Az „útlevél” célja, hogy valósabb képet lehessen kapni egy-egy termék tényleges környezeti hatásairól.
hvg.hu
A több mint 150 iparági szereplőt tömörítő Global Battery Alliance (GBA) elindított egy új kezdeményezést, amelynek célja, hogy jobban nyomon követhető legyen egy akkumulátor életútja a bányászattól az újrahasznosításig.
Az akkumulátor-útlevél egy olyan digitális dokumentumról, amely az alkatrész életciklusára vonatkozó összes információt tartalmazza. Ilyen a gyártáshoz felhasznált anyagok eredete, a kémiai összetétel és a fenntarthatósági jellemzők. Ezeket a feltüntetett adatokat szabványosítva kell megadni, hogy harmadik fél is ellenőrizni tudja őket.
Az útlevél használata 2026-tól kötelező lenne az Európai Unióban, és a jövőben csak azok az akkumulátorcsomagok kaphatnák meg a szervezet garanciapecsétjét, amelyek megfelelnek a GBA minden minőségi követelményének.
Egy Audiba beépített akkumulátor esetében például a következőképp néz ki egy ilyen útlevél tartalma: az eszköz 100 kWh kapacitású, és mint az adtattáblán látszik, 11 kilogramm kobalt és 68 kilogramm lítium felhasználásával készült. A tömege 580 kilogramm és 180 darab cella van benne. Ezeket a cellákat a CATL készítette Kínában, az akkupakkot pedig az Audinál szerelték össze Németországban.
Az útlevél részletesebb adatokkal is rendelkezik: a kobalt részben kínai újrahaszonsítójából származik (30%), a többi pedig a Kongói Demokratikus Köztársaságból. Az adatok között – bár nem nyilvános módon – elvileg az is szerepel majd, hogy kapcsolatba hozható-e gyerekmunkával bármely cég, amely az akkumulátor életútjában szerepel.
Minden akkumulátor egy hasonló útlevelet kapna.
GBA
A kezdeményezés alapvetően az átláthatóságról szól, hogy azok, akik meggyőződésből vásárolnának elektromos autót, felelősebb döntést tudjanak hozni annak tudatában, hogy a termék mennyire fenntartható, illetve etikus módon készült.
Sűrű ősszel számol az a politikai agenda, amely Magyar Péter szerint a Karmelitából jutott el hozzá, és bár Kocsis Máté és a kormány is cáfolta, van benne valós dátum. Bár az október 23-i Békemenetről Csizmadia László főszervező nem tud, a HVG-nek nem is zárta ki, hogy lesz. A szeptember 21-i Harcosok Klubja-összejövetel lehet igaz, de a helyszín, a Budapest Aréna nem adhat felvilágosítást.