Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"21455af0-3755-4023-9cea-24ce9fbf92ef","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"Az Ayrton Sennával való, öldöklő párharca tette legendává, de a négyszeres világbajnok Alain Prost sokkal többet adott az autósportnak a megfilmesíthető konfliktusoknál. ","shortLead":"Az Ayrton Sennával való, öldöklő párharca tette legendává, de a négyszeres világbajnok Alain Prost sokkal többet adott...","id":"20250224_alain-prost-70","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21455af0-3755-4023-9cea-24ce9fbf92ef.jpg","index":0,"item":"e201c377-cbc0-4cf3-8bc9-65f38e242a99","keywords":null,"link":"/elet/20250224_alain-prost-70","timestamp":"2025. február. 24. 17:17","title":"Vicc, hogy mennyire alábecsülik – 70 éves lett Alain Prost, a Professzor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d87008eb-af73-46ca-a12a-4db02a0d8dcc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligenciát követő áttörést várhatóan a humanoid, azaz emberszerű robotok hozzák majd el. A kaliforniai székhelyű Figure vállalkozás újdonsága már az új hullám jegyében született, az eddigieknél kezesebbé, hasznosabbá teheti az emberszabású robotokat.","shortLead":"A mesterséges intelligenciát követő áttörést várhatóan a humanoid, azaz emberszerű robotok hozzák majd el...","id":"20250223_figure-helix-robotagy-humanoid-robotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d87008eb-af73-46ca-a12a-4db02a0d8dcc.jpg","index":0,"item":"d8d22446-6ebe-47fc-bdef-7001fa2b4dc0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_figure-helix-robotagy-humanoid-robotok","timestamp":"2025. február. 23. 20:50","title":"Minden eddiginél fejlettebb robotagy készült, fejlesztői szerint a Helix már „úgy gondolkozik, mint egy ember”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A gazdasági növekedés az idén is alacsonyabb lehet, mint ahogy azt a kormány várja, miközben az infláció biztos, hogy nagyobb lesz a prognózisában szereplőnél – derül ki a Költségvetési Tanács friss jelentéséből.","shortLead":"A gazdasági növekedés az idén is alacsonyabb lehet, mint ahogy azt a kormány várja, miközben az infláció biztos...","id":"20250224_Lassabb-gazdasagi-novekedes-nagyobb-aremelkedes-johet-Magyarorszagon-allitja-a-Koltsegvetesi-Tanacs-friss-jelentese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"e3b2b585-7cae-4cb8-9bc9-ea9729876c10","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Lassabb-gazdasagi-novekedes-nagyobb-aremelkedes-johet-Magyarorszagon-allitja-a-Koltsegvetesi-Tanacs-friss-jelentese","timestamp":"2025. február. 24. 21:05","title":"Lassabb gazdasági növekedés, nagyobb áremelkedés jöhet Magyarországon – állítja a Költségvetési Tanács friss jelentése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6acc455-e541-4de8-b99e-bb82571e41a4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Mager Andrea a meghallgatásán arról beszélt, hogy a legfontosabb feladat, hogy az MNB letörje a nagyon magas inflációs várakozásokat.","shortLead":"Mager Andrea a meghallgatásán arról beszélt, hogy a legfontosabb feladat, hogy az MNB letörje a nagyon magas inflációs...","id":"20250224_mager-andrea-monetaris-tanacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6acc455-e541-4de8-b99e-bb82571e41a4.jpg","index":0,"item":"71d33c82-6d43-4888-9d03-13570782f3b3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_mager-andrea-monetaris-tanacs","timestamp":"2025. február. 24. 12:27","title":"Visszatér a jegybank Monetáris Tanácsába a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc502182-5997-4a9d-87f5-1a902276d556","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője szerint ugyanakkor az agresszorral szemben csak erővel lehet megnyerni a békét.","shortLead":"Az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője szerint ugyanakkor az agresszorral szemben csak erővel...","id":"20250224_kaja-kallas-beke-europa-usa-agresszor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc502182-5997-4a9d-87f5-1a902276d556.jpg","index":0,"item":"715aa6ef-97ae-4309-8da7-6e8a84221f0b","keywords":null,"link":"/vilag/20250224_kaja-kallas-beke-europa-usa-agresszor","timestamp":"2025. február. 24. 16:41","title":"Kaja Kallas: Európában senki sem akarja, hogy a háború folytatódjon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Kisgyerekként a pénzzel először arany formájában találkozunk az animációs meséknek köszönhetően, később azonban elfelejtjük az aranyat, mint befektetési lehetőség. ","shortLead":"Kisgyerekként a pénzzel először arany formájában találkozunk az animációs meséknek köszönhetően, később azonban...","id":"20250224_Ugorjunk-fejest-az-aranyba-befektetes-podcast-Kasszakulcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777.jpg","index":0,"item":"7ce36836-feb3-4c2e-8b24-c2cf235ff598","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Ugorjunk-fejest-az-aranyba-befektetes-podcast-Kasszakulcs","timestamp":"2025. február. 24. 06:00","title":"Ugorjunk fejest az aranyba? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c309f7d1-7a48-40d0-ba87-7afc2ef5d83a","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"A piac egyik vezető pénzintézete a magyar gazdaság általános gyenge teljesítménye ellenére is jócskán növelni tudta a profitját tavaly. A cég vezetői szerint a cég stabil talapzaton áll, termeli belga anyjának a profitot, és nem eladó.","shortLead":"A piac egyik vezető pénzintézete a magyar gazdaság általános gyenge teljesítménye ellenére is jócskán növelni tudta...","id":"20250224_K-H-Bank-eves-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c309f7d1-7a48-40d0-ba87-7afc2ef5d83a.jpg","index":0,"item":"8a15decb-7804-44e7-9e9f-4fe999c9c27f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_K-H-Bank-eves-eredmeny","timestamp":"2025. február. 24. 17:27","title":"Nyűglődő gazdaságban is rekordnyereséget termelt a K&H Bank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82743645-d5fa-47d9-89ca-87cffa0db3ec","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Emlékezetes teljesítményt nyújtott a Manchester City elleni rangadón Szoboszlai Dominik, akinek minőségi játékánál csak energikussága volt szembetűnőbb. Az embert próbáló sorozatterhelés továbbra sem érződik rajta mérkőzések közben, de a lefújást követően földre parancsolta a kimerültség. Onnan azonban gyorsan fel kell állni, Szoboszlainak és a Liverpoolnak ugyanis nagy céljai vannak: a magyar játékos első, a csapat 20. angol bajnoki címének megszerzése. ","shortLead":"Emlékezetes teljesítményt nyújtott a Manchester City elleni rangadón Szoboszlai Dominik, akinek minőségi játékánál csak...","id":"20250224_szoboszlai-dominik-liverpool-arsenal-angol-bajnoki-cim-eselyek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82743645-d5fa-47d9-89ca-87cffa0db3ec.jpg","index":0,"item":"9edf0b03-d2a5-402a-a1c9-7fc40a31188f","keywords":null,"link":"/sport/20250224_szoboszlai-dominik-liverpool-arsenal-angol-bajnoki-cim-eselyek-ebx","timestamp":"2025. február. 24. 14:55","title":"Mit árul el a földre roskadó Szoboszlai látványa a Liverpoolról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Pünkösdi király ez a Land Rover, ilyen jó autó legalább egy évig, de lehet, hogy az életben soha többé nem lesz alattam. Innen nézve a megelégedettség és a nyugalom szigeteként fogok rá emlékezni.
Korábban nem vonzódtam a Land Rover kocsikhoz, távolinak tűntek, tiszteltem offroad képességeiket, de terepjárós ismerősöktől nem csak jókat hallottam róla. Úgy nevezték: az angol beteg. Most, hogy megismertem, azt gondolom, lennék én ennek a betegnek az ápolója. Mindörökké.
Cigaretta- és alkoholcsempészés gyanújával megállítottak a határsávban a vám- és pénzügyőrök. Miután mézen és szennyes ruhákon kívül nem találtak semmit, még egy urnát sem, az egyik hivatásos kifakadt: szép autó. Álmaim autója. Ahhoz, hogy nekem ilyen legyen, újra kellene születnem. Így gondolom én is, sokakkal együtt.
A Discovery már alaphangon (S) is jól felszerelt: ülésein akár hét felnőtt is utazhat (én kényelmesen elfértem leghátul), a négypontos légrugózás és a különböző terepekre alkalmazkodó terrain response funkció széria. De felár nélküli az automatikus klímavezérlés (a rendszer tengelykapcsoló nélküli légkondicionáló kompresszort tartalmaz, amely változó kimeneti teljesítménye révén lehetővé teszi a hideg, vagy kevert levegő szabályozottabb kibocsátását az utasokra), a harman/kardon 9 hangszórós hangrendszer, valamint a Bluetooth alapú telefoncsatlakoztatási lehetőség. A 14,89 milliós alapárért a kocsiba a 3,0 literes, 155 kW teljesítményű dízelmotort és a hatfokozatú automata sebességváltót is beteszik (2012-es modellévtől nyolcfokozatú), tesztautónk 180 kW-os volt, 17,19 milliós indulóártól (SE felszereltséggel). Egy szinttel feljebb a Discovery 4 SE-ben fűtött bőrülések kényeztetnek, de van benne merevlemezes navigációs rendszer, hordozható audioeszközök csatlakoztatási lehetősége, valamint DAB-rádiózás mellett, amelyeket érintőképernyőn kezelhetünk.
A Land Rover csúcsmodellje, a HSE felszereltséggel szerelt Discovery 4 császári kényelmet kínál úgy, hogy nem ismer lehetetlent: az autópályán és a sziklás siratófalon sincs hasonszőrű ellenfele. Az bőségesen felextrázott tesztautó belső terét fényűző, ráncolt felületű Windsor bőrülések, diófa bevonatú műszerfal, háromrészes panoráma napfénytető és a harman/kardon Logic 7 típusú, 14 hangszóróból álló, passzív mélynyomóval és DSP-erősítővel ellátott térhatású hangrendszer uralja. A tolatókamera és a hátsó parkolást segítő rendszer biztonságosabb parkolást tesz lehetővé, éjszaka pedig a hangulatvilágítás dobja fel az utazást. A Discovery 4-est nyolc légzsákkal szerelték fel, az első ülésekhez első és oldallégzsákok is tartoznak, és minden egyes sor saját függönylégzsákkal rendelkezik.
A xenon fényszórók fehérebb fénye az adaptív első világítással együtt kiváló megvilágítást ad, a jármű pályáját és a kormány által meghatározott irányát is követi. Az irányjelzők vagy a bekormányzási szög által vezérelt fix fényszórók pedig további megvilágítást biztosítanak, amikor a jármű alacsony sebességgel haladva kanyarodik. Felára 148 ezer forint. A LED-es gyűrű pedig hab a tortán.
Az első ülésen ülők számára több fényt és friss szellőt biztosító elektromos napfénytető mellett a két rögzített üvegű Alpine tető (502 ezer forint a csomag felára) révén napfürdőzhetnek a második és harmadik üléssorban ülő utasok is. A rengeteg extra tovább hajtja felfelé a Land Rover Discovery 4 árát, a csúcshifi például 390 ezer forint, a középkonzol hűtött tárolója 127 ezer forint, az elektromosan állítható kormányoszlop 117 ezer forint, a tolatókamera 131 ezer forint. Mindennel együtt a 18,99 milliós árról indulva 20,3 milliós vételárral számolhatunk, ha ebbe a változatba beleszeretünk (a 2012-es modellévtől ezért a pénzért 8 kW-tal erősebb a motor, nyolcfokozatú a váltója, így kevesebbet fogyaszt).
A parancsnoki pozíció felemelő kilátást nyújt, növeli a vezető biztonságérzetét és uralmát a jármű felett. A Land Rover életérzés hamar fertőz, meggyőzött arról, hogy megtaláltam azt a kasztot, amelybe tartozni akarok. Ha anyagias célként valaha is kitűztem autót (egy Hummer H2-est, hogy miért pont azt, nem tudom), akkor mostantól ennek a neve: Land Rover Discovery 4 HSE.
Tetszik a belső, a kapcsolók formásak, a funkciók egyértelműek, a diófabetét annyira igazi, hogy rádobnám a kandallóban izzó parázsra. A bőr, a kényelem, a méretek elképesztőek, bár a kocsi kívülről úgy néz ki, mint egy lefordított angol telefonfülke, belülről olyan, mint a maharadzsa palotája. Ahogy egyre inkább összeszoktunk, úgy szerettem egyre jobban bele a kockaságába, sarkaiba, szögletes vonalaiba.
Komoly teljesítményre képes a háromliteres, 180 kW-os SDV6 dízelmotor, amely párhuzamos szekvenciális turbófeltöltőkkel rendelkezik, és hatfokozatú automata sebességváltást tesz lehetővé. Az első turbó alacsony fordulatszámon dolgozik, mérsékli a turbólyuk tüneteit, míg a második turbó minimális szintre csökkenti a teljesítmény hirtelen visszaesését magasabb fordulatszám mellett.
Az erőforrás alaphelyzetben könnyedén mozgatja a 2,5 tonnás testet, de ha előzni kell és szükség van a kraftra, elég a váltót sportállásba, tenni és máris kipipálhatjuk az előzést. Biztonságosan és fölényesen - ezek a Discovery kulcsszavai. Kevésnek tűnhet a 180 kilométer/órás végsebesség – nekem nem volt rá szükségem, 160 kilométer/órával is ugyanolyan méltóságteljesen haladunk, mint 90-nel, vagy 130-cal. Zajszigetelése tökéletes, a hifi pedig csodálatos, új értelmet ad a klasszikus zenének, fogyaszthatóvá teszi a metált és felejthetetlenné a jazz muzsikát.
A 2100 kilométeres tesztút végén elszámoltam az üzemanyaggal: a fedélzeti számítógép 9,1 literes 100 kilométerenként átlagával szemben 10,48 liter jött ki az osztás után, ami a terhelést, a kocsi formáját és erejét figyelembe véve nem mondható soknak.
Nehéz terephez a légrugózás a hasmagasságot akár 125 mm-rel is megemelheti, a könnyebb beszállás, kiszállás és rakodás érdekében pedig 50 mm-rel is leengedheti (86 éves nagymamámat csak így sikerült betuszkolni a kocsiba). A felfüggesztés rendkívül kényelmes autózást nyújt. Brutálisan rossz úton is hajtottuk az autót. (Bár az erdélyi utak egyre jobbak, sőt sok helyen a magyarországiakat messze lepipálják, de azért találtunk olyan vidéket, ahol a kátyútenger nem csak megfogalmazás, hanem elborzasztó valóság.) A Discovery ott is kényelmes, ahol más terepjáróban már minden utas és a sofőr is lefejelte párszor a tetőt. Az önszabályzó felfüggesztés a bőséges rakománnyal is könnyedén megbirkózik. Bármekkora is legyen a tesztautónk, a feleségem mindig nagy kedvvel pakolja tele, a Discoveryt is sikeresen padlótól tetőig felöltöztettük – úgy néztünk ki, mint a vásározó lengyelek, legalább 200 kilónyi feladatot adtunk a légrugóknak.
A Land Rover által szabadalmaztatott terrain response technológia 60 évnyi terepautózási szakértelmet foglal magában. A rendszer a különböző terepviszonyokhoz optimalizálja a jármű beállításait, és magabiztos vezetést tesz lehetővé sárban, murván, füvön, hóban és sziklákon egyaránt, miközben a megszokott teljesítményt nyújtja aszfalton is. Része a sand launch control (SLC) és a rock crawl (RC) funkció is. Előbbi megakadályozza, hogy a kerekek kipörögjenek és a jármű beássa magát, amikor álló helyzetből próbál elindulni, utóbbi óvatos fékezésekkel növeli a jármű stabilitását sziklás talajon.
Bár igazi terepjáró a Discovery, a terepezésben elektronika segíti a sofőrt, az aktív hátsó differenciálzár opciós, tesztautónkban csak elektronikusan vezérelt központi diffizár volt. Ezeken kívül az elektronikus kipörgésgátló (ETC) folyamatosan figyeli az egyes kerekek fordulatszámát, és segíti a nyomaték elosztását a kerekeken a legjobb tapadás eléréséhez. Ha valamelyik kerék kipörög, az ETC fékimpulzusokat küld a lelassítására, ezzel növeli a tapadást, és erősíti a szemközti kerékre ható nyomatékot a jármű sebességének csökkentése érdekében.
A dinamikus menetstabilizáló rendszer gyorsítás és kanyarodás közben javítja a jármű irányíthatóságát. Ezenkívül segíti a jármű kiegyensúlyozott kezelését utánfutó vontatása esetén. A rendszer folyamatosan ellenőrzi a kerekeket, és ha bármilyen eltérést észlel a kormány által kijelölt iránytól, a megfelelő kerekek fékezésével azonnal visszatéríti a járművet az ívre.
A borulásgátló rendszer a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel együttműködve akadályozza meg a jármű felborulását. Ha a rendszer borulásveszélyt érzékel, lecsökkenti a motor nyomatékát, és az ABS rendszer segítségével mérsékeli a felborulás valószínűségét.
A vontatmánystabilizáló rendszer (TSA) automatikusan érzékeli az utánfutó jelenlétét. 60 kilométer/óra sebességet elérve az érzékelők folyamatosan figyelik az utánfutó viselkedését. Bármilyen kilengés vagy kígyózó mozgás esetén a rendszer a megfelelő kerekek egyenkénti fékezésével igazítja ki az esetleges problémákat.
Olyan funkció is van, amelyik megelőzi az olyan helyzeteket, amikor a jármű meredek lejtőkön túlságosan felgyorsulna (és a lejtmenetvezérlő nincs bekapcsolva). Időt és lehetőséget biztosít a járművezető számára a jármű feletti uralom visszaszerzésére. A sofőr beavatkozása nélkül 5 kilométer/órára korlátozza a jármű sebességét a vezető által meghatározott irányban haladva (azaz előrefelé ereszkedve előremenetben vagy hátrafelé ereszkedve hátramenetben) 20-30 másodpercig.
A 2026-os számla csak az szja-mentességekkel 660 milliárd forint, de a kétgyermekes anyák adómentességével bővítésével ez fokozatosan az ezermilliárdot is elérheti.
Ha megvalósul a kormányfő által megígért intézkedés, a személyi jövedelemadó (szja) újabb nagy csökkentési hulláma nyomán tovább gyengülhet az öngondoskodás Magyarországon.
A kormány számára a gazdasági siker már csak egyet jelent: a 2026-os választások megnyerését. Ennek rendeltek alá mindent, de leginkább a józan ész logikáját.