szerző:
hvg.hu

Az új Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer kapcsán sokan azt kezdték találgatni: vajon a személyautókat is mérni (és büntetni) fogja majd a rendszer? Felhívtuk a minisztériumot, hogy megkapjuk a hivatalos választ.

Kedd óta hivatalosan is üzemel az új közúti csodafegyver, a Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM), amely az ország 89 pontján (egész pontosan itt) figyeli az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát. A rendszert február óta tesztelik, a hivatalos közlemény szerint pedig az elsődleges feladata a túlsúlyos teherautók kiszűrése lesz. A mért adatok alapján büntetésre egyelőre még nem, figyelmeztetésre azonban már számíthatnak az "elkapott" teherautók üzembentartói.

Erre két dolog miatt van igazán szükség. Egyfelől a túlsúlyos teherautók jelentős mértékben rongálhatják az aszfaltot, másrészről pedig jóval balesetveszélyesebbek lehetnek, mint a "normálisan" megpakolt kocsik. Az eddigi, forgalomból való kiintéses ellenőrzés pedig nem volt túl hatékony, hiszen jóval kevesebb járművet lehetett így ellenőrizni, mint amennyi az adott szakaszon elhaladt.

©

Sok autósban azonban felmerült, hogy ha a mérések egyik oka a balesetmegelőzés, és a rendszer egyébként is megmér minden arra haladó járművet – legyen az egy személyautó, egy furgon vagy egy nyergesvontató – megmér, akkor túlsúly esetén logikusan azok mindegyikét meg is tudja büntetni. Márpedig a büntetési tételek még egy fuvarozó cégnek is magasak, nemhogy egy személyautósnak.

A téma kapcsán megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy megtudjuk, a teherautósokon kívül vajon a többi autót is büntetheti-e a rendszer túlsúly esetén.

A mérőpont az összes arra elhaladó járművet megméri, de bírsághatározatot csak később, és csak a teherautók üzembentartói kapnak

– tájékoztatta a hvg.hu-t a minisztérium. Vagyis a személyautókat nem fogja a rendszer büntetni, még akkor sem, ha egyébként az előírtnál nagyobb súlyt pakoltak bele. Ugyanakkor azt is hozzátették: "ez nem azt jelenti, hogy a személyautósoknak nem kell betartani az előírásokat, mert a hatóság emberei ugyanúgy dolgozni fognak az utakon, és ha szükségesnek látják, a személyautókat is megállítják majd.

"Azért sem bünteti a túlsúlyos személyautókat a rendszer, mert a teherautók nagyságrendekkel komolyabb kárt képesek okozni az útburkolatban is. Ráadásul ha túlpakolják, a teherautó menetdinamikája, stabilitása is jelentősen megváltozik, és egy több tíz tonnás gép esetében ezen életek is múlhatnak egy balesetnél" – tették hozzá.

©

A minisztériumtól azt is megkérdeztük, mi a helyzet a kisebb teher szállítására alkalmas járművekkel: furgonokkal, puttonyos autókkal. Mint elmondták, ezeket is méri a rendszer, de bírságot ezek a járművek sem kapnak.

Mint megtudtuk, az ország jelenlegi 89 mérőpontján már a hitelesítés zajlik, ezt minden bizonnyal néhány héten/hónapon belül befejezik. "A rendszer beindításától azt várjuk, hogy kevesebb lesz az utakon a baleset, illetve a súlyosságuk is csökkenni fog. Azzal pedig, hogy az útról lekerül a plusz teher, éves szinten több tízmilliárd forint takarítható meg" – tájékoztatott a minisztérium.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!