Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szijjártó Péter Pekingből jelentkezett be, azt is elmondta, hogy új légi járatok indulnak majd Magyarország és Kína között, és jön a hatodik Konfuciusz Intézet is, a Győri Egyetemre. Illetve arról beszélt, hogy érdemes lenne bevonni Kínát a majdani magyar–szerb olajvezeték építésébe is.","shortLead":"Szijjártó Péter Pekingből jelentkezett be, azt is elmondta, hogy új légi járatok indulnak majd Magyarország és Kína...","id":"20241126_Tenyleg-Magyarorszag-Kina-elso-szamu-celpontja-a-kontinensen-tavaly-ide-jott-az-europai-beruhazasaik-44-szazaleka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"c042abd3-0053-463c-8a4f-26b533171c7c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Tenyleg-Magyarorszag-Kina-elso-szamu-celpontja-a-kontinensen-tavaly-ide-jott-az-europai-beruhazasaik-44-szazaleka","timestamp":"2024. november. 26. 13:22","title":"Tényleg Magyarország Kína első számú célpontja a kontinensen: tavaly ide jött az európai beruházásaik 44 százaléka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc38f21e-2502-40ee-aae5-843cfbd48479","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mert „kulcsfontosságú döntéseivel“ hozzájárult a zeneipar pozitív változásaihoz. ","shortLead":"Mert „kulcsfontosságú döntéseivel“ hozzájárult a zeneipar pozitív változásaihoz. ","id":"20241127_Nemzetkozi-elismeresben-reszesult-a-Sziget-vezetoje-Kadar-Tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc38f21e-2502-40ee-aae5-843cfbd48479.jpg","index":0,"item":"31c57a2a-4e71-42ea-b74a-3b82604e9d7c","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Nemzetkozi-elismeresben-reszesult-a-Sziget-vezetoje-Kadar-Tamas","timestamp":"2024. november. 27. 14:00","title":"Nemzetközi elismerésben részesült a Sziget vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab2d401b-059a-4246-8236-a68f6e0f62c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a miniszterelnöknek tűrnie kell a közéleti vitákat.","shortLead":"A bíróság szerint a miniszterelnöknek tűrnie kell a közéleti vitákat.","id":"20241126_Orban-Viktor-per-masodfok-Hirklikk-spar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab2d401b-059a-4246-8236-a68f6e0f62c7.jpg","index":0,"item":"4368e4cc-550d-478c-8801-64d6d7ac2b21","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Orban-Viktor-per-masodfok-Hirklikk-spar","timestamp":"2024. november. 26. 14:21","title":"Jogerősen pert vesztett Orbán Viktor a Hírklikkel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0731f57b-c4fa-4283-8e83-8e54885f34a1","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az angol történész-politikai elemző Angela Merkel Freiheit, azaz Szabadság című önéletrajzának megjelenése alkalmából tárgyalja a volt német kancellár ellentmondásos politikai pályáját a Die Zeitban. ","shortLead":"Az angol történész-politikai elemző Angela Merkel Freiheit, azaz Szabadság című önéletrajzának megjelenése alkalmából...","id":"20241127_die-zeit-timothy-garton-ash-angela-merkel-vlagyimir-putyin-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0731f57b-c4fa-4283-8e83-8e54885f34a1.jpg","index":0,"item":"1559d8ea-8578-4f2e-b2d9-18ced662a7d7","keywords":null,"link":"/360/20241127_die-zeit-timothy-garton-ash-angela-merkel-vlagyimir-putyin-orban-viktor","timestamp":"2024. november. 27. 15:30","title":"Timothy Garton Ash: Putyin és Orbán rászedték Angela Merkelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Aktívan használják kiberbűnözők azt a megoldást, amely során a felhasználó csak akkor tud kilépni a Chrome böngésző egy speciális módjából, ha beírja a Google-fiókhoz tartozó jelszavát. Szerencsére több módon is lehet védekezni az adatlopás ellen.","shortLead":"Aktívan használják kiberbűnözők azt a megoldást, amely során a felhasználó csak akkor tud kilépni a Chrome böngésző...","id":"20241127_google-chrome-bongeszo-kioszk-mod-jelszo-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199.jpg","index":0,"item":"fd48a842-2d72-4d91-89d1-e42d0d3147c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-chrome-bongeszo-kioszk-mod-jelszo-ellopasa","timestamp":"2024. november. 27. 08:03","title":"Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","shortLead":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","id":"20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70.jpg","index":0,"item":"df79611e-04a4-4b59-9ae2-cd24ade0c939","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","timestamp":"2024. november. 26. 13:44","title":"Zavargások törtek ki Milánóban, miután rendőri üldözés közben meghalt egy 19 éves egyiptomi fiatal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bátonyi Péter műemlékes szakember és kormányfőtanácsos a Partizán műsorában bizonyítékokkal támasztotta alá, hogyan minősítenek át jogszerűtlenül műemlékeket, hogy a tulajdonosai azokat részben, vagy egészében lebonthassák.","shortLead":"Bátonyi Péter műemlékes szakember és kormányfőtanácsos a Partizán műsorában bizonyítékokkal támasztotta alá, hogyan...","id":"20241127_Batonyi-Peter-Partizan-muemlekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e.jpg","index":0,"item":"a4714156-d017-4bda-aa8b-b84eee8b7690","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_Batonyi-Peter-Partizan-muemlekek","timestamp":"2024. november. 27. 18:00","title":"Jogsértő műemlékbontások lepapírozása zajlik Lázár János minisztériumában a most kirúgott szakember szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14527398-5914-492f-b487-afd67e5a9f32","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a lehetőség, hogy lecsapjunk egy remek Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Limited Editionre.","shortLead":"Itt a lehetőség, hogy lecsapjunk egy remek Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Limited Editionre.","id":"20241128_vilagelso-keramiafekes-mercedes-cl-amg-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14527398-5914-492f-b487-afd67e5a9f32.jpg","index":0,"item":"1f28d416-625f-4801-b0f1-632ed5e53a57","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_vilagelso-keramiafekes-mercedes-cl-amg-var-uj-gazdara","timestamp":"2024. november. 28. 07:59","title":"Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Renault egyszerre mutatott be elegáns négyajtós limuzint, kishaszonjárművet és ötajtós dobozos családi egyterűt.
A Renault egyszerre mutatott be elegáns négyajtós limuzint, kishaszonjárművet és ötajtós dobozos családi egyterűt. A Renault Kangoo Maxi Z.E. teljes értékű autó, hatalmas csomagtérrel, jó menetkomforttal, elektromos hajtással, károsanyag-kibocsátás nélkül. Állami támogatással még az ára is elfogadható.
Az eredetileg a 2010-es hannoveri kiállításon bemutatott, majd 2011-ben, a Genfi Autószalonon Maxi kivitelében is leleplezett Renault Kangoo Z.E. októberben érkezik a Renault nyugat-európai bemutatótermeibe. A magyar piacon 2012 derekán jelenik meg az autó, miután nálunk is létrehoz a Renault legalább egy elektromos szervizpontot. A modellt azon üzleti ügyfeleinek ajánlja a Renault, akik gazdaságosan üzemeltethető, a környezetet jobban óvó haszonjárműre hajlandóak áldozni.
A Renault Kangoo Z.E. (két- és ötüléses Maxi kivitelben is kapható) paraméterei megegyeznek a belső égésű változataival: 2,4-4,6 m3-es raktér, 650 kg hasznos teherbírás. A Renault Kangoo Z.E. ugyanazon a gyártósoron készül, ahol a belső égésű motorral szerelt modellváltozat: az észak-franciaországi M.C.A. (Maubeuge Construction Automobile) üzemben. Az elektromos hajtásra utal a kipufogócső hiánya, illetve a hátul elhelyezett, krómozott Z.E. embléma. A töltőcsonk fedele elöl, a Z.E. monogrammal ellátott, jobb első fényszóró közelében található.
A 4,21 m hosszúságú kisáruszállító autó raktere 3-3,5 m3-es, a hasznos terhelhetőség 650 kg. A sík padlónak köszönhetően akár 2,5 méteres tárgyat is szállíthat (síkba döntött utasüléssel), ugyanakkorát, mint az alapverzió. A kerékdobok közötti távolság 1,21 méter, azaz a raktérben elfér egy EU-raklap. Az aszimmetrikus hátsó ajtók, valamint az oldalsó tolóajtó megkönnyíti a hozzáférést a raktérhez.
Ötüléses Maxi kivitelben is vezettük az autót. Tengelytávja 40 cm-rel hosszabb, így az autó teljes hosszúsága 4,6 méter. Ötüléses kivitelében a Kangoo Maxi Z.E. 60/40 arányban ledönthető hátsó ülést kap. A jármű öt személy kényelmes utaztatására, illetve akár 2,4 köbméter csomag szállítására alkalmas. A sokoldalú jármű ülései akár négyféleképpen rendezhetők el, attól függően, hogy éppen hányan utaznak az autóban. A hátsó üléspad emellett a padlóba is hajtható; ilyenkor teljesen sík padlót és összesen 3,6 köbös kapacitást kapunk. A kétüléses kivitelt áruszállításra tervezték. Az első üléseket opcionális válaszfal választhatja el a raktértől. Raktere 4,6 köbméter lehet, maximum 2,9 méter hosszú tárgy szállítható.
A Renault Kangoo Z.E. két kiegészítő műszert kapott, amelyek a sebességmérő két oldalán helyezkednek el: az egyik az akkumulátor töltöttségét mutatja meg, a másik arról tájékoztatja a vezetőt, hogy mennyire gazdaságos a pillanatnyi energiafelhasználás: a világoskék szín normál üzemet, a sötétkék optimális energiagazdálkodást jelez, míg a piros fény arra figyelmeztet, hogy a jelenlegi menetkörülmények negatívan befolyásolják a hatótávolságot. A fedélzeti számítógépet az elektromos közlekedés speciális szükségleteihez igazították. Megjeleníthető rajta a még megtehető távolság (km), az akkumulátor fennmaradó kapacitása (kWh), valamint az átlagos és pillanatnyi energiafelhasználás.
Hajtás A 44 kW (60 LE) teljesítményű villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka 226 Nm. A gyorsítóképesség és a rugalmasság kiváló, már egészen alacsony fordulatszámokról is. A sebességváltót helyettesítő fordulatszám-csökkentő egység tökéletesen lineáris, zökkenőmentes vezetést tesz lehetővé.
A motor maximális forgatónyomatéka már elinduláskor rendelkezésre áll, a gyorsulás zökkenőmentes, nincs sebességváltó, az üzemeltetési költségek kedvezőek. Nincs motorzaj, nincsenek rezgések, és nincs sebességváltás: a Kango Z.E. vezetése megnyugtató. Fordulóköre nagy, a szél könnyedén elbánik dobozformájával, a családi kivitel hátsó ajtajai tolók, így a Cabo da Rocánál ránk törő orkánban azon keresztül szálltunk ki- és be. A gyorsulás nulláról 100 kilométer/órára iszonyúan hosszan tart, fel is tehetünk közben egy kávét.
A villanymotort egy 22 kWh kapacitás lítium-ion akkumulátor táplálja, a sajtóanyag szerint hatótávolsága 170 km. Tesztünk elején 99 kilométert mutatott a kijelző, az autót 19 kWh/100 kilométeres fogyasztással adtuk vissza. 100 kilométert így 864 forintból tehetünk meg (45,51 forintos kWh árral számítva). Kedvezményes árammal számolva 590-600 forintból jön ki a Budapest-Siófok távolság. Ez 400 forintos gázolajárral számolva 2,16, illetve 1,47 literes átlagfogyasztásnak felel meg 100 kilométerenként.
A hatótáv függ a terheléstől, a domborzattól, a hőmérsékleti viszonyoktól és természetesen a vezetőtől. Amikor a vezető felemeli a lábát a gázpedálról, a villanymotor felveszi a jármű mozgási energiáját, amit elektromos árammá alakít át, amivel tölti az akkumulátort. A rendszer erőteljesebb motorfék-teljesítményt ér el, aktiválva a féklámpát. A vezető már rövid használat után megtapasztalja, hogy alig kell rálépnie a fékpedálra. A Kangoo Z.E. alapfelszereltségének része az Eco üzemmód. A gomb megnyomásával korlátozható a motor teljesítménye (forgatónyomaték és sebesség), ami akár 10 százalékkal növeli a hatótávolságot. A járművet indulás előkészítő rendszerrel is felszerelték. A hálózatra kötött járműben beprogramozható az utastér fűtése. Opciós tartozékként 5 kW teljesítményű kiegészítő fűtőberendezés rendelhető, amellyel az akkumulátor kapacitásának megőrzése mellett fűthető fel az utastér. A fűtőrendszer B30- vagy gázolaj-üzemű, 13 literes üzemanyag-tartályának töltőnyílása ugyanott található, ahol a belső égésű motorral szerelt kiviteleké. Ezt az opciót a kifejezetten hideg klímájú piacokon kínálja a Renault.
A Kangoo Z.E. modellhez opciós extraként rendelhető „My Z.E. Connect” csomag lehetővé teszi, hogy az ügyfél a távolból, okostelefonon vagy számítógépen keresztül ellenőrizze az akkumulátor töltöttségi állapotát, illetve a jármű aktuális hatótávolságát.
Biztonság A Renault Kangoo Z.E. ugyanazokkal az aktív és passzív biztonsági jellemzőkkel bír, mint belső égésű motoros rokonai. Az autót a legújabb generációs ABS és vészfékrásegítő rendszerek mellett automatikusan aktiválódó vészvillogókkal is felszerelték.
Alapfelszerelés a vezető oldali légzsák, az erőhatárolóval és előfeszítővel ellátott biztonsági övek, valamint a speciális kialakítású ülések (kivéve a lehajtható támlájú első utasülést), amelyek megakadályozzák, hogy az utasok a biztonsági öv alsó szára alatt előre csússzanak az ülésből. A modell opcióként utasoldali légzsákkal, valamint vezetőoldali oldallégzsákkal is felszerelhető. Választható sebességszabályozó és –korlátozó rendszer, sötétedés-érzékelővel ellátott világítás-vezérlés, az esőérzékelős ablaktörlő, a tolatóradar. További biztonsági opcióként hangjelző rendszer is rendelhető, amely alacsony sebességű haladás mellett a jármű közeledtére figyelmezteti a gyalogosokat, a kerékpárosokat.
Hogyan juthatunk hozzá? A rendelkezésre álló anyagi támogatások összegét is figyelembe véve a Kangoo Z.E. vételára közvetlenül összevethető a belső égésű motorral szerelt kivitelekével. Az alapár (a támogatások összegét nem számítva) nettó 20 000 euró. Ami a támogatást illeti, Franciaországban például 5000 euróra jogosult a Renault Kangoo Z.E., így a vételár már csak nettó 15 ezer euró. A két- és ötüléses Maxi karosszériaváltozatok felára (nettó 1200, illetve 2000 euró) ugyanaz, mint a belső égésű motorral szerelt kivitelnél.
A Renault különválasztotta egymástól a jármű és az akkumulátor birtoklását. A haszonjárművet megvásárolhatják vagy lízingelhetik az ügyfelek, az akkumulátort pedig bérelhetik, aminek havidíja 75 eurótól indul (nettó összeg, 15 000 km-re és 48 hónapra érvényes). A szerződés időtartama alatt ez az összeg a következőket tartalmazza: kiváló üzemi állapotú akkumulátor folyamatos biztosítása, az eredeti töltési kapacitás 75 százalékát garantáltan meghaladó töltési kapacitás, teljes körű assistance szolgáltatás, amely az akkumulátor lemerülésére is kiterjed.
Töltés A Renault által a helyi áramszolgáltatóval közösen kínált fali töltőről 6-8 óra alatt lehet feltölteni a Kangoo-t, 3 kW a legkisebb töltési teljesítmény. Alternatívaként a gépkocsihoz mellékelt kábellel közvetlenül is csatlakoztathatjuk a kocsit a töltőpontra. Ugyanezzel a kábellel vehetők igénybe a nyilvános töltőpontok is (a bemutató lisszaboni helyszínén tucatjával találtunk csatlakozóval felszerelt parkolókat). Ez a kábel a normál 220 voltos háztartási hálózatra köthető, és 2 kW-os töltési teljesítményt biztosít. A rendszeres parkolásra szolgáló helyszínek többségén (utak mentén, parkolókban, irodaházakban, bevásárlóközpontokban) olyan szabványos töltőpontokat alakítanak ki Európa-szerte (2011 és 2012 során naponta 240 új töltőpontnak megfelelő infrastruktúrát állítanak üzembe), amelyekről egy óra alatt nagyjából 20 km-re elegendő energiát képes felvenni a jármű. A Renault becslése szerint 2012-re Nyugat-Európában már mintegy 50 000 töltőpont áll majd az ügyfelek rendelkezésére.
A járműre kétéves, kilométer-korlátozás nélküli, illetve három éves, 100 ezer km-en át érvényes a garancia, az elektromos hajtásláncra ötéves vagy 100 ezer kilométerig tart a garancia.
B. Cs.
Műszaki adatok
Renault Kangoo Maxi Z.E. (ötüléses)
MOTOR
Elektromos motor
szinkron AC
Környezetvédelmi besorolás
zéró emisszió
Max. teljesítmény lóerő
60 lóerő
Max. nyomaték: Nm
226 Nm
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)
3081
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4597 / 1829 / 1802
Csomagtér
1300-3400 liter
Saját tömeg (kg)
1572
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
130
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
22,4
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi
0
Országúti
0
Vegyes
0
Tesztfogyasztás
0
CO2 kibocsátás (g/km)
0
ÁRA
kb. 22 000 euró (támogatás és adók nélkül) plusz havi 75 euró akkumulátor bérleti díj (francia ár) a kisáruszállító ára támogatás és adók nélkül: 20 000 euró
Bátonyi Péter műemlékes szakember és kormányfőtanácsos a Partizán műsorában bizonyítékokkal támasztotta alá, hogyan minősítenek át jogszerűtlenül műemlékeket.
A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi a magas eladósodás és az abból eredő kamatterhek.