A világ új elektromos autóinak háromnegyede Kínában található
A nyugati vámok egyelőre nem számítanak sokat.
HVG
Kína dominanciája az elektromos járművek (EV) globális piacán tovább erősödött, hiszen az ország októberben elérte a 76 százalékos részesedést a világ eladásaiból. Ez az erős hazai keresletnek és a folyamatos kormányzati támogatásnak köszönhető, bár a nyugati piacokon egyre szigorodó vámok és szabályozások akadályokat gördítenek az export elé. A China Passenger Car Association (CPCA) adatai szerint 2024 első tíz hónapjában Kína 14,1 millió elektromos autót értékesített, amelyek 69%-át belföldön adták el, és az export is tovább növekedett, különösen Oroszország irányába.
Itt van a mifelénk is egyre jobban ismert BYD központja is.
A nyugati piacokon a kínai elektromos járművek nehéz helyzetbe kerültek. Az Egyesült Államok drasztikusan megemelte a kínai autókra kivetett vámokat, míg az Európai Unió szintén a tarifák növelését fontolgatja. Ennek következtében a kínai gyártók az alternatív piacokra, például Oroszországra összpontosítanak, ahol az export az elmúlt két évben 109%-kal nőtt. Kína ezzel párhuzamosan jelentős támogatásokat nyújt a hazai vásárlóknak, hogy fenntartsa az EV-k iránti keresletet: például 20 000 jüanos (1 millió forint) kedvezményt biztosít azoknak, akik hagyományos autóikat elektromos modellekre cserélik.
Cunamiként zúdítja a kormány a támogatásokról szóló bejelentéseket az emberekre a Pride miatti blamázs óta, hátha ezzel szavazókat nyer vissza. Pedig ezek a támogatások valójában azt mutatják, hogy az állam továbbra is igyekszik kivonulni a szociálpolitikából, és az egyénre próbál hárítani minden felelősséget – mondja Kramarics Szandra, a HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont kutatója.