szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A következő történet sajnálatos tanulságai mellett leginkább a számtalan kérdésről szól. Kiderül belőle, hogyan lehet a legnagyobb elővigyázatosság mellett is belesétálni többmilliós csapdákba a magyar használtautó-piacon és ha baj van, mennyire minimálisak a lehetőségeink, hogy ne irtózatos buktával kecmeregjünk ki belőle.

Az alábbi történeten keresztül, részletesen bele lehet pillantani egy problémáktól hemzsegő piac mindennapjaiba. Számtalan cikket lehet írni ugyanis általános tanácsokat osztva, hogyan kerülhetők el a tankcsapdák egy használt autó vásárlásakor, különösen ezen, a megtépázott magyar használtpiaci ugaron, de egy részletesen dokumentált esetnél kevés kézzelfoghatóbb lehetőség akad. Úgy döntöttük, megosztjuk egy kollégánk történetét, aki egy éve lakókocsiban élve kezdett új életet és vásározással, országokat járva próbál férjével boldogulni. A sztori szempontjából, bár ez hamar kiderül, kellően árnyalja, miért is volt extra súlyosbító körülmény belefutni egy ilyen esetbe.

A sztori egy 2011-es évjáratú, osztrák előéletű Mercedes Sprinter körül bonyolódik, vásárlásának, és rövid, de dicstelen utóéletének története. A vevők, bátran mondhatjuk, az átlagosnál elővigyázatosabb habitussal, átlagos piac- és típusismerettel, a szerencsefaktor minimalizálásával és mégis teljes összeomlással szembesültek. A teljes sztorit a mindenkilaci.hu-n lehet elolvasni, ízelítőként, mielőtt legyintene valaki, hogy az amatőrök, hogyan sétáltak be a bozótosba már megint, álljon itt egy részlet a vásárlás körülményeiről:

Az autókereskedéshez közeli hivatalos kecskeméti Mercedes szakszerviz vállalta is az autó átvizsgálását 25 ezer forintért. Hogy ez az átvizsgálás pontosan hogyan zajlott, nem tudjuk, ugyanis a vizsgálat idején nem lehettünk jelen, utána azonban kaptunk egy állapotfelmérő lapot, amelyből a következők derültek ki: Enyhe olajfolyást észleltek, amely valószínűsíthetően tömítéscserével orvosolható, illetve a kardántengely-felfüggesztő csapágyat hamarosan javítani kell.

Mivel korábban feltűnt nekünk, hogy a hátsó ajtón nincsen rajta a Sprinter felirat (ennek gyárilag rajta kellene lennie), ezért kértük, hogy mérjenek egy festékvastagságot is, ki is derült, hogy az ajtó újra lett festve, tehát valószínűleg valamikor sérülhetett. Ez utóbbi nem ütött nagyon szíven minket, hiszen mint említettem, a lényeg az volt, hogy a motor rendben legyen, márpedig a vizsgálat szerint a motor megfelelően üzemelt.

A kocsi szuperül ment… hazáig. Aztán egy-két napon belül az a bizonyos enyhe olajfolyás egyre jelentősebb mértékű lett, ezért férjem elvitte az autót a legközelebbi Mercedes szervizbe (nem a kecskemétibe), hogy a jelzett tömítéscserén minél előbb túl legyünk. Nem kellett sokat babrálnia a szerelőnek az autón, hogy kiderüljön, itt bizony nagyobb a baj, mint azt sejtettük. Kiderült, hogy a kocsiból nem folyik, hanem ömlik az olaj, és nem a tömítéseknél, hanem egy elnyalódott csapágynál.

mindenkilaci.hu

Hogy eddig ezt miért nem tapasztaltuk, és miért nem derült ez ki a korábbi vizsgálatnál? Nos azért, mert valaki az olajfolyást úgy próbálta meg eltüntetni, hogy egy felmosórongydarabot tömködött be az úgynevezett szimering mögé, ezzel fogva fel, és vezetve el másfelé a kifolyó olajat. És a rongydarab be is töltötte a neki szánt szerepet, egészen addig, amíg nem telítődött és ázott át teljesen az olajtól. Ha viszont a csapágy nem csak sérült, de el is forgott a tengely körül (amit neki nem szabadna megtennie), akkor már az egész motor sérülhetett. A motor felújítása vagy cseréje pedig körülbelül (…dobpergés…) másfél millió forintba fog kerülni.

Nos, a harc innen indul a kiszolgáltatott vevő számára igazán

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!