szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Márciusban is folytatódott a forgalomba helyezett új autók számának csökkenése az EU-ban, elsősorban a beszállítói láncok fennakadásai miatt – közölte szerdán az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a brüsszeli ACEA.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Márciusban 844 ezer, az egy évvel korábbinál 20,5 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban. Oroszország ukrajnai inváziója tovább súlyosbította az ellátási láncok folyamatos zavarait, amelyek személygépkocsi-gyártást sújtják. Ennek következtében a régió legtöbb országában két számjegyű visszaesést regisztráltak a forgalomba helyezett új autók számában. (Érdemes megemlíteni, hogy az utolsó, még a Covid, a félvezetőhiány és a háborút megelőző, 2019-es márciusi eladások az unióban – az időközben kilépett britek nélkül is – meghaladták az 1,3 millió darabot.)

2022 márciusában Spanyolországban 30,2 százalékkal, Olaszországban 29,7 százalékkal, Franciaországban 19,5 százalékkal, és Németországban 17,5 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint egy éve. Az első negyedévben az új személygépkocsik regisztrációja 12,3 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, összesen 2,245 millió új személygépkocsit helyeztek forgalomba.

Több mint 13 ezer Trabant és Wartburg fut még a magyar utakon

Négy év alatt egy teljes esztendővel öregedett a Magyarországon forgalomban lévő személygépkocsik átlagéletkora, elérve a 15 évet. Egy régi NDK-s autóval, vagy igazán öregnek számító Moszkviccsal sem rendkívüli összefutni az utakon - derül ki a HVG legfrissebb számából.

A visszaesés szinte minden nagyobb autógyártó esetében látványos csökkenést okozott. A Stellantis konszern értékesítése márciusban 30,3 százalékkal (az Egyesült Királysággal együtt), a Volkswagen-csoporté 25 százalékkal, a Renault-csoporté 12,5 százalékkal csökkent.

Magyarországon márciusban 11,1 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba az ACEA adatai szerint, 10,3 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 12,4 ezernél, az első negyedévben pedig 28,7 ezret, 10,9 százalékkal kevesebbet a 2021 első negyedévi 32,2 ezernél.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!