Bukják a kedvezményeket a zöld rendszámos autók? Lázár minisztériuma szerint „társadalmi elvárás” a felülvizsgálat

Alig néhány héttel ezelőtt még azt közölték, nincs napirenden ez a kérdés.

  • hvg.hu hvg.hu
Bukják a kedvezményeket a zöld rendszámos autók? Lázár minisztériuma szerint „társadalmi elvárás” a felülvizsgálat

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) célja a zöld rendszámokhoz kapcsolódó kedvezmények felülvizsgálata – közölte a tárca a Pénzcentrum oldallal. Az ÉKM szerint a "társadalmi elvárásoknak" megfelelve fontolóra veszik a plug-in hibrid autók kedvezményeinek megvonását.

A mostani válasz annyiban mindenképpen változás, hogy alig másfél hónapja még azt közölték, nincs napirenden ez a kérdés. Ha végül szigorítanak, akkor akár 38 ezer autós is elveszítheti a zöld rendszámot, vele együtt az ingyenes parkolási lehetőséget, illetve az adókedvezményeket.

A szigorítás mögötti fő érv, hogy a tisztán elektromos meghajtású gépkocsik közlekedésének környezetvédelmi tulajdonságai messze előnyösebbek más, részben elektromos hajtású, de belsőégésű motorral is működő járművek környezetvédelmi tulajdonságainál.

A tervek szerint nem azonnal cserélnék le az érintettek rendszámait, hanem legkésőbb a következő műszaki vizsgán – így az ingyenes parkolás valameddig még megmaradhat a kedvezmények között, legalábbis a parkolóőrök vélhetően nem fogják egyesével vizsgálni a zöld rendszámos autók típusait. A Pénzcentrum cikke szerint az úgynevezett hatótávnövelővel (azaz range extenderrel, egy kisebb motorral, amely nem hajt, csak áramot fejleszt az akkuba) ellátott villanyautókat is bevonnák abba körbe, amely elveszti jogosultságait.

A jogosultságok elvételével kapcsolatban Marsi Norbert, a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület azt mondta "költségvetési oldalról" nem indokolt a lépés, mert a konnektorról tölthető hibridek részaránya igen csekély a magyar autóállományban. Ráadásul egy kalap alá venni az összes konnektorról tölthető hibridet nem is szabadna, hiszen számos olyan új generációs modell elérhető már, melyek 50, de akár 90 kilométeres tisztán elektromos üzemmóddal is rendelkeznek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.