-5157bcbcae53.jpg","index":0,"item":"d0e56910-4fac-4ecf-8c0f-fe3ada34d4fe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_GKI-Egyre-durvabbak-az-allamhaztartasi-kiadasok-azokat-az-EU-atlagot-tuluto-koltsegvetesi-hianybol-finanszirozza-a-kormany","timestamp":"2024. november. 28. 06:15","title":"GKI: Egyre durvábbak az államháztartási kiadások, azokat az EU-átlagot túlütő költségvetési hiányból finanszírozza a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c32c6cf8-b7f0-4baa-ba41-860dc32ef852","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hiába jelentette ki a Belügyminisztérium államtitkára, hogy nem kérnek Magyar látogatásaiból, egy pécsi intézmény mégis fogadja a Tisza Párt elnökét.","shortLead":"Hiába jelentette ki a Belügyminisztérium államtitkára, hogy nem kérnek Magyar látogatásaiból, egy pécsi intézmény mégis...","id":"20241129_tisza-part-magyar-peter-pecs-gyermekotthon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c32c6cf8-b7f0-4baa-ba41-860dc32ef852.jpg","index":0,"item":"6482bd93-3265-49b5-82dd-973c3a58e3bd","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_tisza-part-magyar-peter-pecs-gyermekotthon","timestamp":"2024. november. 29. 20:17","title":"Fordulat: egy gyermekotthon mégis beengedné Magyar Pétert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14527398-5914-492f-b487-afd67e5a9f32","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a lehetőség, hogy lecsapjunk egy remek Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Limited Editionre.","shortLead":"Itt a lehetőség, hogy lecsapjunk egy remek Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Limited Editionre.","id":"20241128_vilagelso-keramiafekes-mercedes-cl-amg-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14527398-5914-492f-b487-afd67e5a9f32.jpg","index":0,"item":"1f28d416-625f-4801-b0f1-632ed5e53a57","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_vilagelso-keramiafekes-mercedes-cl-amg-var-uj-gazdara","timestamp":"2024. november. 28. 07:59","title":"Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak nagy családi autóként, de igényes fuvarozó autóként még inkább szóba jöhetne a Seat Alhambra, amely az egyterű kategória királya. Viszont az általánosan magas színvonalat elég drágán is adják.
Nem éppen az MPV-kategóriának áll a világ mostanában, a családosok is éppen az ilyen egyterűekből ültek át jellemzően a manapság legdivatosabb kategóriába, a kisebb-nagyobb városi szabadidő-autókba. A döntés persze mindenkinek szíve-joga, még akkor is, ha praktikum szempontjából nem nagyon lehet konkurenciát állítani egy ilyen, jól átgondolt felépítésű egyterűvel szemben.
Arra, hogy a divat a vásárlásokat mennyire meghatározó tényező még egy ilyen hosszú távú döntés esetében is, mint egy autóvásárlás, példa a megújult Renault Espace is, amely inkább elmozdult a szabadidő-autós vonal felé, hogy tartani tudja eladásait.
A 20 éve piacon lévő és jelenleg második generációját élő Seat Alhamba modellfrissítését már tavaly bemutatták. A VW-csoport autója, tartva magát az eredeti koncepcióhoz az egyterű autók klasszikus arányai és előnyei testesülnek meg. Az életciklusának felénél járó változtatások, mondjuk úgy, optikailag nehezen felismerhetőek: új hűtőrács, embléma, új fényszórók, akár full LED-del, ahogy a mostani csúcs Seatoknál már megszokhattuk.
D.P.
Az Alhambra ereje továbbra is a családi utazások idején domborodik ki igazán. Lényegében „gondolkodás nélkül” lehet elővenni bármennyi és bármilyen méretű bőröndkészletet. Ugyanilyen megnyugtató a csarnokszerű – 2,9 méteres tengelytávú – beltér, amelyben senkinek nem lesznek klausztrofóbiás élményei, akárhány órás horvátországi dugót kell végigülni benne egy-egy szombati turnusváltáskor. A csomagtér teljes kapacitással 2430 literes, míg normál esetben 955 liter és a legszűkebb állásban, a harmadik sort is kihasználva, még mindig 300 liternyi csomagtere marad az utazóknak.
A második sor minden ülése valóban teljes értékű, ráadásul sínes mozgathatóságának köszönhetően még a harmadik sorban is elegendő lábhelyet lehet valahogy kiügyeskedni a leghátul ülőknek. A harmadik sor üléseinek nyitása egyébként meglepően egyszerű is. Azért hosszú távon ezekre a helyekre csak legstrapabíróbb családtagokat ültessük.
Az Alhambra másik legjobb eleme természetesen a hátsó tolóajtó. Ezek elektromos mozgatása mondjuk feláras, nem csekély 335 ezer forintért. Amellett, hogy a gyerekek megunhatatlan koreográfiákat kitalálva tudják nyitni-zárni őket, de valóban hasznos egy ilyen terebélyes – 1,9 méter széles – autónál. Az ajtókat egyébként a kulcsról, a B-oszlopról és a középkonzolról egyaránt lehet működtetni. A csomagtér szintén elektromosan nyílik-záródik. Itt csak az egyébként igen magas – 1,7 méteres – felépítmény miatt kell figyelni, mert a csomagtérajtó nyitott állapotban plusz még egy méterrel megtoldja ezt.
A kormánykerék mögé pattanva biztonságos magasságból figyelhetjük a forgalmat, aki pedig kicsit is kedveli/ismeri a VW-konszern kérlelhetetlen logikával kigondolt, kiforrott utastér-berendezését, az nagyon hamar akklimatizálódik. A középkonzolon már itt is 6,5 colos érintőképernyős fejegység van USB-csatlakozókkal, amik korábban a konszern autóiban ritkaságszámba mentek. A kormánykerék egyébként a jellemző MPV-s stílushoz igazodva kicsit ölbe fekvős, laposan áll és az ülések inkább vastagon tömöttek, de kényelmesek. A kényelmet egy ilyen modellben is már háromzónás digitklímával lehet extrázni, méghozzá úgy, hogy a hátul ülők maguk állíthatják be a kívánt hőfokot.
D.P.
Természetes velejárója az ilyen, nagyobb kasznis autóknak a dízelpreferencia, az Alhambrából és testvéréből, a Sharanból is nyilván a gázolajos változatok alkotják az eladások garmadát. Az okok nyilvánvalóak egy ilyen sokat hajtott, családi használatban nyüstölt autónak, minél kevesebb üzemanyaggal és lehetőség szerint törődéssel kellene beérnie.
Nálunk a 2.0 literes TDI, 150 lóerős változat járt. A négyhengeres egység csúcsteljesítményét 3500-as fordulatnál adja le, a hatfokozatú DSG-váltó pedig könnyed és direkt módon találja meg az ideális fokozatokat. A némileg dinamikusabb menetmódot is kínáló üzemmód választóval sportállásban sem történik átalakulás, de hegyeken átvezető autópályákon, amikor a tempót még tartani akarjuk a belső sávban haladókkal, akkor nagyon jól jön. A 340 Nm-es nyomaték bőven elég, főleg hogy 1750-3000 percenkénti főtengelyfordulat mellett megvan.
A legerősebb karakterüket persze az ilyen típusú járművek a jó hosszú, 5-6 órás, monoton, autópályás autózás közben adják, amikor 1700-2000-es fordulatszám mellett, hatodikban lehet letudni a kilométereket. Az ilyen, 130 km/h-s tempóhoz rendelt 2000-es fordulatszám körüli tartománnyal az egyébként is dupla-kiegyensúlyozó tengellyel ellátott motor nagyon csöndesen teszi a dolgát.
A teletankolásnál meglehetősen komoly összeget kívánó, 70 literes tank feltöltése után a fedélzeti számítógép adatai közt feltűnő 940 kilométeres hatótáv látványa elég megnyugtató egy-egy hosszú út kezdetén. Az általunk produkált 7,2 literes átlagfogyasztás a hegyeken-völgyeken hajtva elfogadható, papíron elvileg 5,2 literrel beéri százon az 1891 kilogrammos saját tömegű autó.
D.P.
+: általános jó minőség, kifejezetten jó vezethetőség, magasfokú praktikum
–: drága, talán feleslegesen magas beltér, némileg magas valós fogyasztás
Bár egy nagy – 4,85 méteres – családi autótól nem vár különösebben sokat az ember vezetési élményben, de bátran kijelenthető, hogy az Alhambra ebből a szempontból is igen igényes karakterű. A kocsiszekrény eleve annyira merevnek érződik, hogy nagyon stabilnak érezni minden helyzetben, további magyarázat az igényes, hátul négykaros felfüggesztésű futómű. A nagyobb úthibákat is kiválóan ignorálja. A kabin menetkomfortja pedig mind a gördülési, mind a menetszélzajok szempontjából is magas színvonalúan csöndes.
A Seat Alhambra a megújulása után is maradt, ami volt, a kategória elitjébe tartozó, jó formájú, átgondolt, jól variálható, igényes nagy autó. Saját konszernjén belül is legalább olyan minőségű és értéktartású, mint német testvére, a Volkswagen Sharan. Hogy miért nem volt vele tele sosem a hazai úthálózat, arra az árazása mindig egyértelmű választ is adott sajnos: egy 13 millió forintos új autó a nagycsaládosok számára álom kategória. Marad leginkább az olyan céges felhasználás, amelyben úri módon kell vendégeket szállítani. Belőlük viszont sokkal kevesebb van.