szerző:
hvg.hu

A kitáblázás ellentmond a józan észnek, de ha nem tartja be a sofőr, több tízezer forintos bírságot kockáztat.

A KRESZ szabályaitól érthető módon következetességet vár az ember. A szabályok nemcsak a forgalom értelemszerű irányítására szolgálnak, de a betartásukkal jelentős mértékben csökken a baleset bekövetkezésének kockázata is. A Dívány azonban a napokban egy olyan kusza szabályozásra lett figyelmes, ami nemhogy csökkentené, de egyenesen növeli a baleset lehetőségét – feltéve, ha betartja őket az ember. Ha viszont nem, akkor könnyen repülhet a több tízezer forintos bírság.

Az anomália az M3-as autópálya Budapestre bevezető szakaszánál található. A jelentős forgalmat lebonyolító úton az M0-s csomópont után nem sokkal már tábla jelzi: az autópályán megszokott 130 km/h-s sebesség helyett csak 100 km/h-ra a megengedett legnagyobb sebesség.

Az M0-ás csomópont után lassítják a forgalmat, 100 km/h-ra. Ez még rendben van.
©

Mivel egy bevezető szakaszról van szó, ez teljesen természetes, a Szentmihályi úthoz érve azonban szó szerint veszélyessé válik a helyzet. Közvetlenül a felüljáró előtt ugyanis tábla jelzi, hogy véget ér az autópálya, alatta pedig rögtön ott van a Budapest-tábla is. Itt a rutinos autósok nagyjából 80 km/h-val közlekednek tovább – ami a KRESZ szerint súlyos hiba.

A táblán túli terület már lakott területnek számít, ahol a maximálisan megengedett legnagyobb sebesség 50 km/h-ra.
©

A 80 km/h-t jelző tábla ugyanis csak bő 100 méterrel előrébb található, így a lakott terület kezdete jelzéstől a következő tábláig 50 km/h-ra lenne a megengedett sebesség.

Csak egy bő 100 méterrel feljebb van tábla, ami már 80 km/h-s sebességet enged.
©

Vagyis az autósoknak az addigi sebesség felére,

100 km/h-ról 50 km/h-ra kellene lassítaniuk,

ami egy autópályáról érkező forgalom esetében igen veszélyes mutatvány.

Ezt szinte egyetlen autós sem teszi meg, ami viszont egy másik problémát vet fel: a két tábla közé simán elfér egy traffipax, ami az 50 helyett 80 km/h-val autózóknak körülbelül 45 ezer forintos csekket állítana ki – írja a Dívány.

A lap által megkérdezett KRESZ-szakértő szerint mindez azért is veszélyes, mert ha valaki így okoz balesetet, annak nagyon súlyos következményei lehetnek – hiszen nem tartotta be a KRESZ által előírt sebességet.

Ráadásul nem ez az egyetlen anomália az említett szakaszon. A 80 km/h-t megengedő tábla ugyanis csak a következő kereszteződésig, vagyis az újpesti felhajtóig érvényes, az ugyanis feloldja azt. Vagyis ettől a ponttól kezdve néhány száz méteren át, a következő, 70 km/h-t megengedő tábláig szintén 50 km/h-val kellene közlekedni – a KRESZ szerint.

Márpedig ilyen tempónál a lassítás komoly kockázatot hordoz magában, ha viszont nem teszi meg az autós, egy esetleges büntetést reszkíroz meg.

Ön tud hasonlóan furcsa kitáblázásról? Fotózza le és küldje el azt a HVG Autó rovatának Facebook-oldalán.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!