Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul önvezető autók járnának benne.","shortLead":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul...","id":"20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8.jpg","index":0,"item":"6a858523-2544-42ac-b942-65d82d395116","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","timestamp":"2025. február. 17. 12:03","title":"17 km-es alagutat építhet Dubajban Elon Musk vállalata, amelyik csak nevében unalmas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d6c638c-25e6-4d16-8e99-91dc4e45b78e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ez a második szakasza annak a projektnek, amelynek keretein belül már felépült egy egymilliárd dolláros adatközpont Lengyelországban.","shortLead":"Ez a második szakasza annak a projektnek, amelynek keretein belül már felépült egy egymilliárd dolláros adatközpont...","id":"20250217_microsoft-lengyelorszag-befektetes-hadsereg-kiberbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d6c638c-25e6-4d16-8e99-91dc4e45b78e.jpg","index":0,"item":"71b17de7-44b9-4883-bdf1-73c6fbc0f458","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_microsoft-lengyelorszag-befektetes-hadsereg-kiberbiztonsag","timestamp":"2025. február. 17. 12:05","title":"Újabb 700 millió dollárt fektet be a Microsoft Lengyelországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A szállítmányokat Joe Biden állította le, Trump ismét engedélyezte.","shortLead":"A szállítmányokat Joe Biden állította le, Trump ismét engedélyezte.","id":"20250216_Ujra-nehezbombak-erkeztek-Izraelbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852.jpg","index":0,"item":"6900622c-384d-462f-b147-046e6c383b3d","keywords":null,"link":"/vilag/20250216_Ujra-nehezbombak-erkeztek-Izraelbe","timestamp":"2025. február. 16. 11:43","title":"Újra nehézbombák érkeztek Izraelbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"De szerinte még nem tartanak ott az egyeztetési folyamatok. ","shortLead":"De szerinte még nem tartanak ott az egyeztetési folyamatok. ","id":"20250217_Marco-Rubio-szerint-Ukrajna-es-Europa-is-resze-lesz-a-beketargyalasoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66.jpg","index":0,"item":"90244d91-a774-4946-89de-eaff5d734aa4","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Marco-Rubio-szerint-Ukrajna-es-Europa-is-resze-lesz-a-beketargyalasoknak","timestamp":"2025. február. 17. 05:40","title":"Marco Rubio szerint Ukrajna és Európa is része lesz a béketárgyalásoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c16ea71-f109-44b4-ad01-e39c3a05d3f7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A légitársaság összefoglalta, mire számíthat az, aki idén velük repülne. ","shortLead":"A légitársaság összefoglalta, mire számíthat az, aki idén velük repülne. ","id":"20250217_ryanair-uj-szabalyok-valtozasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c16ea71-f109-44b4-ad01-e39c3a05d3f7.jpg","index":0,"item":"ff4d70dc-b9a2-4084-8c17-1d9537760c42","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_ryanair-uj-szabalyok-valtozasok","timestamp":"2025. február. 17. 11:36","title":"Több változás is jön a Ryanairnél, ezekre érdemes figyelni az utazásnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Palóc André szóvivő szerint a Magyar által bemutatott terv nem egy gazdasági program volt, hanem „egy összefércelt valami, amit nyugodtan felírhatott volna egy WC-papírra is”.","shortLead":"Palóc André szóvivő szerint a Magyar által bemutatott terv nem egy gazdasági program volt, hanem „egy összefércelt...","id":"20250216_Nagy-Marton-miniszteriuma-magyar-peter-gazdasag-tisza-part-kongresszus-paloc-andre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"c65eaefd-90a6-4953-8949-0b5a1df2416d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250216_Nagy-Marton-miniszteriuma-magyar-peter-gazdasag-tisza-part-kongresszus-paloc-andre","timestamp":"2025. február. 16. 12:49","title":"Nagy Márton minisztériuma beszólt Magyar Péteréknek: Megijedtek attól, hogy már látszanak a fordulat jelei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5619f28-749e-4f59-823d-06e2a40b4225","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pár tucat ember gyűlt össze a Földalatti Bajza utcai megállójánál.","shortLead":"Pár tucat ember gyűlt össze a Földalatti Bajza utcai megállójánál.","id":"20250216_navalnij-evfordulo-megemlekezes-orosz-nagykovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5619f28-749e-4f59-823d-06e2a40b4225.jpg","index":0,"item":"23af8907-2ddb-40d5-9116-a468c50c9d0b","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_navalnij-evfordulo-megemlekezes-orosz-nagykovetseg","timestamp":"2025. február. 16. 18:16","title":"Budapesten, az orosz nagykövetség előtt emlékeztek meg Navalnij halálának első évfordulójáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81041192-66bd-45d9-96d6-4cca35ae286b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyik áldozatának egy taxisofőr sietett a segítségére. ","shortLead":"Egyik áldozatának egy taxisofőr sietett a segítségére. ","id":"20250217_rablas-tamadas-ecseri-ut-noi-aldozatok-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81041192-66bd-45d9-96d6-4cca35ae286b.jpg","index":0,"item":"36a7d12e-e43a-4344-86a2-451069dede14","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_rablas-tamadas-ecseri-ut-noi-aldozatok-vademeles","timestamp":"2025. február. 17. 09:32","title":"Éjszakai buszról leszálló nőket rabolt ki egy férfi, vádat emeltek ellene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyári vagy utángyártott? Százezreket spórolhatunk a helyes alkatrészválasztással
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Jelentősek az eltérések a különböző márkájú autóalkatrészek árai között, a választás nemcsak minőségi, de anyagi okokból sem elhanyagolható.
Ipariági tapasztalatok szerint egy átlagos autós öt év alatt több mint negyedmillió forintot, vagyis évi bő 50 ezer forintot is megtakaríthat a jó döntésekkel, ez a szám a drága kocsiknál könnyen milliós nagyságrendű lehet.
Csak a leggyakrabban cserélt alkatrészeket tekintve is több száz ezer forintot költhet öt év alatt a kocsijára az az autós, aki évi 15-20 ezer kilométert hajtja a járművet. A Bárdi Autó nemrég összesítette, hogy ez alatt az idő alatt mekkora kiadást jelentenek azok az alkatrészek – szűrők (levegő, olaj, pollen), fékbetét, féktárcsa, stabilizátor bekötő, lengéscsillapító, talpas gömbfej – amelyeknek cseréje a rendszeres karbantartás részét képezik egy átlagos magyar autó esetében. Figyelembe véve a magyar útviszonyokat és a csereperiódusokat, öt év alatt még ezekre az elkerülhetetlen, biztosan felmerülő kiadásokra is mintegy 150-420 ezer forint mehet el egy átlagos autó esetében.
AFP / Science Photo Library
A nagy különbség oka, hogy már a számításba vett egyes alkatrészek árában is jelentősek – akár két-háromszorosak – az eltérések. Nem mindegy, hogy a választás gyári darabra, esetleg utángyártott elemre esik, miközben nem lehet általánosságban kimondani: csak egyiket vagy másikat érdemes mindig preferálni. Van, amelyik autóalkatrésznél a gyári megoldás a kedvezőbb, és van, ahol pedig egyértelműen az utángyártott a jobb minőségű vagy ár-érték arányú.
A szakemberek szerint téves az az elképzelés, hogy a gyári alkatrész mindig drágább, de az sem állja meg a helyét, hogy jobb minőségű az utángyártottnál. Ennek logikus oka van: az egyes gyári alkatrészeknél is kiütközhetnek hibák az idő múlásával, amelyeket az utángyártott daraboknál gyorsan kiküszöbölhetnek. Mint ahogy az a helyzet is előállhat: gyári és utángyártott között nincs lényegi különbség, mert mindkét fajta ugyanazon gyártó terméke, eltérés csak a logóban, a csomagolásban – és az árban van.
Speciális helyzetekben inkább a praktikumot kell szem előtt tartani: vannak olyan alkatrészek, amelyek beszereléséhez egyéb elemek is szükségesek, és ezeket egyik-másik csomag pluszban is tartalmazhatja. De az esetek egy részében eleve felesleges a latolgatás: például a biztonsági övek esetében a gyári az egyetlen opció.
AFP / DPA / Frank May
A karbantartási költségek esetleges csökkentéséhez azt is tudni kell, hogy a fiatalabb autók akkor sem veszítik el a garanciájukat, ha nem gyári, hanem utángyártott alkatrészt szerelnek be. Az Európai Bizottság csoportmentességi rendelete értelmében a szakszervizeknek 2010 júniusa óta a hivatalos beszállítók termékeit is be kell szerelniük. Vagyis a garanciának nem feltétele a gyári alkatrész megvásárlása, legfeljebb a szerelést végző műhely auditálása lehet az.
Csábítóak lehetnek az aukciós weboldalak gyakran fél áron kínált termékei is, de fontos tudni: alkatrészt csak megbízható forrásból szabad beszerezni. Elég egy rossz szűrő, vagy egy anyagában gyengébb elem, és a pár ezer forintos spórolásnak tetemes kár lehet a vége. Éppen ezért kell óvatosnak lenni a bontókkal is.
Ezek általában használt termékeket árulnak, márpedig egy-egy ilyen darab aligha ér többet a korosodó autónak, mintha egy 80 éves ember egy 80 éves donor szívét kapná meg a szervátültetés után. Persze egy a biztonság szempontjából kevésbé lényeges beltéri kapcsoló még jó üzlet lehet, de bontott légzsákkal, féktárcsával a sofőr a saját és utasai életét is kockáztathatja.