szerző:
Fülöp Máté-Molnár Csaba
Tetszett a cikk?

Mi is teljesítettük Európa leghosszabb tókerülő vitorlás versenyét a Kékszalagot. Igaz, motorossal tettük ezt, végigkövettük a több mint 500 hajós mezőnyt, a gyorsan célba érő többtestűeket és a gyenge szélben kábé két napig küzdő családi hobbivitorlázókat is. Mindenki keményen megküzdött a versennyel, a profik egymással, a kevésbé és egyáltalán nem profik a széltelenséggel, meg az idegtépő körülményekkel.

Magabiztosnak tűnő győzelmet aratott Litkey Farkas csapatával a Kékszalagon, de ez csak a pályán nézett ki így, mert a második helyezett Opel Fifty-Fifty az első, balatonkenesei bója érintése miatt óvást adott be a versenyt korábban 12 alkalommal megnyerő Litkey-hajó ellen. Nem kellett azonban sokáig izgulnia a Festipay legénységének, az óvási bizottság gyorsan letárgyalta a beadványt, el is utasította, Litkey Farkas tizenharmadik győzelmét ünnepelhette csapatával és szurkolóival csütörtök este. A Kékszalag védője ismét győzött.

Az Opel Fifty-Fifty csapata aztán elismerte óvásuk alaptalanságát és gratulált Litkeyéknek, miután megnéztek egy addig nem látott videófelvételt, amelyen egyértelműen látszik, hogy ellenfelük nem érintette a pályajelet.

Kattintson a képgalériához!
©

Litkeyék csaknem végig vezetve nyerték az idei tókerülést, a verseny a gyenge szél, a labilis időjárási körülmények miatt azonben szinte végig feszült volt. A vezető Festipay Keszthelynél nagy, 15 perces előnnyel fordult, ez azonban Tihanyig fokozatosan olvadt, ám utána elléptek az üldöző - s egyben a leghosszabb európai tókerülő verseny rekordját tartó - Fifty-Fiftytől és 19 óra után 5 perccel és 17 másodperccel befutott.

Kattintson a képgalériához!
©

A második helyezett Opel Fifty-Fifty Litkeyék után alig több mint 18 perccel érkezett a célba, majd nem egészen két perccel később a harmadik helyezett Black Jack - amelynek fedélzetén a többszörös katamarán-világbajnok német Roland Gaebler is dolgozott - futott be. Utánuk hosszabb, mintegy 40 perces szünet jött, majd a negyedik Eurovit, majd újabb mintegy 50 perccel később az ötödik, svájci Safram vitorlázott a célba.

Kattintson a képgalériához!
©

A versenyen nem volt veszélyben a 623 hajós résztvevői rekord, de összesen 526 egység rúgta el magát a parttól csütörtök reggel. A hajókat ezen a versenyen két napi "túlélőkészlettel" töltik fel, a befutási limitidő ugyanis 48 óra a rajttól számítva. Szélsőségesen szélhiányos versenyen ezt bőven ki lehet tölteni, így alapesetben erre számítanak a csapatok. Idén is gyenge szelesnek ígérkezett a Kékszalag, így alaposan feltölttött készletekkel vágtak neki a csapatok a hozzávetőleg 160 kilométeres versenynek (meg amennyivel hosszabb, ha éppen úgy fúj a szél).

Kattintson a képgalériához!
©

"Munkaeszközünket", az apró motorcsónakot, amellyel végig tudtuk kísérni a mezőnyt, a Paloznakon működő Flaar hajóépítő műhely adta. A műhelyben spéci, bizonyos kategóriákban csúcsteljesítményű vitorlások is éplülnek, közülük majd' mindegyik az első 30-40 egység között futott célba.

Kattintson a képgalériához!
©

A verseny során még az első, Balatonkenese előtt lévő bója kerülése volt a leginkább "munkás" a csapatoknak, ekkor ugyanis volt egy olyan egyórás időszak, amikor a szél "megmozgatta" a manőverek során a csapatokat. Aztán később a mezőny derékhada itt futott bele a legnagyobb, már-már pusztító szélcsendbe és várakozott sok-sok órán keresztül szinte egy helyben.

Kattintson a képgalériához!
©

A korábban - mintegy 10 évvel ezelőtt - még sztárnak, sőt egyeduralkodónak számító trapézos, Libera osztályú hajók ma már nemigen tudnak az első tíz között célba érni. A leggyorsabb közülük, a Raffica a 11. helyen futott be, nagyon szélsőséges időjárás és extrém szerencse kell ahhoz, hogy manapság egytestű hajó értelmezhető nyerési esélyekkel szálljon vízre a Kékszalagon.

Kattintson a képgalériához!
©

Ritkán volt lehetőség ilyen akciókra, leginkább a mezőny eleje a verseny elején élvezhette a viszonylag gyorsabb haladást, aztán minden lecsendesült, legyengült, maradt a remény a meteorológia által a verseny első napjának délutánjára jósolt frissülésre. Ez azonban nem jött be, maradt az egész nap fújó gyenge - soszor idegtépően gyenge, sőt órákra leálló - délkeleti-déli, időnként délnyugati szél.

Kattintson a képgalériához!
©

Bár a mezőny legeleje 10 óra körüli idő alatt körbevitorlázta a Balatont, a rajtolók mintegy 60 százaléka a szélcsend miatt a keleti medencében rekedt, mintegy 270 hajó csak akkor tudott átjutni a tihanyi szorosan, amikor az első 4-5 hajó már beért a célba.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!