Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"„Nehéz döntések a magyarországi családok számára, mivel a megélhetés költsége az egekbe szökött” címmel jelent meg egy riportfilm a kínai, de angol nyelven sugárzó CGTN-en.","shortLead":"„Nehéz döntések a magyarországi családok számára, mivel a megélhetés költsége az egekbe szökött” címmel jelent meg...","id":"20250415_kinai-allami-teve-kormany-kritika-megelhetesi-valsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525.jpg","index":0,"item":"3a95fc2d-7afd-4deb-8408-869cd36f553b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_kinai-allami-teve-kormany-kritika-megelhetesi-valsag","timestamp":"2025. április. 15. 09:50","title":"Egy kínai állami tévében hosszasan ecsetelték a magyar megélhetési válságot, és kritizálták a kormány lépéseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"190b99bd-3be9-4763-8b01-40374d397a55","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Az Orbán Viktort képviselő ügyvédi irodának, Novák Katalin egykori alapítványának, a macsóizmus hazai prófétájának és jachtkluboknak is milliós támogatások jutottak az állami tulajdonban lévő MVM Energetikai Zrt.-től – értesült a HVG.","shortLead":"Az Orbán Viktort képviselő ügyvédi irodának, Novák Katalin egykori alapítványának, a macsóizmus hazai prófétájának és...","id":"20250416_hvg-mvm-szerzodesek-ner-szponzoracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/190b99bd-3be9-4763-8b01-40374d397a55.jpg","index":0,"item":"737f18ab-8b57-4932-a7e2-ce77a0a13020","keywords":null,"link":"/360/20250416_hvg-mvm-szerzodesek-ner-szponzoracio","timestamp":"2025. április. 16. 09:30","title":"„Férfienergia-képzésekre” és „az erkölcsi alapok megszilárdítására” is költhetik az MVM-es közpénzmilliókat – és ez csak a jéghegy csúcsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"695c6075-0adf-45cc-9bd3-ab2ddf43eb41","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A szegénység furcsa méréseiről volt szó a Társadalomtudományi Kutatóközpont konferenciáján, de azt is bemutatták, hogy az osztrák és a szlovák határ környékén rengetegen kezdtek el nem Magyarországon adózni.","shortLead":"A szegénység furcsa méréseiről volt szó a Társadalomtudományi Kutatóközpont konferenciáján, de azt is bemutatták...","id":"20250415_szegenyseg-statisztika-ksh-konferencia-adozas-jovedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/695c6075-0adf-45cc-9bd3-ab2ddf43eb41.jpg","index":0,"item":"60697327-3144-4b83-a3c1-e5adb45e47b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_szegenyseg-statisztika-ksh-konferencia-adozas-jovedelem","timestamp":"2025. április. 15. 12:01","title":"Véletlenül került rengeteg magyar épp a szegénységi küszöb fölé, vagy mi történt a statisztikával?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da34177d-3e6c-4387-b383-3f3ce28390ef","c_author":"Tálas Andrea","category":"360","description":"A családi konfliktusok mindenhol szinte ugyanolyanok – erősíti meg Moa Herngren, aki szerint hiába ér véget a házasság, a család az család marad. A svéd szerzőnek A válás után megjelent Az anyós című kötete, és jön a családi dráma új darabja, Az örökség.","shortLead":"A családi konfliktusok mindenhol szinte ugyanolyanok – erősíti meg Moa Herngren, aki szerint hiába ér véget a házasság...","id":"20250414_hvg-moa-herngren-sved-iro-a-valas-az-anyos-az-orokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da34177d-3e6c-4387-b383-3f3ce28390ef.jpg","index":0,"item":"d5ccf60e-e6ad-42a4-8a20-e8dbd87e5c5e","keywords":null,"link":"/360/20250414_hvg-moa-herngren-sved-iro-a-valas-az-anyos-az-orokseg","timestamp":"2025. április. 14. 17:30","title":"Moa Herngren svéd író: Megpróbáltam a házasságom felbomlásának a legrosszabb végkifejletét elképzelni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"453b7e6f-92ed-414c-822a-b1fa7f454346","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hadházy tüntetéssorozatának hatodik köre ezúttal nem az Erzsébet hídon, hanem a Várban, a Karmelitánál kezdődik. A tüntetést élőben közvetítjük. ","shortLead":"Hadházy tüntetéssorozatának hatodik köre ezúttal nem az Erzsébet hídon, hanem a Várban, a Karmelitánál kezdődik...","id":"20250416_Hatodik-alkalommal-tuntetnek-a-gyulekezesi-jog-korlatozasa-ellen-a-Karmelitatol-az-Erzsebet-hidig-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/453b7e6f-92ed-414c-822a-b1fa7f454346.jpg","index":0,"item":"fc8a6124-8023-4d1c-9e64-975852433819","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Hatodik-alkalommal-tuntetnek-a-gyulekezesi-jog-korlatozasa-ellen-a-Karmelitatol-az-Erzsebet-hidig-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 16:50","title":"Hatodik alkalommal tüntetnek a gyülekezési jog korlátozása ellen, a Karmelitától az Erzsébet hídig – élő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7bc0455d-5225-45ee-8533-a42a66a12748","c_author":"Imre Réka - Siteri Nóra - Tóth Jakab","category":"itthon","description":"A Parlament előtt blokáddal, odabent kürttel tiltakozott a Momentum hétfőn az Alaptörvény tizenötödik módosítása ellen, amely a gyülekezési jogot is korlátozza. A demonstrálókat a Lánchídnál tartóztatta fel a rendőrség. Videó a mozgalmas hétfői napról.","shortLead":"A Parlament előtt blokáddal, odabent kürttel tiltakozott a Momentum hétfőn az Alaptörvény tizenötödik módosítása ellen...","id":"20250415_Momentum-tuntetes-gyulekezesi-jog-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7bc0455d-5225-45ee-8533-a42a66a12748.jpg","index":0,"item":"23607e09-e908-42d1-bb1e-da3f4a66e1d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Momentum-tuntetes-gyulekezesi-jog-video-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 08:52","title":"Egyenként vitték el a rendőrök a Parlamentnél tiltakozókat, majd Budán folytatódott az egymásnak feszülés – videó a Momentum tüntetéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4db96332-0853-4932-b8b6-bce6810797d1","c_author":"hvg.hu","category":"360","description":"A bableves, az uborkasaláta és a vegyes savanyúság elmaradhatatlan összetevője, környezetbarát tisztítószer és vízkőoldó is egyben – de fogyni lehet-e vele? Cikkek, posztok sora állítja, hogy igen, meggyőző, alapos szakvéleményt azonban annál nehezebb találni erről. Dietetikus segítségével cikkünkben minden felmerülő kérdésre válaszolunk.","shortLead":"A bableves, az uborkasaláta és a vegyes savanyúság elmaradhatatlan összetevője, környezetbarát tisztítószer és...","id":"20250416_ecet-fogyas-fogyokura-dieta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4db96332-0853-4932-b8b6-bce6810797d1.jpg","index":0,"item":"8d9f3a94-285c-48de-bf0d-2cf931e3b7e6","keywords":null,"link":"/360/20250416_ecet-fogyas-fogyokura-dieta","timestamp":"2025. április. 16. 05:31","title":"Tényleg fogyókúrás csodaszer az ecet? A dietetikus válaszol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"A jogászok legfontosabb szakmai fórumán elhangzott beszédekben több kritika is elhangzott a Kúriával szemben. Varga Zs. András, a Kúria elnöke előadás közben viharzott ki a teremből, majd csekkolt ki a balatonalmádi szállodából, hiába próbálták miniszterek is békíteni.","shortLead":"A jogászok legfontosabb szakmai fórumán elhangzott beszédekben több kritika is elhangzott a Kúriával szemben. Varga Zs...","id":"20250415_jogaszgyules-botrany-Varga-Zs-Andras-kirohan-Kuria-jogegyseg-kritika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d.jpg","index":0,"item":"b97688d6-832a-43ad-b082-ed886dbe9f34","keywords":null,"link":"/360/20250415_jogaszgyules-botrany-Varga-Zs-Andras-kirohan-Kuria-jogegyseg-kritika","timestamp":"2025. április. 15. 06:30","title":"Botrány a jogászgyűlésen: Varga Zs. András előadás közben hagyta ott a konferenciát és hazarendelte a kúriai bírókat is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
London és Hódmezővásárhely, két magyar dizájnfellegvár
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Milyen lesz 2030-ban egy versenyautó a világ leghíresebb hosszú távú autóversenyén a Le Mans-i 24-órás autóverseny? Két magyar srác is benevezett egy világméretű dizánjner kihívásra és nagyon komoly munkákat tettek le a zsűri elé.
A napokban számoltunk be az idei Michelin Challenge Design-ről, amelyet majdnem minden évben kiírnak. A feladat idén az volt, hogy tervezzenek kocsikat a leghíresebb 24-órás verseny számára. 2030-ban – vagyis alig 14 év múlva – milyen járművek versenyeznének egymással? Persze nagyon vadnak tűnnek az elképzelések, de hát ilyen dizájnversenyeknek mi más is lenne a feladata, mint az egyébként is elég látványos LMP1-es kategóriájú versenyautókat még futurisztikusabbra rajzolni.
Michelin
A verseny győzteseit itt lehet megnézni, mi a magyar résztvevőkkel foglalkozunk most inkább, ugyanis a hír megjelenése után megkerestek minket és mi szívesen bemutatjuk alkotásaikat. Az idei designchallengen két fiatal, Hajdú Norbert és Kiss Csaba vettek részt.
Hajdú Norbert, harminc éves és Londonban lakik. Nem mellékesen a legkevésbé amatőr, mert 3D-s forma tervezési diplomával bír, többek közt autóformatervezést is tanult a Coventry University-n. Amit a projektjéről elmondott, hogy 2-3 hónap alatt készült részben kezi rajz, kézi festés, rendering, valamint Photoshop színezéssel, természetes CAD-programok segítségével.
Az ötlete az Aurora Concept nevű projektjéhez az volt, hogy létrehozzon egy dinamikus, áramvonalas jövőbeli autót. Leginkább a katonai repülés és az ehhez kapcsolódó gépek befolyásolják a dizájnt, kombinálva egy kis földönkívüli valamint űrbéli esztétikai elemekkel. Az Aurora egy áramvonalas jövőbeli versenyautó, melynek célja, hogy összehozza a korábban említett elemeket és mindezt kombinálja egy erős Nissan DNS-el.
Hajdú Norbert
Az autó persze főleg a teljesítményre koncentrál, áramvonalas, sima, egyszerű, áramvonalas karosszériával. A gépben egy sugárhajtású turbina motor lenne, amelyet egy hűtő-légcsatorna és egy hőálló fal választ el a pilóta fülkétől. Négy állítható csűrőkormánnyal irányítható a kipufogó áramlás ezzel befolyásolható a légáramlás, illetve meghajtási irány és leszorító erő is.
Újabb érdekesség, hogy a tervező szerint miközben a turbina pörög, a szokásos meghajtáson kívül további energiát is termelne elektromosság formában, ez akkumulátort tölt, ez hajtja lényegében az autót. Ráadásul a kerékagyakban is külön elektromos motor van, ami pörgeti, és gyorsítja a fordulatokat, valamint elektromágnes segítségével fékeznek a kerekek, tehát a hagyományos fék rendszert fölöslegessé tenné.
Hajdú Norbert
A formáját tekintve az autó elején behatol, a légáramlás a pilóta fülkén körbe van csatornázva, és szintén be a turbina felé, majd tovább áramlik a karosszéria oldalára, körbe a kerékaknák, és a hátsó diffúzor felé. Az autó elején szintén van egy egyenes levegő csatorna, ami egyből és érintetlenül a hátsó diffúzor felé hajt, ugyanúgy eközben az akkumlátort is hűti, és a hátsó alsó szárny és csűrőkormányok felé vezet. A középső függőleges vezérsík, és függőleges a szárnyak segítik az autót stabilan tartani.
Az autó pilótafülkéje is modern technológiákkal van kifejlesztve. A ki-és be szállás úgy működik, mint egy vadászgépen. A fülketető előre bukik és a pilóta be tud ülni a vezérlethez. Belül a fülkében, szem elé vetitett (HUD) kijelzőket használ, ami fontos információkat ad a pilótának.
Hajdú Norbert
A másik magyar nevező Kiss Csaba, aki 28 éves és Hódmezővásárhelyen lakik és dolgozik, mint szabadúszó 3D-grafikus. Mint nekünk írta, sosem tanulta a formatervezést. Illusztrációkat, animációkat készít különböző termékekhez, valamint csomagolásokhoz, hirdetésekhez, web-re, nyomdai anyagokra vagy TV-be. Az ő autója nagyjából 100-120 munkaórát vett igénybe, de ez 4-5 hónapra oszlott szét. Azt mondja a Michelin Challenge Design-ról, valahogy mindig későn értesült róla, idén végre nem. Pont a kihívás miatt most rászánta az időt, hogy megmutassa mit tud.
Ő inkább egy hihető, konzervatív formavilágú autót képzelt el a 2030-as verseny győzteseként, hiszen csak 14 év telik el addig, és ismerve az FIA szabály változtatásait, nem tartja valószínűnek, hogy sok minden változna ennyi idő alatt.
Kiss Csaba
Ő az 56-os garázsból indulva, ahol már megengedett a kísérleti technológiák alkalmazása is nyerne versenyt. Ehhez a Quant autógyártót társította a Michelin-nel karöltve. A Quant idén mutatta be a NanoFlowcell technológiáját, ahol elektromos oldatot lehet tankolni az autóba és abból nyernék az elektromosságot a kerekenkénti villanymotorok. Így megmaradna a tankolás folyamata is a gyorstöltés vagy akku cserék helyett. A Michelin pedig egy aktív, két komponensű gumit készítene az autóhoz, amely segítségével hosszabbítani lehetne a gumik élettartamát. Ez annyiból állna, hogy 3 részre lenne osztva a gumi, ahol a két szélső rész lágy keverékű, míg a középső keményebb keverékű lehetne és sebességtől függően változna a gumi profilja, hogy éppen melyik érintkezik az aszfalttal.
Kiss Csaba
Fékezéskor, gyorsításkor, kanyarodáskor elsősorban a lágy rész emelkedne ki, hogy minél nagyobb lehessen a tapadás, míg az egyenesekben a középső, vékonyabb rész, hogy kisebb legyen a súrlódás, hogy feleslegesen ne kopjon a lágy keverék. Hasonlóan aktív része lehetne az autónak a mozgó légterelő elemek. Jelenleg néhány sorozatban engedélyezik az állítható hátsó szárnyat, de a flexibilis elemeket, ha jól tudom, minden sorozatban tiltják. Viszont ez véleménye szerint a jövőben változni fog, hiszen több utcai szuperautó is képes már lezárni akár a légbeömlőit nagyobb sebességnél, hogy javuljon az aerodinamikája. Ennek óriási hatása lehetne a teljesítményre és a fogyasztásra is.
Kiss Csaba
Az autó egyik fontos éke lenne, hogy több karosszéria elem is hajlított kijelzővel lenne ellátva, ahol mozgó hirdetéseket is lehetne megjeleníteni. Ezeket olyan helyekre rakta, ahol nem zavarnák a kilátásban a versenyzőt és a hátul jövőt sem vakítanák el vagy zavarnák össze az akár villódzó hirdetések. Ráadásul éjszaka egészen jól mutatna.
Európai elvbarátainak nagy része erős kifejezésekkel határolódik el az elnöktől. Semmi sem kínosabb a szuverenisták számára, mint hogy egy külföldi nagyhatalomtól függenek.