Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","shortLead":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","id":"20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6.jpg","index":0,"item":"3dacf115-7a25-4f7b-9b2a-ab8bb21aa01a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","timestamp":"2025. január. 30. 07:59","title":"Szupergyors töltéssel támad a legújabb amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8ddc9e3-5b89-4426-925d-e9cba8023ae5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke felszólító levelet küldött több – alapvető élelmiszerek termelőit és feldolgozóit tömörítő – érdekképviseleti szervezethez.","shortLead":"Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke felszólító levelet küldött több – alapvető élelmiszerek termelőit és feldolgozóit...","id":"20250130_GVH-termelok-beszallitok-osszehangolt-arkepzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8ddc9e3-5b89-4426-925d-e9cba8023ae5.jpg","index":0,"item":"4ad4ab38-3bfc-443a-8261-9ba7398e483e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_GVH-termelok-beszallitok-osszehangolt-arkepzes","timestamp":"2025. január. 30. 10:18","title":"A GVH elnöke arra tett utalást, hogy a termelők és feldolgozók hírlevelei összehangolt áremelésekhez vezetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"156d05e1-f5a5-4320-91e8-428a939217a1","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Egyre több nyugdíjas érzi úgy, hogy évről évre egyre kevesebbet ér a nyugdíja, pedig az állam az emelésekkel gondoskodik arról, hogy annak vásárlóértéke ne csökkenjen. Mégis, ha ez igaz, akkor vajon miért érzik úgy a nyugdíjasok, hogy rosszabb anyagi helyzetbe kerülnek?","shortLead":"Egyre több nyugdíjas érzi úgy, hogy évről évre egyre kevesebbet ér a nyugdíja, pedig az állam az emelésekkel...","id":"20250130_nyugdij-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/156d05e1-f5a5-4320-91e8-428a939217a1.jpg","index":0,"item":"e3e31685-7731-432f-b54a-950a3307d428","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_nyugdij-bankmonitor","timestamp":"2025. január. 30. 06:09","title":"Így kerültek padlóra a nyugdíjak az elmúlt tíz évben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e623690b-05d8-4d7d-927c-b36ef46d105b","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Egyre súlyosabb anyagi és irányítási gondokkal küzdenek a Demeter Szilárd által irányított közgyűjtemények. Közben az egész kulturális ágazatot megszorítások sújtják.","shortLead":"Egyre súlyosabb anyagi és irányítási gondokkal küzdenek a Demeter Szilárd által irányított közgyűjtemények. Közben...","id":"20250129_Lejartak-a-szoftverek-kifogyott-a-nyomtatopir-a-nemzeti-konyvtarban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e623690b-05d8-4d7d-927c-b36ef46d105b.jpg","index":0,"item":"785e6ae9-e366-4aa7-9882-5bd2671a9fd7","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Lejartak-a-szoftverek-kifogyott-a-nyomtatopir-a-nemzeti-konyvtarban-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 11:58","title":"Lejártak a szoftverek, kifogyott a nyomtatópapír a nemzeti könyvtárban, és még csak most jönnek a megszorítások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a9e1a88-45ac-4aeb-91fc-b31030c63db7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mindössze 6 százalék szeretne az USA-hoz tartozni.","shortLead":"Mindössze 6 százalék szeretne az USA-hoz tartozni.","id":"20250129_gronland-egyesult-allamok-donald-trump-kozvelemeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a9e1a88-45ac-4aeb-91fc-b31030c63db7.jpg","index":0,"item":"da4a3b12-d48a-4d99-985f-8822354c8336","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_gronland-egyesult-allamok-donald-trump-kozvelemeny-kutatas","timestamp":"2025. január. 29. 13:34","title":"Egy friss felmérés szerint a grönlandiak elsöprő többsége ellenzi, hogy szigetük az Egyesült Államok részévé váljon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"069db1dd-b7b3-4d65-a64c-315b790332f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A befektetés része a Donald Trump által bejelentett, 500milliárd dollárra taksált Stargate-projektnek.","shortLead":"A befektetés része a Donald Trump által bejelentett, 500milliárd dollárra taksált Stargate-projektnek.","id":"20250130_25-milliard-dollart-fektetne-a-ChatGPT-t-fejleszto-cegbe-a-japan-Softbank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/069db1dd-b7b3-4d65-a64c-315b790332f6.jpg","index":0,"item":"bcc46530-9668-4487-99d1-df9c026ac45a","keywords":null,"link":"/kkv/20250130_25-milliard-dollart-fektetne-a-ChatGPT-t-fejleszto-cegbe-a-japan-Softbank","timestamp":"2025. január. 30. 08:50","title":"25 milliárd dollárt fektetne a ChatGPT-t fejlesztő cégbe a Softbank az olcsó kínai MI tarolása ellenére is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57cc597b-486c-4313-be3a-61aee745e840","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vajon hazaér-e Kevin Jonas, Joe Jonas és Nick Jonas az ünnepekre?","shortLead":"Vajon hazaér-e Kevin Jonas, Joe Jonas és Nick Jonas az ünnepekre?","id":"20250129_Karacsonyi-komediara-keszul-a-Jonas-Brothers","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57cc597b-486c-4313-be3a-61aee745e840.jpg","index":0,"item":"82a63de6-eb57-46f0-a91f-2ba2ff7d0ebd","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Karacsonyi-komediara-keszul-a-Jonas-Brothers","timestamp":"2025. január. 29. 11:16","title":"Karácsonyi komédiára készül a Jonas Brothers","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5c8e6a0-b82f-4e19-8597-07a3b17be8d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"“Az olvasók rajongják, mégis kívülállóként tekint magára a magyar irodalomban” – írja róla a Litera.","shortLead":"“Az olvasók rajongják, mégis kívülállóként tekint magára a magyar irodalomban” – írja róla a Litera.","id":"20250129_Ma-75-eves-Vamos-Miklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5c8e6a0-b82f-4e19-8597-07a3b17be8d3.jpg","index":0,"item":"4b251dbd-8733-45a1-9b41-38866bc5cf43","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Ma-75-eves-Vamos-Miklos","timestamp":"2025. január. 29. 09:39","title":"Ma 75 éves Vámos Miklós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Eddig az volt a mondás, kisebb motorokat az autókba, de nem jött be
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Nagyobb motorokkal reagálnak az autógyárak a szigorodó emissziós tesztekre.
Meglepő következményekkel járt a Volkswagen dízelbotrányát követően az emissziós tesztek szigorítása: az autógyárak nagyobb motorok fejlesztésébe fogtak.
Miután az autógyárak a károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése érdekében már évtizedeket fordítottak egyre kisebb lökettérfogatú motorok fejlesztésére, a valós használati paramétereket a korábbinál jobban modellező emissziós tesztek bevezetése feltárta ezek hátrányait.
A Reuters hírügynökséget tájékoztató szakmai források szerint a General Motors (GM), a Renault és a Volkswagen is egyaránt arra készül, hogy az elkövetkező három évben vagy megszüntesse legnépszerűbb kis benzin és dízel motorjaik gyártását, vagy növelje azok lökettérfogatát. Példájukat minden bizonnyal a többi autógyár is követi majd. "A motorok lökettérfogatának csökkentésére alkalmazott technológia nem egyeztethető össze az emissziós előírások teljesítésével" - mondta Alain Raposo, a Renault-Nissan hajtáslánc technológiai igazgatója a Párizsi Autószalonon, megjegyezve, hogy "lassan elérjük a zsugorítás (downsizing) technológiai határait".
A Volkswagen, a Renault és a GM érdekeltsége, az Opel nem nyilatkozott a motorokra vonatkozó konkrét terveiről. Szakmai forrásokból azonban úgy tudni, hogy a GM 2019-es modellfrissítésében már megválik az 1,2 literes dízel motoroktól. A VW 1,4 literes háromhengeres dízel motorját négyhengeres 1,6 literes motorokkal váltja fel, a Renault pedig 10 százalékkal növeli annak az 1,6 literes dízelmotornak a lökettérfogatát, ami 2011-ben váltotta fel a modellpalettán az 1,9 literes motort.
Az Európai Unió egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásaival a motorok lökettérfogatának csökkentésével igyekeztek lépést tartani az autógyárak, turbófeltöltéssel pótolva a teljesítmény így bekövetkező csökkenését. A VW Golf kategóriájú kompakt osztályban így általánossá váltak az egy liternél kisebb lökettérfogatú három hengeres motorok, sőt, egyes Fiat modellek már kéthengeres motorral futnak.
Ezek a mini-motorok laboratóriumi körülmények között, tesztpadon, irreálisan kímélő feltételek mellett könnyedén tudták teljesíteni a károsanyag-kibocsátási paramétereket. Az autógyárak, a hatóságok és a környezetvédő szervezetek persze mind pontosan tudták, hogy valós használati feltételek mellett a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátás is jóval magasabb a teszteredményeknél, a diszkrepancia feloldása érdekében azonban nem tettek semmit.
Ezeknek az időknek azonban vége. A jövő évtől kezdődően az új autó modellek nitrogén-oxid kibocsátását már közúti körülmények között tesztelik majd és 2019-től már minden autónak meg kell felelnie a kibocsátási követelményeknek. Két évvel később pedig az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás megállapítására is bevezetik a majd valós használati körülményeket jobban modellező nemzetközi mérési szabványt.
Szakértők azon a véleményen vannak, hogy a szigorodó tesztek gyakorlatilag megszüntetik az 1,5 liter lökettérfogatnál kisebb dízel és 1,2 liternél kisebb benzinmotorok létjogosultságát. Más részről a nagyobb motorok megnehezítik majd a szén-dioxid-kibocsátás csökkentési célok elérését, ami viszont az elektromos és hibrid autók bevezetését teszi még égetőbb szükségszerűséggé.