szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Talán nem közismert, hogy az új autók esetében jellemzően az adott típushoz a gumiabroncsot is egyedileg fejlesztik.

A gyárilag felszerelt (más néven OE) gumiabroncsok a legtöbb új autó esetében egyediek és az autógyártó által specifikált és az abroncsokat beszállító cég által ezekre a meghatározott paraméterekre fejlesztett abroncsokat jelent. A Goodyearnél egy ilyen abroncsfejlesztési szakasz az első rajzoktól a végleges gyártásig 2-3 évet is igénybe vehet.

Az autógyártók rendszerint több gumiabroncs-gyártónak is elküldik az általuk megfogalmazott követelményeket (pl.: jó irányíthatóság, alacsony zajszint vagy kiemelkedő stabilitás nagy sebességnél). Ezután egy mérnökökből álló csapat kidolgozza az első javaslatot. Amikor az autógyártó kiválasztja a járművéhez leginkább megfelelőnek tartott gumiabroncsot, kezdetét veszi a fejlesztési folyamat.

Nagyjából 18-24 hónapot vesz igénybe, hogy a konkrét követelmények alapján elkészüljön az optimális gumiabroncs. Jellemzően 200 teljesítménykritériumból választja ki az optimális gyári felszerelésű gumiabroncs követelményeit. Ez egyfajta kompromisszum, mert gyakran egymásnak ellentmondó teljesítményjellemző kiegyensúlyozását kell választani. A legjellemzőbb kritériumok:

Irányíthatóság: hogyan reagál egy gumiabroncs a kormányzásra, a kanyarodásra és/vagy a gyorsításra, mennyire támogatja a sportos autózást, a biztonságos közlekedést és az élvezetes vezetést.

Fékezés: a száraz és nedves úton való fékezés kritikus paraméternek tekinthető egy gumiabroncs teljesítményében, mert szorosan összefügg a biztonsággal.

Gördülési ellenállás: az útfelületen gördülő abroncs által a mozgással szemben kifejtett ellenállás. Minél kisebb a súrlódás, annál alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás.

Kényelem: az ütésekkel, az útfelület érdességével és az esetleges defektekkel szembeni tűrőképesség a kényelem miatt elsődleges.

Zaj: a gumiabroncs a járművek belső (vezető által érzékelt) és külső (a járművön kívül hallható) zajának egyik meghatározó tényezője.

Futófelület kopása: a gumiabroncs kopási sebessége hatással van a gumiabroncs tartósságára, és fontos, hogy a használat során a gumiabroncs teljes futófelülete egyenletesen kopjon.

A végtermék mintegy 200 – különböző terepen, környezetben és tesztpályán végzett – tesztvezetés, valamint csaknem 400 laboratóriumi vizsgálat, továbbá 300 000 különféle időjárási körülmények között megtett tesztkilométer eredménye.

Ha vége a teszteknek és megkapta a járműgyártó jóváhagyását, megkezdődhet az ipari gyártási fázis, amikor a konkrét autótípus számára legyártják a sorozatot. Ez az utolsó fázis további 2-6 hónapot vesz igénybe, majd a kész gumiabroncsokat felszerelik a megfelelő járművekre.

Az infografikát a Goodyear készítette.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!