Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ad3dfcdd-8966-4dcb-98c8-ea54fb97db4b","c_author":"Németh András","category":"itthon","description":"Terített asztal és tapsoló tömeg várta Budapesten a hatalom módszerei ellen tiltakozó szerb egyetemisták csoportját, akik kerékpárral mennek egészen Strasbourgig.","shortLead":"Terített asztal és tapsoló tömeg várta Budapesten a hatalom módszerei ellen tiltakozó szerb egyetemisták csoportját...","id":"20250405_Budapestre-erkezett-a-demokraciat-kovetelo-szerb-kerekparos-menet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad3dfcdd-8966-4dcb-98c8-ea54fb97db4b.jpg","index":0,"item":"0ea824a8-5b5e-436a-8730-8b4676503c7b","keywords":null,"link":"/itthon/20250405_Budapestre-erkezett-a-demokraciat-kovetelo-szerb-kerekparos-menet-ebx","timestamp":"2025. április. 05. 18:01","title":"Győzni fogunk és folytatjuk a harcot - üdvrivalgás közepette érkezett Budapestre a szerb tüntetők kerékpáros menete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"008d17d3-bd8a-4e9f-b952-9edb42261fd4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az egyik érintettnek egy éven keresztül kellett pártfogói felügyelőhöz járnia.","shortLead":"Az egyik érintettnek egy éven keresztül kellett pártfogói felügyelőhöz járnia.","id":"20250407_karmelita-diaktuntetes-ugyeszi-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/008d17d3-bd8a-4e9f-b952-9edb42261fd4.jpg","index":0,"item":"4d136e7b-a5c8-4598-9b31-4b9fe8ce1254","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_karmelita-diaktuntetes-ugyeszi-felfuggesztes","timestamp":"2025. április. 07. 08:20","title":"Ügyészi felfüggesztést kaptak a Karmelita kordonját döntögető diákok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14bb21cf-2620-49ad-bb4f-4d2ceba89a2f","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Egy küszködő Red Bull-lal váltotta győzelemre a rajtelsőségét, maga mögé utasítva a papíron erősebb McLareneket, miközben a csapattársa csak a 12. lett. Lando Norris és Oscar Piastri a második és a harmadik helyért járó pontokat zsebelhette be. ","shortLead":"Egy küszködő Red Bull-lal váltotta győzelemre a rajtelsőségét, maga mögé utasítva a papíron erősebb McLareneket...","id":"20250406_forma-1-japan-nagydij-szuzuka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14bb21cf-2620-49ad-bb4f-4d2ceba89a2f.jpg","index":0,"item":"4b8ccfd2-890d-443b-966e-72067271e7a3","keywords":null,"link":"/sport/20250406_forma-1-japan-nagydij-szuzuka","timestamp":"2025. április. 06. 08:27","title":"Max Verstappen Szuzukában bebizonyította, mekkora bajnok ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt egy napban sehol nem találtak újabb száj- és körömfájás-esetet, de így is szükség van további szigorításra – jelentette be az agrárminiszter.","shortLead":"Az elmúlt egy napban sehol nem találtak újabb száj- és körömfájás-esetet, de így is szükség van további szigorításra...","id":"20250405_szaj-koromfajas-jarvany-nagy-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6.jpg","index":0,"item":"694958bf-fdcd-4466-ab1e-196dfccdd2af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250405_szaj-koromfajas-jarvany-nagy-istvan","timestamp":"2025. április. 05. 17:13","title":"Újabb lépésekről döntöttek a száj- és körömfájás járvány miatt, a rendőrség segítségét kérik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49afd00f-a49b-4212-b9e8-cf6f20d5a3b1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rossz idők járnak a világ szupergazdagjaira, és az OTP-vezér sem járt jól az elmúlt napokban.","shortLead":"Rossz idők járnak a világ szupergazdagjaira, és az OTP-vezér sem járt jól az elmúlt napokban.","id":"20250405_Csanyi-Sandor-vamhaboru-banki-arstop-vagyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49afd00f-a49b-4212-b9e8-cf6f20d5a3b1.jpg","index":0,"item":"97aff230-7f4c-497f-ac29-d728b06e8a81","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250405_Csanyi-Sandor-vamhaboru-banki-arstop-vagyon","timestamp":"2025. április. 05. 17:50","title":"Két nap alatt 223 millió forintot bukott Csányi Sándor a vámháború és a banki árstop lebegtetése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f3a9ab1-d138-4ec1-91e6-0a7bccbb6359","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína lenyomná a NASA-t és a Lockheed Martin a saját Concorde-utód fejlesztésével. A Comac C949-es repülőgépe a vállalat ígérete szerint 11 ezer km-es hatótávolsággal rendelkezik majd.","shortLead":"Kína lenyomná a NASA-t és a Lockheed Martin a saját Concorde-utód fejlesztésével. A Comac C949-es repülőgépe a vállalat...","id":"20250406_kina-comac-c949-repulogep-hangsebesseg-concorde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f3a9ab1-d138-4ec1-91e6-0a7bccbb6359.jpg","index":0,"item":"61e81e21-6c24-4dc8-8318-9a4c5bfe0c8d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250406_kina-comac-c949-repulogep-hangsebesseg-concorde","timestamp":"2025. április. 06. 16:03","title":"Kína felforgatná a repülést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c746d7b4-f298-4afc-bb09-2bfb71bebee6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Pedig Oroszország azon kevés ország közé tartozik, amelyet Trump nem sújtott pluszvámokkal.","shortLead":"Pedig Oroszország azon kevés ország közé tartozik, amelyet Trump nem sújtott pluszvámokkal.","id":"20250407_Trump-vamok-Oroszorszag-olaj-areses-Ural-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c746d7b4-f298-4afc-bb09-2bfb71bebee6.jpg","index":0,"item":"c707fb3d-58b7-4766-85fa-4447d2888f33","keywords":null,"link":"/kkv/20250407_Trump-vamok-Oroszorszag-olaj-areses-Ural-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 14:47","title":"Drasztikusan zuhan az orosz olaj ára is, a Kreml „nagyon szoros figyelemmel” követi az eseményeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad27d0b3-6efd-426a-a23e-5c6f100d9e07","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tervek szerint április 9-én, szerdán indul útnak az Amazon műholdas szolgáltatásának első 27 szatellitje, amelyeken keresztül internetezhetnek majd az ügyfelek.","shortLead":"A tervek szerint április 9-én, szerdán indul útnak az Amazon műholdas szolgáltatásának első 27 szatellitje, amelyeken...","id":"20250405_amazon-muholdas-internet-project-kuiper","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad27d0b3-6efd-426a-a23e-5c6f100d9e07.jpg","index":0,"item":"a9997031-155c-4c0f-8f40-33696e1d5f83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250405_amazon-muholdas-internet-project-kuiper","timestamp":"2025. április. 05. 20:03","title":"Éles verseny: útnak indítja az Amazon az 3200 darabos műholdflotta első szatellitjeit, internetezni lehet majd rajtuk keresztül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre több a hazai bringás, de sajnos vezetik az eu-s halálos baleseti statisztikát
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Sokat javult a kerékpárosok helyzete az utakon, ám az uniós baleseti statisztikák szerint, aki Magyarországon bringázik az átlaghoz képest rosszabb helyzetben van.
Magyarországon halnak meg a legtöbben kerékpározás közben: az egymillió főre jutó kerékpáros halálos áldozatok száma nálunk a legmagasabb, Románia és Litvánia is mögöttünk van.
A halálos baleseti statisztikákban a kerékpárosbalesetek aránya a többi közlekedőhöz képest Magyarországon 16 százalék, miközben az EU-átlag 8 százalék, csak Hollandia előz minket 24 százalékkal – azért egyébként, mert ott sokkal többen bicikliznek, mint nálunk - írja a statisztikát feldolgozó és esetleges megoldást kereső cikkében a 444.hu.
Másfelől, függetlenül attól, hogy okozói-e egy balesetnek – a védtelen kerékpárosok inkább pórul járnak, mint más közlekedők: a KSH által összegereblyézett hazai adatokból az látszik, hogy míg a biciklisek a halálos áldozatok 13 százalékát adják, csak 9 százalékban okozói ezeknek a baleseteknek.
A kerékpárosokat érintő balesetek nagyobb része Magyarországon a nyílt úton történik, és csak 24 százalékuk valamilyen kereszteződésben. Leginkább a rossz helyzetfelismerés okozza a baleseteket, azaz, amikor a közlekedők nem jól mérik fel a távolságokat, egymás sebességét, manővereit. Felmérések igazolják azt is, hogy a magyar autóvezetők szubjektíve nem is érzik járműnek, egyenrangú közlekedőnek a kerékpárost. Sok autós azt hiszi, hogy 30-40 cm is bőven elég kikerülni egy kerékpárost, de ez tévedés. A kerékpárosok nyomtartása ugyanis még nagyobb tempónál sem egyenes, mozgásterük pedig gyorsuláskor vagy épp emelkedőn megnő, a kilengések 25-50 cm-esek lehetnek.
Fazekas István
A másik, ami megnehezíthette a kerékpárosokat előző autósok életét, hogy egyre szélesebbek az személyautók, miközben az utak űrszelvénye (szélessége) nem változott. A gyakorlatban a biztonságos oldaltávolság azt jelentené, hogy a kerékpárosokat a forgalmi sávból való kitéréssel, tehát a felezővonal átlépésével lehetne csak előzni. (Ugyanakkor az autók ott is nőnek, ahol a statisztikák javultak - a szerk.)
A hazai KRESZ-ben egyébiránt az alábbi kitétel szerepel: „az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani”. Az, hogy mi a megfelelő oldaltávolság nincs pontosítva. Ezért nem ördögtől való gondolat - írja a 444.hu cikke - ,hogy Magyarországon is kötelezővé tegyék, hogy a kerékpárosok előzésekor a járműveknek legalább 1, de inkább 1,5 méteres oldaltávolságot kellene tartania.
Ennek ellenére, balesetet követően a bírósági gyakorlat figyelembe veszi, hogy betartott-e az autós egyméteres oldaltávolságot a balesetet megelőzően. Ha nem, megállapítják a felelősségét, bár mint láttuk, nem előírás az egyméteres oldaltávolság. Tehát a gyakorlatban ma is büntetnek érte: igaz nem megelőző szándékkal teszik, hanem utólag, a bírósági szakaszban.