szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kanadai törvények szerint az autósoknak 1 méteres oldaltávolságot tartva kellene elhaladni a kerékpárosok mellett, ezt azonban nem mindenki teszi meg, ami sokszor balesetet eredményez. A torontói bringások ezért egy hatékony megoldással álltak elő.

A kerékárosok és az autósok között az egyik leggyakoribb konfliktust az jelenti, hogy az autósok nem tartanak kellő oldaltávolságot a kerékpárosoktól a mellettük való elhaladáskor. Ez több szempontból is komoly probléma, hiszen a bicikliseknél gyakran előfordul, hogy hirtelen kell irányt változtatniuk – például, ha valaki úgy akar kiszállni egy parkoló autóból, hogy nem néz bele a visszapillantóba.

A helyzeten nem segít, hogy a hazai KRESZ nem fogalmaz egyértelműen, mekkora oldaltávolságot kellene tartani az elhaladáskor, csupán annyit ír, hogy legyen meg a „megfelelő oldaltávolság”. Éppen ezért a hazai kerékpáros szakemberek korábban már javasolták, legyen egy pontos meghatározás, amit az autósoknak figyeleme kell venniük, ha kikerülik a bringást. Ez a tervek szerint úgy szólna, hogy lakott területen belül minimum 1, lakott területen kívül minimum 1,5 métert kellen tartani.

Kerékpárosklub

A kerékpározókhoz túl közel haladó autósok azonban nemcsak Magyarországon jelentenek problémát, Torontóban sem sokkal jobb a helyzet – pedig a helyi törvény szerint 1 méteres oldaltávolságot kellene tartaniuk az autósoknak. Ott azonban egy speciális megoldást eszeltek ki a bringások, amivel biztonságosabb lehet számukra a kerekezés.

A blogTO beszámolója szerint a kerékpárosok között van, aki egy szivacs nudlit (a medencékben is használatos szivacs-csövet) erősítenek fel a bringa csomagtartójára, amely oldalra kilógva ad jelzést az autósoknak, mekkora oldaltávolságot kellene tartaniuk.

Az ötlet egyébként nem új, 2016-ban már felbukkant egyszer a megoldás, alkalmazni viszont eddig nem alkalmazták túl sokan.

A beszámoló szerint több kerékpáros is arról számolt be, hogy sokkal biztonságosabb lett számára a közlekedés, amióta szivacsot erősített a kerékpárra. Hazánkban viszont minden bizonnyal hamar elvérezne egy ilyen kezdeményezés.

A KRESZ 54. §-ának 7/e pontja szerint tilos

kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani.

Emellett egyéb más ok miatt is kérdés, mennyire lenne praktikus a megoldás, hiszen ha nemcsak az úton, de a járda mellett kialakított, kétirányú kerékpárúton is hajtani kell, a kerékpárosok minden valószínűség szerint nem férnének el egymás mellett.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!