Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7f6cf9ec-0a61-4a23-836e-569ce542698b","c_author":"Balla István, Németh Róbert","category":"kultura","description":"A Felső Tízezer kicsi forradalomról beszél, az Elefánt szerint nincs semmi (vagy Semmi van), Pogány Induló generációja viszont nagy forradalmat hajtott végre (legalábbis a popzenében). Mutatjuk az idei öt legjobb magyar lemezt, fordított sorrendben.","shortLead":"A Felső Tízezer kicsi forradalomról beszél, az Elefánt szerint nincs semmi (vagy Semmi van), Pogány Induló generációja...","id":"20241229_2024-legjobb-magyar-lemezei-elefant-pogany-indulo-trabanat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f6cf9ec-0a61-4a23-836e-569ce542698b.jpg","index":0,"item":"67cd446c-0495-4574-8e0d-b4a21971ca39","keywords":null,"link":"/kultura/20241229_2024-legjobb-magyar-lemezei-elefant-pogany-indulo-trabanat-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 15:30","title":"Négy évtizedet késett, de most az év legfontosabb albuma lett – 2024 legjobb magyar lemezei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A kiszivárgott adatok között az érintett felhasználók neve, emailcíme és lakcíme található.","shortLead":"A kiszivárgott adatok között az érintett felhasználók neve, emailcíme és lakcíme található.","id":"20241230_adatszivargas-adatvedelem-kutyubazar-felhasznalo-szemelyes-adat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030.jpg","index":0,"item":"cca19ab7-3480-45fd-9e44-20e0047cd5b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_adatszivargas-adatvedelem-kutyubazar-felhasznalo-szemelyes-adat","timestamp":"2024. december. 30. 19:24","title":"Telex: Több százezer magyar felhasználó személyes adatai szivároghattak ki a Kütyübazár oldaláról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A szélsőjobboldal előretörése, az ukrajnai háború, a finnek kemény fellépése az orosz árnyékflotta ellen, a globális fenyegetést jelentő Észak-Korea. Témák a világsajtóból.","shortLead":"A szélsőjobboldal előretörése, az ukrajnai háború, a finnek kemény fellépése az orosz árnyékflotta ellen, a globális...","id":"20241230_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"682a18a4-9722-48f6-a4d6-766edd2d7913","keywords":null,"link":"/360/20241230_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 30. 10:48","title":"Nemzetközi lapszemle: Fasiszták-e a mai autokraták? A minősítés a fontos, vagy az, hogy mit tesznek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: férfiszorongások a munkahelyünkön. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"8f36c046-48f8-4f9a-a9a9-113faf2186c6","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","timestamp":"2024. december. 29. 06:00","title":"Elvitelre #99: A férfiakat családapaként gyakran az nyomja előre, hogy mennyi pénzt kell hazahozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Csehország, Lengyelország és a részben függetlenedő Szlovákia GDP-je is jobban nőtt a 2022–2024-es időszakban, mint a miénk, illetve a mi gazdaságunk sokkal jobban lassult a háború kitörése óta, mint az övék.","shortLead":"Csehország, Lengyelország és a részben függetlenedő Szlovákia GDP-je is jobban nőtt a 2022–2024-es időszakban, mint...","id":"20241230_orosz-gaz-levalas-Gazprom-GKI-Gazdasagkutato-Zrt-V4-GDP-gazdasagi-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0.jpg","index":0,"item":"4638299a-5354-4288-b31c-7c8969e328dd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_orosz-gaz-levalas-Gazprom-GKI-Gazdasagkutato-Zrt-V4-GDP-gazdasagi-teljesitmeny","timestamp":"2024. december. 30. 08:44","title":"A kormány szerint megbénulna a gazdaságunk, ha leválnánk az orosz gázról, de a Gazprommal szakító V4-es országok példája pont az ellenkezőt mutatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A közlemény szerint január 2-án és 3-án az iskolaszünetben érvényes munkanapi menetrend lesz érvényben.","shortLead":"A közlemény szerint január 2-án és 3-án az iskolaszünetben érvényes munkanapi menetrend lesz érvényben.","id":"20241230_bkk-szilveszteri-menetrend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015.jpg","index":0,"item":"3036c94e-b4b5-48f9-96cd-51520f3a1243","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_bkk-szilveszteri-menetrend","timestamp":"2024. december. 30. 12:48","title":"BKK: szilveszterkor számos járat egész éjjel közlekedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról, lelkészekről.","shortLead":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról...","id":"20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7.jpg","index":0,"item":"a82e31cc-96e4-40ef-881b-588a02bc8cd5","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","timestamp":"2024. december. 30. 08:28","title":"A magyaroknak csak 7 százaléka szerint elegendő az egyházi eljárás a pedofilügyekben, a többség úgy véli, be kellene vonni a rendőrséget is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Cambridge-i Egyetem kutatói szerint hamarosan dominánssá válhat a szándékgazdaság, ahol a cégek a mesterséges intelligencia segítségével manipulálják majd az emberek döntéseit. ","shortLead":"A Cambridge-i Egyetem kutatói szerint hamarosan dominánssá válhat a szándékgazdaság, ahol a cégek a mesterséges...","id":"20241230_mesterseges-intelligencia-szandekgazgdasag-manipulacio-donteshozatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"2b9fcff1-8789-48d0-aeec-0b530cc66929","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_mesterseges-intelligencia-szandekgazgdasag-manipulacio-donteshozatal","timestamp":"2024. december. 30. 20:03","title":"Olyan világot hozhat el a mesterséges intelligencia, ahol egyre kevésbé tud szabadon dönteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Melyik durvább? Audi R8 V10 vagy Audi RS 5? - teszt
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A mulasztás nem az én hibám volt, tavaly az Audi sportscar experience karavánja elkerülte a Hungaroringet, igaz...
A mulasztás nem az én hibám volt, tavaly az Audi sportscar experience karavánja elkerülte a Hungaroringet, igaz korábban is volt olyan év, amikor csak a Salzburgringen csapathattunk – akkor ismerkedtem meg először a csúcsragadozó R8 V10-essel. Ez olyan rendezvény, ahol 30-40 ügyfél a márkakereskedők jóvoltából kipróbálhatja vezetési tudását versenypályán is. Szerencsére újságírókat is hívnak, így mi is pallérozódunk.
Már egy hete alig alszom, számoltam vissza a napokat és szoktattam az idegeimet. Mindig feszült vagyok, ha 400 lóerő fölött kell fogni a gyeplőt, a ring amúgy is kikészít lelket, gyomrot és agyat egyaránt. De mielőtt elsírnám magam az izgalomtól, megropogtatom Alonso vastagságúvá szélesedett nyakamat – és megnyugszom. Már vége, túléltem ezt is. Újabb két trófea. Annyi már az S-, RS-jelvényem, mint Vaszilij Csujkov tábornoknak, a 62. szovjet hadsereg sztálingrádi védőjének.
S3, RS 3, RS 4, S6, RS 6, R8, TT RS, S5, R8 V10, S8 – közel ötezer lóerő. Hiányzott még a sorból az RS 5. Most megkaptam, és letaglózott. Az az igazság, hogy fantasztikus az R8 V10, szupersportkocsi, meg jókora tepsi, de izgalmasabb autó az RS 5. A hang, amely visszaváltásokkor dörrent és megborzongtat, összehasonlíthatatlan az R8 fémes, ám velőtrázó csikorgásával. Akkora a különbség, mint a Szerencsekerék szignálja és Cápa fő zenei témája között. Lehet, hogy túlzás ennyire leírni az R8-ast, de keménynek kell lennem, nincs 70 millióm, 30-ból ki kell jönnie.
Az R8 R tronic váltója hatalmasakat ránt minden egyes váltáskor, bár összkerekes, terhelés alatt úgy viselkedik, mintha hátsókerekes lenne (10-90 az erőelosztás aránya alaphelyzetben, de ha kell, 35-65 arányban is képes átcsoportosítani a tengelyek között a tapadást). Az RS 5 szemben az S5-tel egyáltalán nem bájos utcai autó, úgy tolja ki a fenekét a kanyarban, hogy művészet visszatáncolni vele az aszfaltcsíkra. A játéknap utolsó megmérettetésén direkt olyan RS 5-öst néztem ki magamnak, amelyiken láttam, hogy kereket cseréltek (utóbb derült ki, hogy csak az elsőket). Az első tengely tapadására nem is volt panasz, ám a hátsó gumikban már csak a fémszálak tartották a lelket, így nem vettem magamra, hogy minden körben megróttak túlzott kormányzásért. Az R8-cal a legkellemetlenebb élmény akkor vágott hátba, amikor túl szélesre vettem a pályát és a rázókövek fölött a kocsi fele elveszítette a tapadást – egy röpke pillanatig úgy éreztem, lebegünk.
Az Audi RS 5 Az RS 5 Coupé (a Frankfurtra ráncfelvarrott kupé után hamarosan kabrió is érkezik) hajtásáról magas fordulatú, V8-as atmoszférikus motor gondoskodik, amelynek lökettérfogata 4163 köbcentiméter, s szoros rokonságban áll a márka szupersportkocsijába épített V10-es aggregáttal. A győri kezek munkájáról dicshimnuszt zengő 4.2 FSI 8250-es percenkénti fordulatszámnál adja le 331 kW (450 LE) legnagyobb teljesítményét, 430 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig a 4000 és 6000 percenkénti fordulat közötti tartományon áll rendelkezésre. A korszerű erőforrás literteljesítménye 108,1 lóerő.
Álló helyzetből 4,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 250 kilométer/órára korlátozza, de kívánságra az Audi 280 kilométer/órára is állíthatja a határt. Versenypályán fogyasztása 31 liter/100 kilométer körül alakult. A Hungaroringen a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás nem érvényesül.
A szériakivitelhez tartozó, hétfokozatú S tronic-ot a vezető automatikus üzemmódban is használhatja, de a váltókarral vagy a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel maga is kezelheti a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós váltóművet. A rajt-automatikát nem próbáltuk ki, ahogy az ESP-t sem kapcsoltuk ki.
Mint minden RS-modell, az RS 5 is a quattro állandó összkerékhajtási rendszeren keresztül juttatja hatalmas erejét az útfelületre. A koronakerekes központi kiegyenlítőmű gyorsan és széles tartományban valósítja meg a forgatónyomaték első és hátsó kerekek közötti elosztását, szükség szerint akár 70 százalékát előre, illetve 85 százalékát hátra irányítva. Az alapbeállítás 40:60 arányú.
A koronakerekes központi kiegyenlítőmű a kerekenkénti nyomatékszabályozás rendszerével működik, amely mind a négy kerékre hat. Ha a kanyar belső ívén gördülő kerék terhelése nagy mértékben csökkenne, a rendszer még annak megcsúszását megelőzően enyhén befékezi. A kocsikban volt sport-differenciálmű is, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két áthidaló hajtása segítségével aktívan osztotta el a hátsó kerekek között. Szerencsére…
A felfüggesztések sportosan feszes hangolása a karosszéria az Audi A5 modellekéhez képest 20 milliméternyi süllyesztését is magában foglalja. Első kerekein szénszál-erősítésű kerámia féktárcsák lassították. Sportfutómű és a dynamic ride control (DRC) együttese révén parádés a kocsi csillapítása. Az egymással átlósan szemben működő két-két lengéscsillapítót egy központi szelepen át olajvezetékek kötik össze. Gyors kanyarvételek során a rendszer a külső íven gördülő első kerék számára biztosít intenzívebb támaszerőt. A csillapítás háromféle karakterisztika mentén szabályozható. A pályán természetesen a dinamikus módot választottuk, kőkeményre hangoltunk mindent. Kellett is, hisz a kipufogórendszer hangjának alaptónusát is vadítja, és a visszakapcsoláskor fröccsentett benzin nélkül nem ért volna semmit az egész. Alapára: 25,6 millió forint, a tesztelt változat ára kb. 30 millió forint.
Az Audi R8 V10 Az R8 V10 5,2 literes, tízhengeres győri erőforrása 386 kW (525 LE) teljesítményt (8000-es percenként fordulaton) és 530 newtonméter forgatónyomatékot (6500-as percenkénti fordulaton) villant meg. Fajlagos teljesítményként hengerűrtartalma egy-egy literére 100,9 lóerő adódik. Motorja 258 kilogrammot tesz ki, kasztnija 210 kiló. Álló helyzetből csupán 3,9 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, a szekvenciális R tronic váltóművel 8,1 másodperccel később már a 200 kilométer/órás határt lépi át. Nekünk ez nem sikerült, 180-nál többel nem mentünk a ringen. Végsebessége 316 kilométer/óra. A pörgésnek csak a percenkénti 8700 fordulat szab határt, manuális módban itt dadog le. Versenypályán 40,8 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, állítólag normál üzemben 14 literrel is beéri. A pályával szembeni benzinkúton egy ladás nő törte meg az Audik egyhangú sorát. - Kétezerért nekem is hagyjatok - felkiáltással szállt ki kocsijából.
Az R8 középmotoros koncepciója eredményeképpen az első és a hátsó tengely között ideális, 44:56 arányú tömegeloszlás adódik, oldalgyorsulása 1,2 g is lehet. Az Audi magnetic ride a futómű karakterisztikáját mindössze ezredmásodpercek alatt hangolja az útfelület adottságaihoz, illetve a pilóta vezetési stílusához. (A lengéscsillapító-olaj mikroszkopikus mágneses részecskéket tartalmaz, amelyek elektromos feszültség hatására a megfelelő irányba fordulva lassítják az olaj átáramlását a szabályzószelepeken.)
Az R8 V10 negatív gyorsulását brutális erejű kerámia fékei biztosították. A nagyszilárdságú szénszálas anyag, illetve kopásálló szilícium-karbid alkotta kompozitból készült tárcsák kilenc kilogrammal nyomnak kevesebbet azonos méretű acél társaiknál. Alapára: 48,1 millió forint, a tesztelt változat ára kb. 53 millió forint.
A kazahsztáni és dél-koreai légi szerencsétlenségek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – újból felvetették a kérdést.