Infiniti FX 2012 teszt: V8 mindörökké
Jó hír a vásárlóknak, hogy a 2012-es modellek a 2011-es választék tagjaival megegyező áron kaphatók: az FX37 GT...
Áttervezték a kocsi orrát, új színeket és látványos könnyűfém keréktárcsákat kapott, így megjelenése még az elődnél is hatásosabb – a kocsit vásárlók többsége a dizájn miatt dönt az FX mellett, az ár és a felszereltség csak ezután következik. Mind a dizájn, mind az ár és mind a felszereltség pazar egy 2012-es FX esetében.
A leendő FX-tulajdonosok immár a legújabb irídium-kék színben (dízel tesztautónk ilyen volt) is rendelhetik autójukat. Ez a szín – amely az Infiniti legújabb öngyógyító fényezésével készül – kizárólag az FX modellhez rendelhető. Az FX modellek másik új színe a grafitszürke. A teszten meghajtott 390 lovas V8-as motorral szerelt masinát feketének véltük, de amikor az út végén elégedetten megsimogattuk széles vállát, akkor láttuk, hogy a fekete bizony csillogó szemcsés mély lila szín.
Az FX37 GT (16 174 900 forint) hajtásáról 320 lóerős, 3,7 literes V6-os motor gondoskodik – ilyent nem kaptunk tesztre. A belépő modellnek számító FX30d ugyanolyan fényűző, de kevesebbet fogyaszt, mivel 238 lóerős, 550 Nm-es nyomatékú, 3,0 literes V6 dízelmotor hajtja. Papíron 9 litert eszik átlagban 100 kilométerenként, a menetpróbán tanusított 11-12 literes étvágya nem volt meglepetés.
A 2012-es FX modellkínálat négy felszereltségi szintből épül fel. A GT egy komplett luxus csomag, az S a sportosabb vezetők választása, míg a GT és S kivitelben egyaránt rendelhető Premium változatok széles kényelmi és biztonsági alapfelszereléseikkel a technológia területén kínálnak többet.
Az S változatok megjelenése még sportosabb lett, és (az FX37 kivételével) mostantól többek között aktív-hátsókerék-kormányzással és folyamatos aktív lengéscsillapító-szabályozással is rendelkeznek. Megjelenésüket a 21 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák, a sötétített fényszórók, a vörös „S” kategóriajelző külső embléma és a sötétkróm külső légbevezető és küszöbléc teszi egyedivé. Az FX37 S ára 17 292 500 forint, a dízelmotoros FX30d S pedig 17 384 500 forintért kapható.
A benzin és dízel V6-os motorok egyaránt társíthatók a Premium felszereltséggel, míg a kínálat zászlóshajója, a 390 lóerős, ötliteres V8-as motorral felszerelt FX50 kizárólag S Premium kivitelben érhető el (21 490 000 forint).
Minden FX felszereltsége tartalmazza az Infiniti intelligens nyomatékérzékeléssel ellátott összkerék-meghajtású rendszerét, valamint a hétfokozatú, adaptív vezérlőprogrammal rendelkező automatikus sebességváltót, amely a kormánykerék mögött elhelyezett magnézium váltófülekkel is vezérelhető (az alapfelszereltséget lásd a keretesünkben a cikk végén).
Opcióként mindössze két tétel rendelhető: a metálfényezés felára 289 500 forint, míg a 30 GB-os merevlemezes navigációt és a Bose hangrendszert tartalmazó multimédiás csomag 920 500 forintba kerül – ez utóbbi a GT és S Premium modelleknél az alapfelszereltség része. Az alap cselló barna juharfa helyett a vevők felár nélkül választhatnak fekete lakk díszítő betéteket.
A kínálat csúcsának számító FX Vettel Edition első példányait várhatóan 2013 elején vehetik át a vásárlók. Az FX Vettel változat a Red Bull Racing csapat világbajnok pilótája és az Infiniti márka globális nagykövete, Sebastian Vettel, valamint Shiro Nakamura, az Infiniti kreatív vezetője közötti együttműködés eredménye. A 420 lóerős, V8-as motorral felszerelt modellekből világszerte mindössze 200 darab készül, az előrendeléseket most adhatják le a vásárlók, ára 120 ezer euró feletti. Nyugat-Európába csak 49 érkezik, egy már elkelt a genfi szalonon.
A 2012-es FX utasterében a legfontosabb változás, hogy a mutatók színe pirosról fehérre változott, és a fedélzeti számítógép panelje új, egyértelműbben leolvasható fehér megvilágítást kapott.
A kocsi egyedi jellegét tükrözi a keresztirányú varrással ellátott bőrkárpitozás és az elegáns analóg óra, ugyankkor nem feledteti, hogy valójában egy Nissanban ülünk, a navigáció, a kapcsolók, a hangrendszer, a multimédia mind-mind megtalálhatók egy-egy jobban felszerelt Qashqaiban, Navarában vagy a Muranóban. Az FX steppelt bőrkárpitozású ülései minden dicsértet megérdemelnek, jól tartanak, kényelmesek, sportosak, elegánsak, valamint alapáron fűtöttek és hűtöttek.
A GT vezetőülése 10 ponton, elektromosan állítható, az S kivitelek sportos ülésein 14 elektromos állítási pont található. Az Infiniti az utasülés állíthatóságáról sem feledkezett meg: minden FX alapfelszerelésként tartalmazza az elektromosan állítható, 8 állítási pontú első utasülést. A hosszabb utazások kényelme érdekében a hátsó ülések támlájának dőlésszöge is állítható.
Mivel az FX hosszú tengelytávja akár öt személynek is bőséges lábteret (a hátsó fejtér szűkös) és 410 literes csomagteret biztosít, a csomagtér megduplázható, az egyharmad/kétharmad arányban osztott hátsó üléstámlák egyszerű ledöntésével teljesen sík felületű raktér alakítható ki. A valamennyi változatnál alapfelszereltség az elektromos csomagtérajtó.
Motorok, technika
A Renault-Nissan szövetség által kifejlesztett V9X erőforrás egy közös nyomócsöves, 3,0 literes V6 dízelmotor, piezo befecskendezéssel és 1800 baros üzemanyag-nyomással. Motorblokkja a kompaktgrafitos öntöttvasból (CGI) készült, amely jelentős súlycsökkentést eredményez. Bár nem rezegteti a kocsit, az FX 30d hangja markánsan dízeles, nagy gázra nagyot csörren, a V8-as orgánúmánál nincs szebb, csak hangosabb: a Vettel Edition sportkipufogóját volt szerencsénk élőben hallani: nyers paraszti erővel szólt.
A változtatható geometriájú turbófeltöltő 238 lóerős (175 kW) csúcsteljesítmény elérését teszi lehetővé 3750/perc fordulatszámon. A V6-os 550 Nm-es nyomatéka 1750/perc fordulatszámon jelentkezik, padlógázra kis tétovázás után jól gyorsul, autópályán könnyedén uralja a belső sávot Németországban is.
Az alapfelszerelésként adaptív vezérlőprogrammal felszerelt hétfokozatú automata sebességváltóhoz kapcsolódó motorral a széles, testes és nehéz dízel FX végsebessége 212 kilométer/óra, a gyorsulás 0 és 100 kilométer/óra között 8,3 másodpercig tart.
Az Infiniti európai zászlóshajójának számító FX50 egyike a piacon elérhető legerősebb sport szabadidő-autóknak, kanyarsebességével és sportos hangolású kipufogóival tűnik ki a mezőnyből. V8-asát változó szelepvezérlésű technológián kívül többek között kettős szimmetrikus levegőbeömlőkkel, finommegmunkált főtengellyel, könnyített dugattyúkkal, rendkívül halk vezérműláncokkal is felszerelték. Amikor beindítottuk a reptéri mélygarázsban, azt hittem leszakadt a mennyezed, elképesztő a hangja.
A motor 390 lóerős (287 kW) teljesítményt nyújt 6500/perc fordulatszámon, míg a fordulatszámmérő pirossal jelölt tartománya csak 6800/percnél kezdődik. A V8 motor az 500 Nm-es maximális nyomatékát 4400/perces fordulatszámon adja le, de a nyomatéki görbe a csúcsérték alatt is kedvezően lapos, vagyis az autó soha nem fogy ki a vonóerőből. Ezt élőben is megtapasztaltuk, addig tapostuk a gázt, amíg elértük a 250 kilométer/órás végsebességet, aztán csak imádkoztunk, hogy fel ne szálljunk a nagy lendülettől. Amilyen brutális a gyorsulás, olyan döbbenetes a lassulás és olyan élvezetes a kanyarodás. A hátsókerék-kormányzással szerelt modelleket nem lehet kihozni a sodrukból, úgy befordulnak, mint egy reptéri csomagszállító. Tökéletesen tartja az egyensúlyát, ragaszkodik az úthoz, mint kölyökmacska a zoknis lábfejhez. Az első-középső motorelrendezésű padlólemez a sportautókra jellemző első-hátsó súlyeloszlást (54:46 százalékos) és viszonylag alacsony súlypontot eredményez, ami jelentősen hozzájárul a stabil kanyarvételi tulajdonságok eléréséhez.
Az FX50 S 5,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 kilométer/órára, papíron átlagfogyasztása 13,1 literes 100 kilométerenként – valós üzemben ez bizony 17 literre is felkúszik.
Első felfüggesztése kettős keresztlengőkaros, a hátsó többlengőkaros. Az S változatokat folyamatos aktív lengéscsillapító-szabályozással és (az FX37 kivételével) aktív hátsókerék-kormányzással szerelték fel. A passzív hátsókerék-kormányzástól eltérően az Infiniti technológiájában villanymotorok gondoskodnak a hátsó kerekek precíz, maximum 1 fokos elfordításáról, ami lassú haladásnál közvetlenebb irányítást, nagy sebességnél pedig kiemelkedő stabilitást biztosít. Sebességfüggő kormányművét úgy hangolták, hogy közvetlen és egyenletes visszajelzést biztosítson a vezetőnek.
Négykerékhajtása teljesen elektronikus nyomatékelosztású. Lehetővé teszi a teljesítmény-elosztás folyamatos változtatását: a teljes hátsókerék-hajtásról szükség esetén képes átirányítani a vonóerő akár felét az első kerekekre, így csúszós útfelületen is maximális tapadást biztosít. A rendszer előnyei igazán a havas, sáros útfelületeken vagy homokban mutatkoznak meg. Száraz úton hátsókerék-meghajtású autókra jellemző kezelhetőséget garantál, sőt, akár kismértékű túlkormányzottságot is megenged.
A biztonságos megállásról az elöl 4, hátul 2 dugattyús, szemközti elhelyezésű, léghűtött tárcsafékek gondoskodnak. Az intelligens fékasszisztens és az elektronikus fékerő-elosztó az alapfelszereltség része.
Tesztautóinkat felszerelték sávelhagyásra figyelmeztető és a sávelhagyást megelőző rendszerrel (finoman beleavatkozik a kormányzásba és visszaterel a sávba, miközben hang- és képi jelzést ad), valamint a német autópályán a 250 kilométer/órás végsebesség kipróbálása mellett az intelligens távolság- és sebességtartó automatikát is próbára tettük.
Biró Csongor
A 2012-ES INFINITI FX MODELLEK felszereltsége: |
Alapfelszereltség • Hétfokozatú adaptív automata sebességváltó, magnézium váltófülekkel • Intelligens nyomatékérzékeléssel ellátott összkerék-meghajtás • Steppelt bőr üléskárpit • Fűtött és szellőztethető első ülések • Elektromosan állítható deréktámasz a vezetőülésen • 8 ponton, elektromosan állítható utasülés • Lehajtható hátsó ülések • Bi-xenon fényszórók adaptív kanyarkövető rendszerrel • Tolatókamera, parkolóérzékelőkkel • Függőlegesen és tengelyirányban elektromosan állítható kormányoszlop • Bőrbevonatú kormánykerék multifunkciós vezérléssel • Elektromos működtetésű üveg napfénytető • Kétzónás, alkalmazkodó légkondicionáló berendezés • Színes központi kijelző Infiniti vezérlővel (Infiniti Controller) • Elektromos csomagtérajtó • Aszimmetrikusan osztott, teljesen síkra lehajtható hátsó üléstámla • Sebességtartó automatika és szabályozható sebességhatároló • I-Key könnyű beszállás • Memória funkció, az ülés, a kormány és a külső tükrök elektromos beállításainak tárolására (az I-Key alapján) • 2 GB-os Music Box zenetár CD-lejátszóval és 7 hangszórós audiorendszerrel • USB/iPod-csatlakozó és RCA-audiocsatlakozó • Bluetooth® telefon-kihangosító rendszer, audiostreaming szolgáltatással • Öngyógyító fényezés (Scratch Shield Paint) • Keréknyomás-ellenőrző rendszer • Hat légzsák • Aktív fejtámlák elöl • Esőérzékelős ablaktörlők és fényérzékelős fényszóró kapcsolás • Automatikusan elsötétülő visszapillantó tükör • Sötétített ablakok • Cselló barna juharfa díszítő betétek • Alumínium pedálok • Ezüstszínű tetősínek A GT felszerelései: • Elektromosan állítható, 10 állítási pontú vezetőülés • 20 hüvelykes öt duplaküllős könnyűfém keréktárcsák Az S felszerelései: • Aktív hátsókerék-kormányzás (kivéve az FX37 modelleken) • Felfüggesztés folyamatos aktív lengéscsillapító-szabályozással (CDC - Continuous Damping Control) • 21 hüvelykes, hatküllős könnyűfém keréktárcsák • Első sportülések 14 ponton, elektromosan állítható vezetőüléssel • Sötétkróm külső légbevezető és küszöbdíszítő betét • Vörös „S” kategóriajelző embléma • Sötétített fényszórók A GT Premium/S Premium további felszerelése: • Sávelhagyást megelőző rendszer (LDP – Lane Departure Prevention) • Intelligens távolság- és sebességtartó automatika (ICC - Intelligent Cruise Control) alacsony sebességű követés (LSF - Low-Speed Following) funkcióval • Ráfutásos ütközésekre figyelmeztető rendszer (FCW - Forward Collision Warning) • Intelligens fékasszisztens (IBA - Intelligent Brake Assist) • Panoráma monitor, a sarkokon elhelyezett parkolássegítő érzékelőkkel • Connectiviti+ Multimédia |
Műszaki adatok
Infiniti FX30d/FX50 |
|
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2993/5026 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 238 lóerő 3750-es fordulaton/ 390 lóerő 6500-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 550 Nm 1750-es fordulaton/ 500 Nm 4400-as fordulaton/ |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) |
2885 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4 865 / 1 925 / 1680 |
Csomagtér |
410-1305 liter |
Saját tömeg (kg) | 2175/2120 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 212/250 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 8,3/5,8 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi |
11,2/18,9 |
Országúti | 7,8/9,8 |
Vegyes | 9/13,1 |
Tesztfogyasztás | 11,5/17 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 238/307 |
Alapára | 16,17 millió forint/ 21,49 millió forint |