szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az alábbi eset elég jól szemlélteti, milyen felemás elvek mentén működik a környezetvédelem szlogenje alatt zajló zöld rendszámozás is hazánkban.

Mostanában számos szép terv született az elektromos autók elterjesztésének támogatására, de úgy tűnik, az ördög ezúttal is a részletekben rejlik: az előre nem látható, nem egyszer bürokratikus akadályok miatt még a jól kigondolt programok is félrecsúszhatnak.

Renault

Legalábbis ezt állítja egy hazai, vállalkozó kedvű autókereskedő, Lendvai Róbert, aki még tavaly gondolt egy merészet, és itthon elsők között vágott bele elektromos autók kölcsönzésének üzletébe. Környezetbarát bérflottájába – BMW i3-asok mellett – vagy 30 Renault Twizy márkájú e-járgányt is csatasorba állított, azzal a számítással, hogy elektromos autó lévén, arra biztosan buknak majd a Budapest látványosságait mobilan bejárni akaró turisták.

Nem elég zöld ez a Twizy?

Mára több mint 20 ezer darabot adtak el a Renault által 2012-ben bemutatott járműből. A kevesebb mint féltonnás tömeggel mérlegelő Twizy az akkumulátoraival elvileg 90 kilométeres hatótávolságot biztosít.

18 lóerős villanymotorja van, a gép tényleg szög egyszerű, még szervója sincs, a két ülése egymás mögött található. Viszont a 80 km/órás tempót könnyedén eléri. Az ára használtan 1,5-2 millió körül van egy 4 éves példánynak, míg az újak ára közelít az ötmillióhoz.

De mit is ér a bűvös zöld rendszám? A hvg.hu részletes cikkben is foglalkozott a témával, hogy milyen, nem csak az ingyenes parkolás bűvöletét ígérő kevésbé látványos, ám annál sokkal számszerűsíthetőbb előnyöket kínál a zöld rendszámos regisztráció. Mert azon kívül, hogy a fővárosban bő egy éve lehet ingyen parkolni az összes kerület köztéri parkolójában, és Budapest mellett az országban egyre több város vezet be hasonló kedvezményt, az igazi nyereség, hogy ezek a járművek mentesülnek a regisztrációs adó alól, a vagyonszerzési illetéktől, a teljesítményadótól, a cégautóadótól is.

Nyilván mindezek az előnyök is motiválnak egy ilyen autós vállalkozás elindítására. A nálunk hivatalosan ugyan még nem forgalmazott Twizyben – amelyet „négykerekű triciklinek” is hívnak – a vezető mögé még egy utas is bepréselődhet, viszont teljesen emissziómentes, elektromos hajtású. Hatótávolsága mintegy 80 kilométer, ugyanúgy kell vezetni, mint bármilyen más e-autót, és otthon háztartási hálózatról néhány óra alatt feltankolható.

A kis plasztik-kasztnis töpörtyű tehát könnyen felveszi a városi közlekedés ritmusát, kellőképpen gyorsul, elmegy akár nyolcvannal is, s ami a városi turisták szemében nagy vonzerő: a zöld rendszám jóvoltából ingyen lehet vele parkolni.

Renault

A bökkenő viszont éppen itt van, hogy a hatóságok visszavonták az elsőre megadott zöld rendszámot, arra való hivatkozással, hogy „tévedés történt”, az e-parány nem felel meg a jogszabályban előírt feltételeknek. Az idevonatkozó passzusok szerint a Twizy nem minősül e-autónak. Az adó- és más közlekedési kedvezményekre jogosító zöld rendszám szempontjából csak a gépkocsi számít elektromobilnak, a motorkerékpár, vagy a „négykerekű tricikli” már nem – még akkor sem, ha hajtáslánca tisztán elektromos.

Mindez annak fényében még inkább különös, hogy a mindössze 20-30 kilométeres e-hatótávolságú hibrid-luxusterepjárók simán megkapják a zöld kedvezményeket. Némi remény azért akad, miszerint a többi érdekelttel előbb-utóbb kilobbizzák az abszurd jogszabály módosítását. Addig marad a macera a turistáknak elmagyarázni, hogy az egyik leginkább zöld, és kicsi Twizyvel nincs ingyen a parkolás.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!