szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lassanként, annyira a szériafelszereltség része az esőérzékelős ablaktörő az autókban, mint mondjuk a klíma. Szintén közös bennük, hogy bár csak kényelmi extrának tűnnek, valójában fontos szerepük van a biztonságos közlekedésben.

Több mint száz éve már, hogy megjelent az ablaktörlő a járműveken, ma teljességgel elképzelhetetlen nélküle a közlekedés. Jellemzően manapság is kézzel kell működtetni a lapátokat, de az újabb típusokban ezek is automatizálódtak.

Az első automata rendszerek még azon az elven működtek, hogy a nedves szélvédő kisebb ellenállásúvá válik a felületén, ezért egy speciális áramkörön keresztül meg tudták állapítani, mikor vizes a szélvédő. Mára az ilyen ellenállásos érézékelőket felváltották a LED-es érzékelőket használó egységek, amelyeknél a szélvédőn lévő infravörös fénykibocsátó dióda és a központi fotódióda alkot "esőérzékeny” párost.

A LED-ek által kibocsátott fényt a szélvédő visszatükrözi a fényérzékelőre. Ha az üveg száraz, a legtöbb fény visszaverődik az érzékelőbe, ha vízcseppek vannak a szélvédőn, a fény különböző irányokba tükrözik és kevesebb fény jut vissza az érzékelőbe. A vezérlőegység ennek megfelelően már meg tudja határozni, milyen időközönként töröljön a lapát.

Az érzékelő elektronika ugyanezt visszafelé is tudja: ha az érzékelőre visszavert fény mennyisége egyre növekszik, a szoftver leállítja az ablaktörlőket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!