Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) 2018-as adatai szerint. Ezért nagyon sokan szenvednek nyomelem- és vitaminhiányban, de ez – például a vashiány – nemcsak a kórosan soványakat, hanem a túlsúlyosokat is érintheti. ","shortLead":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ...","id":"20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0.jpg","index":0,"item":"f0c6e523-7326-42fb-ac87-8747d59242b5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","timestamp":"2025. május. 08. 07:30","title":"Nem a testsúlyán múlik, hogy vashiányos-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"6e719021-4def-4979-9a95-f0477a8dd91f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy egészen egyszerű mentális gyakorlatot hozott a Penge podcast legutóbbi adásában Kenyeres András mentáltréner és Szilágyi Áron háromszoros olimpiai bajnok kardvívó. A tökéletes nap elképzelése segít visszaszerezni az elveszített motivációt.","shortLead":"Egy egészen egyszerű mentális gyakorlatot hozott a Penge podcast legutóbbi adásában Kenyeres András mentáltréner és...","id":"20250509_mentalis-gyakorlat-tokeletes-nap-penge-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e719021-4def-4979-9a95-f0477a8dd91f.jpg","index":0,"item":"be8384c9-b0e8-4037-8312-ece380e097bd","keywords":null,"link":"/elet/20250509_mentalis-gyakorlat-tokeletes-nap-penge-podcast","timestamp":"2025. május. 09. 14:21","title":"A tökéletes nap – érdemes kipróbálni ezt a módszert, ha lankad a motiváció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Ukrán Biztonsági Szolgálat szerint az volt a kémek dolga, hogy a kárpátaljai ukrán védelmi állásokról adjanak át információkat a magyar katonai hírszerzésnek. Péntek délelőtt diplomáciai egyeztetés kezdődött Magyarország és Ukrajna között az ügyben, amelyről Szijjártó Péter azt mondta, csak „ukrán propagandáról” volt szó.","shortLead":"Az Ukrán Biztonsági Szolgálat szerint az volt a kémek dolga, hogy a kárpátaljai ukrán védelmi állásokról adjanak át...","id":"20250509_ukrajna-szbu-magyar-kemek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03.jpg","index":0,"item":"93600a3c-95bf-4b07-8c4e-bac3be55cb27","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_ukrajna-szbu-magyar-kemek","timestamp":"2025. május. 09. 09:43","title":"Az ukránok azt állítják, hogy ellenséges magyar kémeket lepleztek le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a4f07f6-ac02-4e80-845f-11649f69cab2","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Fejenként 25 millió forintot is felszámíthatnak költségként azok a cégek, amelyek közvetítőként segítik a harmadik országból érkező állampolgárokat a tartózkodási engedély megszerzésében az állami aranyvízumprogramban. Az érintettek szerint ezért hatalmas munkát kell végezni, és sok a költség is.","shortLead":"Fejenként 25 millió forintot is felszámíthatnak költségként azok a cégek, amelyek közvetítőként segítik a harmadik...","id":"20250508_hvg-tartozkodasi-engedely-kozvetitocegek-aranyvizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a4f07f6-ac02-4e80-845f-11649f69cab2.jpg","index":0,"item":"7628e946-5b2d-49a9-af7d-1facf1b5dec8","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-tartozkodasi-engedely-kozvetitocegek-aranyvizum","timestamp":"2025. május. 08. 06:30","title":"Nagy kaszálásra készülnek a hazai közvetítők, és Tiborczék sem maradnak ki az aranyvízumbizniszből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A jelenlegi legfőbb ügyész távozásáról régóta pletykálnak, sajtóinformációk szerint az Alkotmánybíróság elnöke lehet.","shortLead":"A jelenlegi legfőbb ügyész távozásáról régóta pletykálnak, sajtóinformációk szerint az Alkotmánybíróság elnöke lehet.","id":"20250507_Kover-Laszlo-Polt-Peter-kivalo-alkotmanybiro-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2.jpg","index":0,"item":"5b19f853-8772-4356-8c8f-ac71143c9ce8","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_Kover-Laszlo-Polt-Peter-kivalo-alkotmanybiro-lesz","timestamp":"2025. május. 07. 21:51","title":"Kövér László: Polt Péter kiváló alkotmánybíró lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f3ccc45-e488-4ba5-8a8e-e0a813a8a655","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Hollywood már rég a busz alá dobta, de jött Coppola unokája és megtörtént a csoda: Pamela Anderson lelki lemeztelenedése a filmvásznon. Az utolsó táncosnőben az egykori Baywatch-sztár mindent megmutat, amit eddig nem láthattunk belőle. ","shortLead":"Hollywood már rég a busz alá dobta, de jött Coppola unokája és megtörtént a csoda: Pamela Anderson lelki...","id":"20250509_Pamela-Anderson-utolso-tancosno-Gia-Coppola-kritika-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f3ccc45-e488-4ba5-8a8e-e0a813a8a655.jpg","index":0,"item":"7a78f0fb-cba7-411c-9a8d-e2b897274dbd","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_Pamela-Anderson-utolso-tancosno-Gia-Coppola-kritika-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 06:01","title":"Pamela Anderson most máshogy meztelen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30279378-69b3-4b05-956c-b52f35889e10","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Keith Kellogg szerint a 30 napos tűzszünet könnyen fordulhat békébe, amit csak Donald Trump képes elhozni, és jelenleg ennek Putyin a legnagyobb akadálya.","shortLead":"Keith Kellogg szerint a 30 napos tűzszünet könnyen fordulhat békébe, amit csak Donald Trump képes elhozni, és jelenleg...","id":"20250507_Kellogg-30kilometer-ukrajna-kulonmegbizott-amerikai-beketerv-tuzszunet-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30279378-69b3-4b05-956c-b52f35889e10.jpg","index":0,"item":"0563ef56-e680-4e7c-9903-52bc9220377f","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Kellogg-30kilometer-ukrajna-kulonmegbizott-amerikai-beketerv-tuzszunet-oroszorszag","timestamp":"2025. május. 07. 15:42","title":"Trump ukrajnai különmegbízottja 30 kilométeres demilitarizált zónát hozna létre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A holnapi Vörös téri parádé is jelzi, hogy Putyin háborúkat akar. Hszi és Putyin a Trump keltette zűrzavar legnagyobb haszonélvezője. Netanjahu terveiből látszik, hogy a szélsőséges politika immár a fő áramlat része Izraelben. Trump le tudja győzni a jemeni huszikat, ha Amerika kitart, de az iráni segédcsapat továbbra is fenyegetést jelent. Ha a „Merzcron”, azaz a francia–német kettős kudarcot vall, Európa is kudarcot vall. Témák és vélemények.","shortLead":"A holnapi Vörös téri parádé is jelzi, hogy Putyin háborúkat akar. Hszi és Putyin a Trump keltette zűrzavar legnagyobb...","id":"20250508_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"57dea3a5-6542-4228-a676-5ddae0cddbfb","keywords":null,"link":"/360/20250508_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 08. 10:30","title":"Brit katonai szakértő: Ez már nem blöff, Putyin egyetlen lehetősége az atomháború, a NATO-nak a legrosszabbra kell készülnie","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tesztünk során 1000 kilométernél is többet tettünk meg az amerikai ipar egyik legsikerültebb autójával, terepen ezúttal keveset használtuk, de képességeivel egy korábbi menetpróbán behatóan megismerkedtünk. Sár nélkül azonban egy Jeep nem Jeep, így az első adandó alkalommal letértem az aszfaltról és a sáros, vizes mezőn megforgattam – csak az íze kedvéért. Kipróbáltam, mire jó a lejtmenetvezérlő csúszós úton. Négykézláb, azaz kilinccsel előre érkeztem meg a lejtő aljára, igaz a tempóm egy kicsit gyors volt. Másodjára, felezőt és lejtmenetvezérlőt kapcsolva rendezettebb volt a nagy csirke mozgása: lassan, biztonságosan egyenes nyomvonalon értem célba. (A rendszer önműködően, külön-külön fékezi az egyes kerekeket, amennyiben úgy érzékeli, hogy a kisebb sebességre van szükség.) Aztán egy kicsit megforgattam a sárban, buta nagy gázadásra mindegy, milyen intelligens beállítást használunk, a kocsi pörög mindenfelé.
Az elöl-hátul független kerékfelfüggesztésnek és a terepviszonyokhoz alkalmazkodó erőátvitel-szabályozó rendszernek (öt üzemmód: automatikus, homok/sár, sport, hó és szikla kapcsolható) köszönhetően nehéz akadályt találni. Ez elektronikusan irányítja a 12 különböző járművezérlőt, beleértve a hegymenet asszisztenst (HSA), a lejtmenet segédet (HDC), a gázpedál vezérlését, az automatikus sebességváltót, az osztóművet, a tapadásvezérlést és az elektronikus menetstabilizátort (ESC). Az öt beállításból (a váltó mögött találjuk a forgókapcsolót) csak az automatikust és a sportot próbáltuk ki, ez utóbbi részben kikapcsolja a menetstabilizálót, így szépen farolhatunk a nagy kocsival – nincs is annál felemelőbb érzés, amikor 2,4 tonna elindul kifelé az útról. A sportos mód javítja a haladás dinamizmusát a módosított forgatónyomaték megosztásával és a kedvezőbb aerodinamikával. A havas mód maximális tapadást biztosít havas és jeges útfelületeken, minimálisra csökkentve a túlkormányzást. A homok/sár beállításban a hajtásvezérlés agresszív válasszal reagál a kerék kipörgésére. A rugók megemelkednek. A szikla üzemmód a kocsit maximális magasságba emeli, a sebességváltó, a differenciálmű és a gázadagoló összehangolása biztosítja az alacsony sebesség melletti vezérlést.
A légrugózás is több beállítást kínál. Ha kell, akár 10,5 centiméternyit emel a kocsin. (A legtöbb nagy energiaigényű és lassú, nyitott rendszerrel ellentétben, amelyek külső levegőt szívnak be, a Grand Cherokee nyomás alatt tárolt levegőt küld a rugókhoz szükség esetén. A rendszer újra nyomás alá helyezi a tárolt levegőt, ahelyett, hogy kiengedné a járműből. Ez teszi lehetővé azt, hogy gyorsan be tudjuk állítani a kocsi hasmagassát. A járművet hátulról előre emeli meg, miközben a fényszóró lefelé mutat, megvilágítva az utat az autó előtt, elősegítve a biztonságos és sima átmenetet.) Ötféle magasságot választhatunk: parkoló állásban 40 milliméterrel engedhetjük le a normálhoz képest a kocsit, aero módban 15 milliméterrel csökken a hasmagasság (ez autópályán hatékony), normál módban 205 milliméterrel gazdálkodhatunk, offroad 1 szinten 33 milliméterrel emelkedik az autó, offroad 2 szinten pedig 65 milliméterrel. A legnagyobb szabad hasmagassága a légrugós Grand Cherokee-nek 27 centi.
A 3,0 literes V6 CRD motor erősebb változata változó geometriájú turbófeltöltőjével 241 lóerő teljesítményt és 550 Nm forgatónyomatékot ad le. A motor hangjával elégedetlen voltam, gyorsításkor úgy szól, mintha nyúznák. Ebben az ötsebességes váltó is ludas, a konkurensek 8 sebességest használnak. A 241 lóerő elegendő autópályán is, sőt végsebesség közelében is van benne lendület, a belső sávból csak ügy röppennek szét az Audik, BMW-k, Mercedesek.
A nagy tükrökkel jó a kilátás, de parkoláskor elveszettek vagyunk, ha bekoszolódik a tolatókamera. Radar elöl is van, kell is, mert nem látjuk a kocsi sarkait. Tolatáskor bemozdulnak a visszapillantók.
A kormány vaskos, igazi fa és melegíthető. A kormányzás ugyanilyen, kissé tuskó, de ebben a 20 hüvelykes kerekek is hibásak. Amerikai autó, nem szűk budaörsi utcákra tervezték. A sportos futóműve pattogós és kemény, de ezen csillapít valamelyest a légrugó. Fekvőrendőrökön zajosan lép át, de a hepehupás kátyús utakon is lehet kellemetlen. Persze bírja a gyűrődést, nem fog ki rajta semmilyen padka.
A távtartós sebességszabályozóval ráfutásra figyelmeztető is jár, ha túl közel merészkedünk az előttünk lévőhöz, vagy későn kerüljük ki, Brake! (fékezz!) felszólítás jelzi az ütközést, a holttérfigyelő rendületlenül villog és csipog.
Fedélzeti számítógépét hanggal is utasíthatjuk, amerikai révén megérti a kelet-európai akcentust, így könnyedén tudjuk párosítani telefonunkat Bluetooth-szal. Sose kérdez feleslegesen vissza, nem kell levennünk a szemünket a vezetésről – persze álló helyzetben kellene párosítani az eszközöket, de kinek van erre ideje. A biztonsági paradoxont meglepően oldja meg a Jeep: kedves női hang közli, hogy a párosítás csak álló járműben lehetséges, majd megkérdezi, hogy nem vagyok-e véletlenül utas, ha azt válaszolom, de hogy a fenébe ne lennék az, akkor a párosítás folytatódik.
Ülésfűtés hátul is kényeztet, a hátsó ülések támlája kényelmesre dönthető, miközben a csomagoknak rengeteg marad a hely. 1554 literes lehet a legnagyobb puttony, kivehető és feltölthető lámpa segít a sötétben, a pótkerék mellett két kis tárolóban rejthetjük el az apróbb dolgainkat, a nagyobbakat hálóval rögzíthetjük.
Az 1035 kilométeres tesztelés végén 10,3 literes átlagfogyasztás jött ki az elfogyasztott 107 liter gázolaj nyomán, ami az adott körülményeket tekintve (téli üzem, 500 kilométer autópályán nagy tempóban négy személlyel, városi dugók) nem gatyaszaggatóan sok.
Az együtt töltött idő megerősített abban, hogy a Grand Cherokee méltó ellenfele a kategória nagyágyúinak: a BMW X5-nek, a Mercedes ML-nek, az Audi Q7-nek, a VW Touaregnek, vagy a Range Rover Sportnak. Árban, tereptudásban, kényelemben, felszereltségben, biztonságban, presztízsben, dizájnban versenyképes, motor-váltó-futómű téren van még tanulnivalója.
Tavaly 13,99 millióért kaptuk a legolcsóbb Grand Cherokee-t (190 lovas dízellel), a 241 lovas erősebbért két millióval kértek többet, igaz, mellé Limited felszereltséget kapunk (egyebek mellett bőrüléseket ülésfűtéssel, parkoló radart, elektromosan állítható kormányoszlopot, tolatókamerát, mélynyomós hifit). A tesztautó Overland felszereltsége fejlettebb összkerékhajtást, légrugózást, érintőképernyős navigációt, dupla napfénytetőt, holttérfigyelőt, adaptív tempomatot, ráfutásra figyelmeztetőt, bixenon lámpát, nyersfa kormányt, nappa bőrt, sport futóművet, ülésszellőztetést, fűthető kormányt, prémium hifit, kulcsnélküli nyitást és elektromosan nyíló csomagteret ad összesen 18,515 millió forintért (tavalyi áron, magasabb regisztrációs adóval és 25 százalékos áfával).