szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem csak az építőiparban szálltak el az árak.

A saját autó iránti fokozódó igényt mutatja, hogy a használtauto.hu felületén indított keresések száma 45 százalékkal nőtt az idei első félév során a tavalyi azonos időszaki adatokhoz képest, amit a tulajdonosváltások - a félév során 5,7 százalékkal - emelkedő száma is visszaigazolt. Mindez jelentős mértékben meglátszik az árakon is.  

Idén év elején 25, majd az első negyedévben 32 százalékos áremelkedés történt az előző év azonos időszakához képest, a második negyedév végére pedig már a tavalyinál 49,9 százalékkal magasabb, 3,8 millió forintos átlagár látható a portál hirdetéseinél - írja az oldal a saját statisztikái alapján. (A drágulás természetesen nem minden használt gépkocsinál ér el ilyen mértéket, az átlagot felfelé viszi rendszerében évek óta megtalálható teljesen új, akár szalonautók magasabb ára is.) A legolcsóbb kategória iránti fokozott érdeklődés miatt pedig számos jármű fel sem kerül a hirdetési oldalra, mert azok sok esetben már az ismeretségi körben gazdára találnak.

Az új autók - akár a chiphiányra is visszavezethető - árnövekedése és hosszabb szállítási ideje, a forint árfolyama, a drágább import és a növekvő kereslet a használt autók piacán is drágulást okozott - mondta Katona Mátyás, a használtautó.hu szakértője. A vevők számára a legizgalmasabb kérdés, hogy az autópiacon meddig tart a drágulás. „Rövid távon stagnálásra számítunk az árakban, hiszen egy masszív emelkedésen vagyunk túl, illetve a tavalyi második félév is hozott némi stabilitást. Hosszú távon azonban a szerényebb környezeti terhelésű, ám magasabb vételárú autók előtérbe kerülése a használt autók piacán további árfelhajtó hatást eredményezhet” – tette hozzá Katona Mátyás.

Ami konkrétumokat illeti a választásnál, míg az új autók piacán meghatározó a szabadidő-autók előretörése, a használt autók közül azonban inkább a megfizethetőbb, kisebb vagy kompakt modellek a legnépszerűbbek. A kereséseknél persze mindig tetten érhető az álmodozás: az Audi A4, A6 széria és a BMW 3-as sorozat továbbra is a kedvencei között szerepel, de az importált modelleknél látványos a józanodás. Míg az előző évtizedben domináltak a prémium modellek, most az Opel Astra, a Ford Focus és a Volkswagen Golf áll a dobogón. Az import ugyanakkor egyre kevésbé meghatározó, az országzárások és a kedvezőtlenebb euróárfolyam miatt a behozott használt autók száma a tavalyi, eleve csökkent mennyiségtől is elmaradt az idei év első felében. A hazai tulajdonosváltásoknál logikusan a legnagyobb példányszámban futó modellek állnak az élen, a dobogón az Opel Astra, Suzuki Swift, Ford Focus sorrend látható.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!