szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az idei motorkerékpáros szezonnak már igencsak vége, de hogyan érdemes tavaszig tárolni a kétkerekűt?

Motorok téli felkészítésének első és alapvető szabálya, hogy az üzemanyag tartályt teljesen tele kell tankolni. Ezzel elkerülhető a tank rozsdásodása és az, hogy a félig üres tankot belülről károsítsa a benzingőz, amely hosszabb távon állandóan eltömődő benzinszűrőhöz és eltömődő karburátorhoz vezethet.

Nagy kérdés, hogy kint vagy bent tudja tárolni valaki a motorját. A benti, akár fűtetlen, de fagymentes helyen sokkal jobb állapotban találja a gazdája tavasszal, de erre nincs mindenkinek lehetősége. Kint ponyva, sátor, vagy bármilyen fedett rész alatt érdemes tárolni.

Ponyvából pedig ajánlatosabb a jobb minőségűt keresni és úgy elhelyezni, hogy a levegő kicsit tudjon mozogni alatta, mert a páralecsapódás nem tesz jót a motornak. Vízhűtéses motorkerékpárok esetén, mindenképpen ellenőrizni kell a fagyállót, ha fűtetlen helyen tároljuk. „Meghálálja magát, ha a lánc tisztításával, lekezelésével a feszesség ellenőrzésével is foglalkozik valaki. A szükséges helyekre kis kenőanyagot is érdemes tenni” – mondja tanácsként a Moped 91 Kft. ügyvezető igazgatója, Csima Béla.

R.D.

Szintén nagyon fontos a téli tárolásnál az akkumulátor kérdése. Kinti tárolás esetén a legjobb megoldás az akkumulátor kiszerelése, ha ez nem lehetséges, akkor érdemes a motorkerékpárt időnként, nagyjából kéthetente beindítani. Az is jó megoldás, ha havonta feltölti valaki az akkumulátort csepptöltővel.

Lényeges, hogy ha fagyveszélyes helyen van a motor, akkor mindenképpen ki kell szerelni, mert a fagy, károsodást okozhat, emiatt tavasszal minden bizonnyal új akkut kell vásárolni. Amennyiben egy akkumulátor teljesen lemerül akkor kisebb probléma esetén már nem éri el a névleges kapacitását, de van egy rosszabb forgatókönyv is. Könnyen előfordulhat, hogy már egyáltalán nem veszik fel a töltést, azaz teljesen tönkre mennek. A riasztóval rendelkező motorok esetén javasolt a riasztó kikapcsolása.

Hasznos, néhány hetente kicsit odébb gurítani motort, mert úgy a tárolás ideje alatt nem csak egy helyen jelentkezik a terhelés az abroncson. Jobb megoldás, ha valaki egy bakot rak a motor alá, de speciális motoremelő állványok is kaphatók. Az olajszintet nem csak a motorblokkban, hanem a fékrendszerben, és kuplungban sem árt ellenőrizni.

További tanács, hogy érdemes rászánni egy utolsó tisztítást a téli álom előtt. A szépen letisztított kétkerekű-t érdemes még a szezon végén utoljára beindítani és megvárni, amíg eléri az üzemi hőmérsékletét. Akár egy kisebb kört is ajánlatos menni, mert a menetszél biztosan kiszárítja mindenhonnan az esetlegesen ott maradt vizet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!