szerző:
MTI / hvg.hu

A járműinformatikai adatgyűjtés áttekinthetőbb kezelésének bevezetésére tett javaslatot a német autóklub, az ADAC.

Tekintettel a hálózatra kapcsolt járművek terjedésére, az ADAC szükségesnek tartja a gyártó által gyűjtött adatok listájának interneten való közzétételét minden egyes autó modellre. A járműtulajdonosok számára pedig az ADAC véleménye szerint lehetővé kell tenni az adatokhoz való hozzáférést saját célra, illetve a jármű működéséhez elengedhetetlenül szükséges adatok kivételével az adatgyűjtés letiltását.

Az elmúlt hónapokban egyre hevesebb vita bontakozott ki autóipari szakértők körében arról, hogy valójában mennyi adatot is gyűjtenek be az autógyártók a járművektől, illetve, hogy a begyűjtött adatok köréről megfelelően tájékoztatják-e a felhasználókat.

Az ADAC a járművekről begyűjtött adatokat öt osztályba javasolja sorolni a felhasználó és a gyártó számára más és más hozzáférési jogosítvánnyal.

Az alapvető üzemeltetési információkat és a meghibásodási adatbázist például a gyártótól függetlenül viszonylag egyszerű eszközökkel bárki számára könnyedén elérhetővé kell tenni - írja az ADAC javaslata.

A motorvezérlési és indításgátló adatokhoz viszont csak márkaszervizekben lehessen hozzáférni. Az olyan információkhoz pedig, mint például a légzsákok működésbe hozásának kiváltó oka, csak a jármű fejlesztői számára kell hozzáférést biztosítani. Szükség lenne emellett egy olyan információ-kategóriára is, amely csak az alkatrész és részegység beszállítók számára engedi meg a hozzáférést.

Az ügy közvetlen előzménye egy korábbi ADAC tanulmány, amely bizonyította három gyártó termékeinél, a Renault Zoe, a Mercedes-Benz B-osztály és a BMW i3 és 320d modellek esetében, hogy milyen aktívan kommunikálnak menet közben is az adatközpontokkal.

A Mercedesek például minden második percben elküldték az üzemanyagszint, a guminyomás, a fűtőfolyadék hőmérséklet adatait. Emellett viszont a kocsi GPS koordinátáit is, amelyhez talán kevésbé van köze a gyártónak.

A Renault esetében, azt sikerült megállapítani, hogy akár menet közben is ki tudják olvasni vezetékes kapcsolat nélkül is a járművek szinte bármilyen szervizállapotát, amelyre elvileg csak a szervizek jogosultak. A BMW esetében leginkább a Mercedeshez hasonló adatokat küldött, ezen kívül tárolta a maximális motorfordulatszámokkal megtett kilométereke, magyarán a vezetési profilt. Az i3 pedig minden egyes leállításakor ad helyzetjelentést a kocsi állapotáról, hibatárolót látják, az akkumulátor állapotát, és szintén tárolják az egyes üzemmódokban megtett kilométereket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A jövő megérkezett: először láthatunk VR-filmeket a legmenőbb dokumentumfilmes szemlén

A jövő megérkezett: először láthatunk VR-filmeket a legmenőbb dokumentumfilmes szemlén

Megszületett az Irie Maffia énekesnőjének kisfia

Megszületett az Irie Maffia énekesnőjének kisfia

A lónak a ... ! – Hadházy Ákos legszaftosabb táblája felhúzta Kövér Lászlót

A lónak a ... ! – Hadházy Ákos legszaftosabb táblája felhúzta Kövér Lászlót

Hatmillió forintot és majd egy kiló füvet találtak egy dílernél

Hatmillió forintot és majd egy kiló füvet találtak egy dílernél

Van egy nem is olyan kis baj a Vatikán okosrózsafüzérjével

Van egy nem is olyan kis baj a Vatikán okosrózsafüzérjével

Harry herceg reagált a pletykákra, haragban vannak-e Vilmossal

Harry herceg reagált a pletykákra, haragban vannak-e Vilmossal