szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A rendszerváltás előtt bő másfél évtizeddel az amerikai piacon is megjelent az Ikarus, amelynek 286-os modellje sokáig szelte az amerikai utakat.

Ma már nehéz elképzelni, de a rendszerváltás előtti időkben meglehetősen ritkán lehetett a keleti blokk országaiban nyugati autót látni az utakon – és ugyanez igaz fordítva is. Kivételek ugyanakkor voltak, a keleti blokkból például Skodák és Ladák is kerültek Észak-Amerikába, sőt, még az Egyesült Államokba is. Mégsem ezek keltették a legnagyobb feltűnést az utakon.

A valaha sokkal szebb napokat látott magyar buszgyártásnak sikerült elérnie, hogy az Egyesült Államokba is kerüljön az általunk gyártott Ikarusból. Ez volt a legendás Ikarus 286, amit Crown-Ikarus 286 és Orion III néven is ismert volt.

Az 1970-es évek közepére komoly buszhiánnyal küzdöttek az amerikai vállalatok, amit bár a kisebb gyártók megpróbáltak enyhíteni, de nem tudtak olyan modern buszokat előállítani, mint akkoriban az Ikarus. Ennek köszönhetően indult útjára a Crown–Ikarus-partnerség, amelynek végeredménye a 286-os busz lett.

Ikarus

A járműből készült 16,7 és 18,2 méter hosszú változat is, két- és háromajtós változatban. A busz összesen 160 utas szállítására volt alkalmas. A karosszériát a magyar üzemben készítették el, Los Angelesben pedig a motorokat, a váltókat és egyéb berendezéseket tették bele. A 286-osok motorja 290 és 350 lóerő között teljesített.

Az Autoweek beszámolója szerint valamivel több mint 200 darabot értékesített az Ikarus a 286-osból Amerikában, így jutott belőle többek között Portlandbe, San Jose-ba, Honoluluba, Jacksonville-be, Oaklandbe, Albanybe, Milwaukee-be, Houstonba és Louisville-be is. A legnagyobb flottája Portlandnek volt, ott 87 darab Ikarus 286-os futott az utakon.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!